گروه بین‌الملل- کارلوس کوتیرز، وزیر بازرگانی آمریکا در آخرین روز از دیدارش از چین نسبت به افزایش نقض قوانین کپی‌رایت در چین هشدار داد. وی با انتقاد از عملکرد پکن در برابرناقضان قانون کپی‌رایت گفت: کالاهای آمریکایی در حالی در چین به آسانی کپی‌برداری غیرمجاز می‌شوند که اکنون صادرکنندگان آمریکایی به دلیل سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی دولت چین توان رقابت را در این بازار ندارند.

او که برای فشار آوردن به چین برای گشودن بازارهایش به روی محصولات خارجی راهی پکن شده است در دومین روز از این سفر گفت: بازارهای چین اکنون به روی محصولات آمریکایی بسته است و این مساله می‌تواند همکاری‌های تجاری دو کشور را که در گذشته در سطح خوبی بوده، با مشکلاتی روبه‌رو کند. وزیر بازرگانی آمریکا در دیدار ون‌جیابائو، نخست‌وزیر چین با انتقاد از عملکرد چین در زمینه رعایت حقوق دوجانبه در تجارت خواستار تغییر قوانین کپی‌رایت در چین و تشدید مجازات نقص کپی‌رایت شد. وی با اشاره به عدم هماهنگی فضای اقتصادی در چین با دیگر نقاط جهان گفت: محصولات صوتی و تصویری تولید شده در آمریکا و همین‌طور نرم‌افزارها اکنون نمی‌توانند به چین صادر شوند چرا که کپی‌های غیرمجاز آنها در چین در فروشگاه‌های خیابانی و دستفروشی‌ها به قیمت کمتر از یک دلار به فروش می‌رسد. در چنین شرایطی به هیچ عنوان نمی‌توان انتظار به وجود آمدن فضای رقابتی را داشته باشیم.

براساس گزارش‌های رسمی میزان زیان حاصل از تکثیر غیرمجاز محصولات نرم‌افزاری و دیجیتالی آمریکا در چین برای شرکت‌های آمریکایی سالانه بیش از ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار است. ویتنام دیگر کشوری است که به‌طور گسترده محصولات آمریکایی را کپی‌برداری غیرمجاز می‌کند. به گفته وزیر بازرگانی آمریکا شرکت‌های آمریکایی از کپی‌برداری غیرمجاز از محصولاتشان در جهان سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیارد دلار زیان می‌بینند که این مساله بر برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های آنها تاثیر منفی مستقیم خواهد گذاشت.

وزیر بازرگانی آمریکا همچنین در دیدار بوژی‌لای همتای چینی خود نسبت به بهبود شرایط تجاری بین دو کشور اعلام آمادگی کرد و از افزایش میزان واردات از آمریکا در‌ آینده خبر داد. در جریان این دیدارها همچنین ۲۵بیزینسمن آمریکایی نیز مذاکرات فشرده‌ای را در شانگهای با تجار چینی به منظور همکاری‌های مشترک انجام دادند. کمپانی فیلمسازی فولکس قرن بیستم به نمایندگی از صنایع فیلم و سینمای آمریکا یک قرارداد همکاری را با دولت چین به امضا رسانید. براساس این قرارداد دو کشور همکاری‌های مشترکی را در بخش‌های مختلف تولید و تکثیر فیلم و دی‌وی‌دی انجام خواهند داد. همچنین به مبارزه با کپی‌برداری غیرمجاز محصولات دیجیتالی اقدام خواهند کرد.