پایان تسلط 12‌ساله جمهوری‌خواهان بر کنگره آمریکا

نانسی پلاسی رییس حزب دمکرات و رهبر جدید کنگره آمریکا

گروه بین‌الملل- انتخابات کنگره، سناو فرمانداری‌های ایالات متحده در حالی برگزار شد که نتایج انتخابات همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد به سود حزب دموکرات رقم خورد. حزب دموکرات آخرین بار در سال ۱۹۹۴ قدرت را در کنگره آمریکا در دست داشت که در این سال قدرت را به جمهوریخواهان واگذار کرد. نتایج اولیه نشانگر آن است که جمهوریخواهان اکثریت کنگره را از دست داده‌اند و برای باختن مسابقه کنترل مجلس سنا نیز تنها رقیب باید ۲ کرسی دیگر را به دست آورد که چندان دور از دسترس نیست.

اکثر تحلیلگران عقیده دارند که آنچه جمهوریخواهان را به این سرانجام رسانید، سیاست‌های دولت جورج بوش در جنگ با تروریسم به خصوص مساله جنگ عراق بود که تاثیر منفی فراوانی بر افکار مردم ایالات متحده گذاشت. در حقیقت پیروزی حزب دموکرات در انتخابات ۷ نوامبر به معنی طرد جنگ بی هدف عراق از سوی مردم بود. خبرگزاری آسوشیتد پرس با تیتر «جهان دید پیروزی دموکرات‌ها بر بوش را» نوشت: شکست جمهوریخواهان در حالی اتفاق افتاد که بسیاری آن را پیش‌بینی کرده بودند. در واقع دموکرات‌ها تلاشی برای بردن انجام ندادند چرا که جمهوریخواهان بیش از آنکه به دموکرات‌ها ببازند به جنگ عراق باخته بودند.

به نظر می‌رسد این تحلیل که انتخابات هفتم نوامبر به نوعی همه پرسی جنگ عراق بود، اکنون بیش از هر زمان دیگری ملموس شده است. سیاست خارجی دولت بوش یکی از ضعیف‌ترین دیپلماسی‌‌های آمریکا در ۲۰ سال اخیر است. رفتارهای بوش در قبال دیگر ملت‌ها خشم بسیاری از کشورها را از سودان تا کره شمالی و از عراق تا ونزوئلا برانگیخته است.

کنگره سقوط کرد

نتایج اولیه نشانگر آن است که دموکرات‌ها دست کم ۲۲۸ کرسی از کنگره را به دست آورده‌اند و همچنان احتمال به دست آوردن کرسی‌های بیشتر در ایالت‌های غربی و جنوبی وجود دارد. به گزارش آسوشیتد پرس دموکرات‌ها در ایالت‌های کانکتیکاتا، ایندیانا، کنتاکی، نیوهمپشایر، نورث کارولینا، اوهایو، پنسیلوانیا و رود آیلند توانسته‌اند بر رقبای جمهوریخواه به پیروزی برسند. نتایج انتخابات در این ایالت‌ها نشان داد که ۶۰درصد از صاحبان رای در آمریکا مخالف عملکرد دولت بوش و جنگ در عراق هستند.

جمهوریخواهان توانستند کنترل کنگره را در ایالت‌های آریزونا، می‌سی‌سی‌پی، تگزاس، یوتا و ایندیانا حفظ کنند،

هر چند اکنون اکثریت را از دست داده‌اند. سقوط کنگره به معنی پایان روزهای خوب برای جورج بوش است. بوش در ۲ سال پایان زمامداری خود بدون شک به قوانین و مقرراتی به خصوص در زمینه جنگ در عراق و بودجه‌های نظامی احتیاج خواهد داشت که اکنون آینده تصویب این قوانین در پرده ابهام قرار گرفته است. جورج‌بوش اکنون باید پایان دوران ریاست جمهوریش را با مخالفان مدارا کند. او که شش سال اول را در میان هم حزبی‌هایش گذارنده به هیچ وجه با این شرایط آشنایی ندارد و به نظر می‌رسد دولت او در آینده به خصوص در بخش سیاست خارجی و بودجه نظامی مجبور به اتخاذ تصمیم‌های جدیدی باشد که چندان خوشایند زمامداران کاخ‌سفید نیست. به بیان دیگر اکنون مخالفان جنگ عراق خاک‌ریز‌های خود را تا کنگره و سنا به پیش کشیده‌اند و عملا در سیستم قانونگذاری آمریکا هیچ متحد موثری برای جورج بوش باقی نمانده است.

تونی اسنو مجری سابق

فاکس نیوز و سخنگوی فعلی کاخ سفید پس از مشخص شدن نتایج مقدماتی و قطعی شدن شکست جمهوریخواهان گفت: دموکرات‌ها زمان زیادی را صرف انتقاد از عملکرد جمهوریخواهان و رییس‌جمهور کردند و اکنون فرصت دارند که خود کارها را در دست داشته باشند. این مساله که کنترل کنگره در دست دموکرات‌ها افتاده است اصلا مورد پذیرش ما نیست و مطلوب هم نیست.

