چین تعرفه صادرات را افزایش داد

گروه بین‌الملل- در حالی‌که هجوم کالاهای صادراتی چین به بسیاری از کشورهای جهان فریاد دولت‌ها و فعالان اقتصادی در نقاط دیگر جهان را به آسمان بلند کرده است، دولت چین در اقدامی تازه قصد دارد به مهار این صادرات افسار گسیخته بپردازد. مازاد تجاری چین با دیگر کشورهای جهان پارسال به ۱۰۲میلیون دلار رسید و امسال نیز با شتابی فراوان به جلو می‌رود. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حجم مازاد تجاری چین در ۹ ماه ابتدای امسال به ۱۱۰میلیارد دلار بالغ شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال از ۱۲۸میلیارد دلار نیز عبور کند. در برابر این رشد مازاد تجاری، هر سال شکاف تجاری شرکای چین با این کشور بیشتر می‌شود. آمریکا در راس این فهرست قرار دارد که پارسال ۲۰۲میلیارد دلار کسری تجاری با چین داشت. این شکاف‌های تجاری اکنون از حوزه اقتصاد فراتر رفته و چین را در صحنه سیاسی نیز با دیگر کشورها به‌خصوص آمریکا و اتحادیه اروپا با چالش مواجه کرده است.

مقامات اقتصادی چین اعلام کرده‌اند برای جلوگیری از تورمی شدن اقتصاد و مهار رشد اقتصادی خود قصد دارند تعرفه صادرات ۱۱۰ قلم کالا عمدتا در بخش انرژی و پتروشیمی را افزایش دهند. هر چند در این بیانیه به موقتی بودن این قانون جدید و افزایش تعرفه‌ها اشاره شده است، اما به این موضوع که چه زمانی این تعرفه‌ها پایان می‌یابند اشاره نشده است.

بر اساس این قانون جدید تعرفه صادرات نفت پالایش شده، زغال‌سنگ و کک به میزان ۵درصد افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین صادرات سنگ معدن فلزات و نفت‌خام نیز مشمول افزایش ۱۰درصدی تعرفه خواهد بود. این تعرفه ۱۰درصدی همچنین بیش از ۲۷ نوع استیل، فولاد و مواد دیگر فلزی را در برمی‌گیرد. صنایع چوب و پلاستیک چین نیز از این افزایش تعرفه صادرات بی‌بهره نمانده‌اند، زیرا کالاهای چوبی و ظروف یکبار مصرف غذاخوری ساخته شده در چین نیز بین۱۰ تا ۱۵درصد افزایش تعرفه خواهند داشت. همچنین مالیات بر استخراج معادن مس و نیکل و برخی دیگر از کانی‌های فلزی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین این دستورالعمل جدید افزایش تعرفه واردات را برای بسیاری از کالاها ممنوع کرده و تعرفه وارداتی برخی کالاها را کاهش داده است تا به این ترتیب میزان واردات از دیگر کشورها بیشتر شده و کاشف تجاری چین با دیگر نقاط صادراتی جهان کاهش پیدا کند. در بخش کاهش تعرفه واردات علاوه بر ۲۹ کالای انرژی و پتروشیمی، زغال‌سنگ و آلومینیوم نیز می‌گنجند.

مقامات چینی اعلام کرده‌اند که در این سیاست علاوه بر کاهش شکاف تجاری خود با دیگر کشورها، حفاظت از منابع انرژی خود را نیز مدنظر داشته‌اند. به دلیل سود صادراتی استفاده از منابع انرژی و جنگلی چین به‌شدت رو به افزایش است و این مساله ممکن است اشکالاتی را در آینده ایجاد کند. اما تحلیلگران عقیده دارند که این سیاست‌ها چندان کمکی به چین برای رفع مشکلات تجاری‌اش با دیگر کشورهای جهان نمی‌کند، چرا که اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن این شکاف تجاری پایین بودن مصنوعی نرخ یوان و شدت سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولتی در چین است. چین در صورتی می‌تواند به تعادل تجاری با دیگر کشورها برسد که بتواند فکری برای این موارد بکند. به‌خصوص که این افزایش صادرات لگام گسیخته در آینده باعث تورم و فقر بیشتر مردم چین خواهد شد.