گروه بین‌الملل- به نظر می‌رسد کشورهای جهان کم‌کم از به ثمر رسیدن گفت‌وگوهای تجارت آزاد سازمان تجارت جهانی موسوم به مذاکرات دور دوحه ناامید شده‌اند و شاهد این ماجرا را هم می‌توان افزایش گفت‌وگوهای منطقه‌ای تجارت آزاد دانست. در تازه‌ترین این گفت‌وگوها کشورهای عضو اپک اعلام کرده‌اند که مطالعات عقد قرارداد تجارت آزاد را در این منطقه در دستور کار قرار خواهند داد. کانادا و آمریکا به عنوان قوی‌ترین اقتصادهای عضو اپک موافقت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند و خواستار مشارکت تمامی ۲۱ عضو اپک در این مسیر شده‌اند.

یک مقام تجاری کانادا بااعلام این مساله به خبرگزاری فرانسه گفت: کشورهای عضو اپک در حال حاضر بیش از ۴۷درصد تجارت جهانی را در دست دارند و همین مساله می‌تواند کمک فراوانی به عقد قرارداد تجارت آزاد بین آنها بکند. این سهم از تجارت جهانی در صورت انعقاد قرارداد تجارت آزاد می‌تواند افزایش پیدا کند که به سود تمامی اعضای اپک است. وی با اعلام اینکه استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا در اجلاس سران اپک که در هفته آینده برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد ،گفت: استفان هارپر این ایده را در اجلاس سران عضو اپک مطرح خواهد کرد. ما امیدواریم که مذاکرات دور دوحه به نتیجه برسد اما این به معنی آن نیست که برنامه‌های خود را تعلیق کنیم.

وی افزود: این یک ایده جدید نیست، اما در شرایط فعلی مذاکرات تجارت جهانی می‌توان کمی اکسیژن به آن تزریق کند. تحلیلگران نیز عقیده دارند که این مساله می‌تواند به گسترش مذاکرات دور دوحه به توجه به قدرت تجاری اپک کمک کند. با تشکیل منطقه آزاد تجاری آسیا- پاسیفیک (اپک) بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان ایجاد خواهد شد که این مساله قطعا بر تجارت همسایه‌های این کشورها نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

اجلاس هفته آینده سران اپک در هانوی مرکز ویتنام بهترین زمان برای کلید زدن این مذاکرات است. ویتنام در حالی میزبانی سران اپک را بر عهده دارد که به تازگی به عنوان یکصد و پنجاهمین عضو سازمان تجارت جهانی به این سازمان راه پیدا کرده است. بیش از ۱۰هزار تحلیلگر و خبرنگار چهاردهمین اجلاس سران اپک را پوشش خواهند داد که در جای خود یک رکورد به حساب می‌آید. اما برخی از تحلیلگران عقیده دارد که راه‌‌اندازی منطقه آزاد اپک کاری بسیار مشکل و حتی دست نیافتنی است. ترکیب ناهمگون اقتصادی اعضای اپک اصلی‌ترین مانع پیش روی تشکیل منطقه آزاد تجاری است.

در حالی که در یک سوی اپک آمریکا، کانادا و استرالیا ایستاده‌اند که از کشورهای ثروتمند و اقتصادهای بزرگ هستند، در سوی دیگر کشورهایی همچون گینه نو و برونئی قرار دارند که در عرصه تجارت جهانی حرفی برای گفتن ندارند. همین مساله است که ایده کانادا را مبنی بر تشکیل منطقه آزاد تجاری با دشواری روبه‌رو می‌کند.