افزایش نفوذ گاز پروم در ایتالیا

گروه بین‌الملل- کمپانی نفت و گاز انی ایتالیا اعلام کرد: یک قرارداد جدید همکاری در بخش گاز با شرکت گاز روسیه، گاز پروم به امضا رسانده است. براساس این قرارداد سهم گاز پروم در فروش گاز به مشترکان گاز ایتالیا افزایش پیدا خواهد کرد. با عقد این قرارداد سهم شرکت دولتی گاز پروم در بازار اروپا افزایش خواهد یافت و این شرکت می‌تواند از طریق ایتالیا و شرکت انی به بازارهای بیشتری در اروپا دست پیدا کند.

پائولو اسکارونی مدیر عامل شرکت نفت و گاز انی ایتالیا با تاریخی خواندن این قرارداد گفت: این قرارداد استراتژیک که به امضای دو طرف رسیده است، می‌تواند رابطه انی و گاز پروم را در میان شرکای اروپایی گاز پروم به یک رابطه ویژه و منحصر به فرد تبدیل کند. این قرارداد طولانی‌مدت می‌تواند امنیت عرضه انرژی در ایتالیا را برای ۳۰سال آینده تامین کند. با امضای این قرارداد که تا سال ۲۰۳۵ اعتبار دارد شرکت انی ایتالیا به بزرگ‌ترین مشتری گاز پروم در جهان تبدیل خواهد شد. انی بزرگ‌ترین پخش‌کننده گاز در ایتالیا است و براساس این قرارداد می‌تواند در اکتشاف میادین گاز روسیه با گاز پروم همکاری کند. از طرف دیگر گاز پروم نیز از سال ۲۰۱۰ حجم گاز صادراتی خود به ایتالیا را افزایش داده و به ۳میلیارد مترمکعب در سال خواهد رساند.

همچنین این قرارداد به گاز پروم امکان می‌دهد تا بخشی از سهام شرکت SRG، وابسته به انی ایتالیا را خریداری کند. این شرکت وظیفه توزیع گاز را به مشترکان بر عهده دارد. به این ترتیب گاز پروم به یک تامین‌کننده نیمه بومی در ایتالیا تبدیل خواهد شد.

به گفته اسکارونی این قرارداد سه‌شنبه شب در مسکو به امضا رسید و هدف از آن افزایش ضریب امنیت تامین انرژی در ایتالیا است. روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز در اروپا به خصوص در غرب این قاره است و پس از ماجرای بحران گاز اوکراین اکنون کشورهای اروپایی سعی دارند قراردادهای محکم‌تری را با روسیه به امضا برسانند.

براساس این قرارداد استراتژیک گاز پروم و انی همکاری‌های گسترده‌ای را در بخش حمل‌و‌نقل گاز طبیعی مایع به انجام خواهند رساند. ایتالیا یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای اروپایی در بخش انرژی به‌خصوص گاز طبیعی است.

روسیه در حالی که قرارداد را با ایتالیا امضا کرده است که اکنون بیش از هر زمان دیگری در برابر اتهام استفاده سیاسی از گاز علیه اروپا قرار دارد. دولتمردان روسیه همواره این موضوع را انکار کرده‌اند و می‌گویند که افزایش بهای گاز تنها برای حراست از بازارها و منابع طبیعی کشورشان انجام می‌شود.