گروه بین‌الملل- اجلاس سه روزه سران کشورهای آفریقایی در پکن در حالی به پایان رسید که بسیاری از کارشناسان، آن را یک موفقیت بزرگ برای آفریقا دانستند. هوجین تائو رییس‌جمهور چین در سخنرانی اختتامیه این نشست خطاب به رهبران آفریقا گفت: گردهمایی امروز ما در تاریخ به ثبت خواهد رسید. چین برای همیشه یک دوست خوب، یک شریک خوب و یک برادر خوب برای آفریقا خواهد بود. رییس‌جمهور هوجین‌تائو خطاب به کشورهای آفریقایی گفت: چین آفریقا را شریک بزرگ تجاری خود می‌داند و آماده سرمایه‌گذاری بیشتر در کشورهای این منطقه است. همچنین گسترش تجارت با آفریقا از برنامه‌های مهم چین در بخش تجارت در آینده است.

در جریان این اجلاس سه روزه پکن، بیش از ۲هزار قرارداد تجاری مورد بررسی قرار گرفت که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید. اجلاس پکن در حالی برگزار شد که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها چین را به استعمار اقتصادی آفریقا متهم کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد کشورهای آفریقایی نظری به غیر از این دارند. ملززناوی نخست‌وزیر اتیوپی به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: چالش اصلی کشورهای آفریقایی امروز مبارزه با استعمار نیست بلکه مبارزه با فقر، عقب‌ماندگی و به دست آوردن استقلال اقتصادی است و آفریقا به دوستانی نیاز دارد که بتوانند آن را در این راه همراهی کنند. دستاورد آفریقا از این گردهمایی بیش از ۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و وام بود. براساس توافق‌های به عمل آمده این سرمایه‌گذاری طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ انجام خواهد شد. چین متعهد شد که طی ۳سال بیش از ۳میلیارد دلار آمریکا وام بلاعوض به کشورهای آفریقایی بدهد. همچنین در این بازه زمانی چین ۲میلیارد دلار اعتبار صادراتی برای آفریقا در نظر خواهد گرفت که می‌تواند صادرات آفریقا به چین رابه شکل چشمگیری افزایش دهد.

آفریقا طی سال ۲۰۰۵ بیش از ۴۲میلیارد دلار نفت و دیگر کالاهای معدنی و کشاورزی را به چین صادر کرد که با امضای نهایی موافقتنامه‌های اجلاس پکن این میزان در کوتاه‌مدت از ۴۸میلیارد دلار نیز فراتر خواهد رفت. در مقابل آفریقا نیز زمینه را برای حضور بیشتر محصولات چینی در بازارهای این قاره آماده خواهد کرد. برنامه‌ریزی مقامات اقتصادی و تجاری چین به گونه‌ای سازماندهی شده است که حجم مبادلات تجاری چین و آفریقا را تا سال ۲۰۲۰ به بیش از یکصد میلیارد دلار برساند. چین علاقه دارد سرمایه‌گذاری خود را در بخش نفت و صنایع معدنی آفریقا افزایش دهد که این موضوع با نگرانی کشورهای اروپایی و آمریکا روبه‌رو شده است.