گروه بین‌الملل- گویا قرار است روسیه هر سال در این فصل یک بلوای گازی در جهان به‌پا کند.

پس از قطع گاز اوکراین در پارسال، دیروز شرکت گاز پروم بزرگ‌ترین صادرکننده گاز به اروپا اعلام کرد که قصد دارد گاز صادراتی خود را به گرجستان قطع کند. این تهدید گاز پروم پس از آن انجام شد که دو طرف نتوانستند به نتیجه روشنی درخصوص تعیین قیمت گاز دست پیدا کنند.

اما تحلیلگران عقیده دارند که روسیه بیش از آنکه به دلایل اقتصادی قصد قطع صادرات گاز به گرجستان را داشته باشد، به دلایل سیاسی این تهدید را انجام داده است.

پس از اتهام جاسوسی گرجستان علیه تعدادی از نظامیان روسی مستقر در خاک گرجستان، روسیه بسیاری از روابط سیاسی و اقتصادی خود را با تفلیس قطع کرد و کم‌کم دامنه این عدم همکاری‌ها گسترش پیدا کرد.گاز پروم قصد دارد بهای گاز صادراتی به گرجستان را ۲برابر افزایش دهد.

اما مقامات تفلیس اعلام کرده‌اند که این قیمت را قبول ندارند و می‌خواهند قیمت جدید از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه مشخص شود.

روسیه نزدیک به یک‌سال پیش به یکباره اعلام کرد که قیمت هر واحد گاز صادراتی به اوکراین را از ۵۰دلار به ۲۳۰دلار افزایش داده است.

پس از مخالفت مقامات کیف، روسیه از اول ژانویه ۲۰۰۶ ارسال گاز را به اوکراین متوقف کرد که این مساله باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای دولت این کشور شد.

اکنون روسیه یک‌بار دیگر قصد دارد سرنوشت اوکراین را برای گرجستان نیز رقم بزند.

بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که از ماجرای اوکراین درس گرفته‌ و قصد دارند راه‌های مطمئن‌تری برای تامین گاز مورد نظر خود پیدا کنند.

راه‌هایی که به گاز پروم ختم نخواهد شد. به همین دلیل ایران و ترکمنستان اکنون به گزینه‌های اصلی خرید گاز برای اروپا تبدیل شده‌اند.

گاز پروم دیروز اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۰۷میلادی قیمت هر هزار مترمکعب گاز صادراتی به گرجستان از ۱۱۰دلار به ۲۳۰دلار خواهد رسید و در صورتی که گرجستان این بها را نپردازد، صادرات گاز را متوقف خواهد کرد.

این مساله می‌تواند گرجستان را با یک بحران جدی اقتصادی- اجتماعی روبه‌رو کند چرا که هزینه انرژی در سبد خانوارهای گرجی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

گرجستان کشور ثروتمندی نیست و متوسط درآمد ماهانه در آن به زحمت به یکصد دلار می‌رسد. رییس‌جمهور گرجستان میخاییل ساکاشوویلی با رد درخواست گاز پروم این درخواست را کاملا سیاسی عنوان کرده است.

پیش‌بینی می‌شود اتحادیه اروپا در مقابل این تصمیم روسیه مواضع محکمی را اتخاذ کند، چرا که قطع گاز گرجستان می‌تواند بر کشورهای همسایه آن نیز تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر بهای هر یکهزار متر مکعب گاز طبیعی صادراتی روسیه به جمهوری آذربایجان نیز به ۲۳۰دلار افزایش می‌یابد.

روزنامه «اکسپرس» به نقل از «آلکساندر مدوداف» معاون شرکت «گازپروم» روسیه این خبر را درج کرد و نوشت: مسکو برای هیچ یک از کشورها در این زمینه گذشت نمی‌کند.

جمهوری آذربایجان تاکنون در قبال هر یکهزار مترمکعب گاز دریافتی از روسیه ۱۱۰دلار پرداخت می‌کرد.

این روزنامه به نقل از «علی‌خان ملک‌اف» مسوول شرکت «آذری گاز» ذخایر گاز طبیعی موجود در انبارهای جمهوری آذربایجان را ۱/۲میلیارد مترمکعب ذکر کرد.

به نوشته اکسپرس، این میزان به مراتب بیشتر از ذخایر پارسال است و امسال نیاز مردم این کشور به گاز مصرفی را تامین خواهد کرد.