گروه بین‌الملل- گزارش جدید بانک جهانی از رشد اقتصادی قاره آفریقا نشان می‌دهد که این قاره فقیر از دهه نود تاکنون با میانگین رشد ۵/۴درصد به رشد خود ادامه داده است. این آمارگیری پس از بررسی ۱۶کشور آفریقایی طی این دوره به وجود آمده است. تحقیقات نشان می‌دهد که کشور‌های بحرانی آفریقا از نظر وضعیت اقتصادی از ۱۶کشور در سال ۲۰۰۲ به ۵کشور در سال ۲۰۰۵ رسیده‌اند که این موضوع نشانه ورود آفریقا به یک دوره جدید در روند توسعه اقتصادی است. گوبیان نانکانی، معاون آفریقای بانک جهانی در این مورد گفت: آفریقا امروز در حال تغییر است، تغییری برای رسیدن به سلامتی، آموزش، رشداقتصادی و تجارت بیشتر.

کشور آفریقای جنوبی در حال حاضر، بزرگ‌ترین اقتصاد قاره سیاه به شمار می‌آید که حجم تولید ناخالص داخلی آن به بیش از ۱۵۲میلیارد دلار می‌رسد، اما این تنها یک نمونه نادر میان کشور‌های آفریقایی است و بقیه آنها وضعیت چندان مناسبی ندارند. ایدز یکی از بیماری‌های شایع در آفریقا است که سالانه میلیارد‌ها دلار خسارت به کشورهای این قاره وارد می‌کند. کشور سووازیلند یکی از فقیرترین کشور‌های آفریقا است که در ضمن رکورددار بیماران ایدز در این کشور است.

براساس آمار‌های بانک جهانی ۳۳درصد جمعیت ۱۵ تا ۴۹سال این کشور، یعنی جمعیت مولد و نیروی کار آن به ویروس HIV آلوده هستند. تاکنون بانک جهانی با صرف میلیون‌ها دلار برنامه‌های متعدد مبارزه با ایدز را در قاره آفریقا به اجرا گذاشته، اما هنوز راه زیادی تا غلبه بر ایدز در آفریقا باقی‌مانده است. بخشی از عقب‌ماندگی آفریقا به دلیل ضعف در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل وجود نداشتن زیرساخت‌های عمرانی، مخابراتی و مالی است. داده‌های نهایی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۴ آفریقا تنها ۱۰میلیارد و یکصدمیلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند که این تنها ۶/۱درصد سرمایه‌گذاری خارجی کل در جهان بوده است. براساس اعلام بانک جهانی توسعه اقتصادی و اجتماعی آفریقا یکی از هشت هدف اصلی برنامه توسعه هزاره سازمان ملل متحد است. براساس گزارش‌های بهداشتی تنها در کشور سووازیلند طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ بیش از ۲۵میلیارد دلار به طور مستقیم و غیرمستقیم برای ایدز هزینه شده و یا به اقتصاد ضربه خورده است. بنابر برنامه توسعه هزاره که به تصویب ۱۸۹کشور جهان رسید، باید منشوری اقتصادی و اجتماعی مصوب سازمان ملل تا سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان به اجرا درآید. از سال ۲۰۰۵ پس از اجلاس سران گروه هشت و بخشودگی بدهی‌های کشوری فقیر، ‌عزم جدی برای ساختن آفریقا به وجود آمد. اما اکنون پس از یکسال کارشناسان بانک جهانی گزارش داده‌اند که آفریقا آن‌گونه که باید از وام‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول استفاده نمی‌کند. بسیاری از این وام‌ها هیچ‌گاه در محل‌های موردنظر و ضروری هزینه نمی‌شوند و سرنوشت برخی از آنها مشخص نیست. بسیاری از کشور‌های آفریقایی در حالی از پرداخت بدهی‌های خود معاف شدند که این بخشودگی تاثیری در زندگی مردم آنها نگذاشته است. کامبوج، بورکینافاسو و بسیاری دیگر از کشور‌های آفریقایی، وام‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را صرف خرید هواپیما، اتومبیل و دیگر اقلام غیرضروری کرده‌اند و این در حالی است که بسیاری از آنها زیرساخت‌های اولیه توسعه اقتصادی را در اختیار ندارند، در مجموع اگرچه آمار‌ها وضعیت را رو به بهبود نشان می‌دهند، اما آنچه دیده می‌شود چیز دیگری است.