گروه بین‌الملل - مناقشات سیاسی روسیه و گرجستان اکنون به مناقشه اقتصادی کشیده شده است. روسیه که از سال ۹۳ تاکنون قصد دارد به سازمان تجارت جهانی بپیوندند در این راه اکنون به مشکلات تازه‌ای برخورد کرده است که می‌تواند این روند را به تاخیر اندازد. گرجستان که در سازمان تجارت جهانی دارای حق وتو است اعلام کرده درخواست روسیه را برای الحاق به این سازمان وتو خواهد کرد. اعلام این موضوع خشم مقامات کرملین را به دنبال داشته است. روسیه تنها کشور صنعتی و بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است که هنوز نتوانسته به سازمان تجارت جهانی راه پیدا کند. روسیه برای ورود به این سازمان باید مذاکرات را با شصت کشور عضو گروه کاری WTO به انجام برساند که در این میانه مذاکره با ۵۷ کشور به پایان رسیده است و تنها ایالات متحده، مولداوی و گرجستان هستند که هنوز روسیه را تایید نکرده‌اند. پیش از این، اصلی‌ترین مشکل روسیه در راه الحاق، قبول شرایط آمریکا بود. آمریکا روسیه را به نقض قوانین حقوق بشر و همچنین بستن درهای سرمایه‌گذاری‌ خارجی متهم کرده و اجازه ورود این کشور را به سازمان تجارت جهانی نمی‌دهد. اما پس از اتهام جاسوسی افسران روسیه در گرجستان، دولت تفلیس هم به جمع مخالفان پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی پیوست. گرجستان خواستار حل و فصل مناقشات سیاسی از طریق گفت‌و‌گو است اما از دیگر ابزارهای در اختیارش نیز چشم‌پوشی نخواهد کرد. دولت کرملین خواستار تجدیدنظر دولت روسیه در سیاست‌هایش در قبال گرجستان است. روسیه عقیده دارد که عدم حضور این کشور در سازمان تجارت جهانی پیش از آنکه دلائل اقتصادی داشته باشد دلائل سیاسی دارد و واکنش گرجستان نیز این ذهنیت را تقویت می‌کند.

از طرف دیگر روسیه هم قصد دارد گرجستان را تحت فشارهای بیشتری قرار دهد. فشارهایی که شاید دولت تفلیس را به زانو درآورد. در این میان دولت کرملین به مانند بسیاری موارد دیگر باز هم به سراغ اسلحه کارآمد خود یعنی شرکت گازپروم رفته و قصد دارد نرخ گاز ارسالی به گرجستان را افزایش دهد.

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد، قیمت گاز صادراتی این شرکت به گرجستان از ابتدای سال ۲۰۰۷ میلادی، بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

قیمت هر هزار متر مکعب گاز صادراتی روسیه به گرجستان از ۱۱۰دلار به۲۳۰دلار، از ابتدای سال آینده افزایش خواهد یافت. در صورت عملی شدن این تصمیم، قیمت گاز صادراتی روسیه به گرجستان، بیشترین قیمت گاز صادراتی این کشور به کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق خواهد بود.

یک مقام آگاه شرکت گازپروم نیز گفت: ما پیشنهاد خود را برای صادرات گاز به گرجستان ارائه کرده‌ایم و منتظر پاسخ نهایی این کشور هستیم.

در پی تشدید بحران سیاسی در روابط مسکو و تفلیس، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. روسیه تحریم‌های تجاری و اقتصادی سنگینی را بر ضد گرجستان به مرحله اجرا گذاشته است که این مساله انتقاد کشورهای غربی را در پی داشته است.

قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین نیز برای سال آینده ۱۳۰ دلار تعیین شد. مولداوی و لتونی نیز هر یک باید برای هزار متر مکعب گاز روسیه بیش از ۱۷۰ و ۲۱۷دلار بپردازند.