اقتصاد آمریکا پس از انتخابات

دنیای اقتصاد- به نظر می‌رسد روسیه سرانجام به هدف طولانی‌ مدت اقتصادی‌اش یعنی ورود به سازمان تجارت جهانی خواهد رسید. دیروز اعلام شد که مذاکره‌کنندگان ارشد تجاری روسیه و آمریکا سرانجام پس از دوازده سال مذاکره ناموفق جمعه شب توانستند به توافق دست پیدا کنند. گروه بین‌الملل- به نظر می‌رسد روسیه سرانجام به هدف طولانی‌مدت اقتصادیش یعنی ورود به سازمان تجارت جهانی خواهد رسید. خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز گزارش داد که مذاکره‌کنندگان ارشد تجاری روسیه و آمریکا سرانجام پس از دوازده سال مذاکره ناموفق جمعه شب توانستند به توافق دست پیدا کنند.

براساس این گزارش دوازده سال مذاکرات مستمر برای رسیدن به نقطه کنونی اکنون پایان یافته و تنها یکسری جزئیات باقی مانده است که به عقیده مذاکره‌کنندگان دو طرف مانعی برای رسیدن به توافق نهایی به حساب نمی‌آید. روسیه در سال ۹۳ درخواست خود را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرد که مذاکرات از سال ۹۴شروع شد. کشورهای خواهان عضویت در سازمان تجارت جهانی باید موافقت یکی از کشورهای آمریکا، کانادا، ژاپن و یا اتحادیه اروپا را پیش از رای‌گیری نهایی به دست آورند. طی این ۱۲سال مذاکره همواره آمریکا از ورود روسیه به دلایل اقتصادی و سیاسی جلوگیری می‌کرد. اما پس از گفت‌وگوهای ماه نوامبر اکنون روسیه توانسته چراغ سبز آمریکا را برای الحاق به سازمان تجارت جهانی به دست آورد. روسیه تنها اقتصاد بزرگ جهان است که نتوانسته به سازمان تجارت جهانی راه پیدا کند. روسیه همواره عقیده دارد که مخالفت آمریکا با ورود این کشور به سازمان تجارت جهانی بیش از آنکه دلایل اقتصادی داشته باشد دلایل سیاسی دارد.

مذاکره‌کننده ارشد تجاری آمریکا، سوزان شواب در این مورد به آسوشیتدپرس گفت: ما بر روی اصول و مبانی به توافق رسیدیم و تنها بخش‌های جزئی باقی مانده است و به نظر ما ورود روسیه به چرخه تجارت جهانی بر هر دو طرف سودآور است.

پیش از این قرار بود در ماه آگوست و در جریان دیدار سران گروه هشت (هشت کشور صنعتی) در سنت پترزبورگ قرارداد نهایی ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی بین آمریکا و روسیه به امضا برسد که این موضوع هیچ‌گاه محقق نشد. در آن زمان جورج بوش روسیه را به نقض حقوق بشر متهم کرد و در مورد آزادی بیان در این کشور هشدار داد.

اما این بار به نظر می‌رسد روسیه در آستانه عقد قرارداد نهایی قرار دارد. سوزان شواب پس از دیدارش با گرمان گریف، وزیر توسعه و بازرگانی روسیه گفت: ما امیدواریم قرارداد نهایی تا یک هفته دیگر بین ولادیمیر پوتین و جورج بوش، روسای جمهور روسیه و آمریکا، در حاشیه دیدار سران کشورهای عضو اوپک در هانوی به امضا برسد. شواب افزود: بررسی‌ها و مطالعات کار گروه‌های سازمان تجارت جهانی در حقیقت در ماه جولای به پایان رسید. اما ما به زمان بیشتری برای بررسی جزئیات نیاز داشتیم. در صورتی که این چراغ سبز به مقصد نهایی برسد و توافقنامه بین پوتین و بوش امضا شود، روسیه یکصد و پنجاه و یکمین کشوری خواهد بود که به سازمان تجارت جهانی وارد می‌شود، روسیه دارای یک اقتصاد ۷۴۰میلیارد و ۷۰۰میلیون دلاری است و با میانگین رشد ۴/۶درصدی به کار خود ادامه می‌دهد. سهم بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی این کشور ۵/۵۷درصد، بخش صنعت ۱/۳۷درصد و کشاورزی ۴/۵درصد است. نرخ بیکاری این کشور پارسال ۶/۷درصد بود که امسال کاهش یافته است.

مجموع صادرات این کشور در سال ۲۰۰۵ بیش از ۲۴۵میلیارد دلار بود و هلند، آلمان، ایتالیا و چین به ترتیب بهترین شرکای تجاری این کشور را در بخش صادرات تشکیل می‌دهند. همچنین این کشور پارسال ۱۲۵میلیارد دلار واردات داشته است. به این ترتیب مازاد تجاری این کشور یک رقم قابل قبول است. روسیه قصد دارد با الحاق به سازمان تجارت جهانی حجم صادرات خود را به بیش از ۲۷۰میلیارد دلار برساند.