یک پیروزی متفاوت برای دموکرات‌ها

اگرچه دموکرات‌ها توانسته‌اند اکثریت کنگره را به دست آورند، اما پیروزی هیلاری کلینتون، سناتور دموکرات‌ برای آنها ارزشی دو چندان دارد. زیرا این مساله می‌تواند برانتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ نیز تاثیر مثبت بگذارد. هیلاری کلینتون که زمانی بانوی اول آمریکا نام داشت، توانست برای دومین‌بار به عنوان یک دموکرات از حوزه انتخابیه نیویورک رای بیاورد. این گزینش یک اهمیت دیگر نیز دارد و آن اینکه دموکرات‌ها توانسته‌اند انتخابات را در ایالت بزرگ و تاثیرگذار نیویورک ببرند. پیروزی در نیویورک می‌تواند مسیر هیلاری کلینتون را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ بسیار هموار کند.

سنا در ابهام

اما در حالی که اعلام شد کنگره آمریکا به‌طور قطع از کنترل جمهوریخواهان خارج شده است، مجلس سنا همچنان در کشاکش بین دو حزب قرار داشت. تا لحظه تنظیم این خبر دموکرات‌ها یک کرسی دیگر تا رسیدن به کرسی مساوی با جمهوریخواهان فاصله داشتند. در حقیقت دو کرسی دیگر می‌تواند اکثریت سنا را نیز از دست جمهوریخواهان خارج کرده و به دموکرات‌ها بسپارد. این مساله می‌تواند هر لحظه اتفاق بیفتد، زیرا تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ایالت‌های شمالی و مرکزی نیز به دموکرات‌ها رای خواهند داد. پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا به این معنی است که جورج‌بوش دیگر هیچ امیدی برای ادامه آسان برنامه‌هایش به خصوص جنگ عراق ندارد.

نخستین رییس زن

پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره می‌تواند باعث شود تا نخستین زن در تاریخ آمریکا به ریاست کنگره برسد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این زن که نانسی پلاسی نام دارد، رهبری دموکرات‌های کنگره را برعهده دارد و به احتمال زیاد پس از تشکیل کنگره جدید از سوی آنها به ریاست کنگره نیز خواهد رسید. او در سال ۲۰۰۵ میلادی با رای ۸۸درصد از سوی حزب دموکرات به عنوان رییس حزب برگزیده شد و اکنون می‌رود تا نخستین رییس کنگره زن آمریکا باشد. در زمان او بودجه‌های تبلیغاتی حزب دموکرات به شدت افزایش پیدا کرده است. به شکلی که هزینه انتخاباتی حزب دموکرات از زمان به قدرت رسیدن نانسی پلاسی تاکنون بیش از یکصد میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری‌ها توانستند از شمال شرق تا کوه‌های راکی،‌ پیروزی را از آن خود کنند و برای اولین‌بار پس از ۱۲ سال در آستانه رسیدن به اکثریت فرمانداری‌ها قرار گیرند.

این حزب توانست در انتخابات فرمانداری ماساچوست، اوهایو، نیویورک، آرکانزاس، آیوا و کلورادو پیروز شود و به این ترتیب این حزب در صورت حفظ فرمانداری‌هایی که اکنون در اختیار دارد، خواهد توانست عالی‌ترین مقام اجرایی در دست‌کم ۲۸ ایالت از مجموع ۵۰ ایالت این کشور را برای خود حفظ کند. حضور در فرمانداری این ایالت‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۸ بسیار مهم است.

در ایالت کلورادو، که جمهوریخواهان در سه انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آن پیروز بوده‌اند، بیل ریتر، نامزد دموکرات‌ها توانست بر باب بوپرز، نامزد جمهوریخواهان پیروز شده و جایگزین بیل اوونز، فرماندار جمهوریخواه این ایالت شود که به دلیل تمام شدن دوره‌های قانونی فرمانداری خود، حق شرکت در انتخابات را نداشت.

در ایالت آیوا نیز چت کالور، نامزد حزب دموکرات توانست بر جیم ناسل، رقیب جمهوریخواه خود پیروز شده و جانشین تام ویلساک‌، فرماندار دموکرات این ایالت شود که خود را برای حضور احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند.

در ایالت ماساچوست نیز دوال پاتریک، نامزد حزب دموکرات به فرمانداری رسیده و به این ترتیب به مقام اولین فرماندار سیاه‌پوست این ایالت و دومین فرماندار سیاه‌پوست در کل ایالت آمریکا رسید.

در ایالت نیویورک که از سال ۱۹۹۰ تاکنون دموکرات‌ها در آن به پیروزی نرسیده بودند، فرمانداری به الیوت اسپتزر، نامزد دموکرات‌ها رسید. آرنولد شوارزنگر تنها فرماندار جمهوریخواه بود که توانست به راحتی بر رقیب خود پیروز شود.

بوش در حال خروج از حوزه رای گیری کرافورد تگزاس