سیدعباس عاملی

بر اساس تحقیق تازه‌ای که به وسیله یک بنگاه فکری معتبر انجام شده است، ورود تعداد زیادی از اتباع خارجی در سالیان اخیر کمک بزرگی به اقتصاد انگلستان کرده است. موسسه‌ ملی تحقیقات اجتماعی و اقتصادی (NIESR) با ادعای اینکه ورود اتباع خارجی در هشت سال گذشته باعث رشد ۳درصدی اقتصاد انگلستان شده است وارد مباحث تازه راجع به اثرات مهاجرت به انگلستان شده است. در ۲۰۰۵-۲۰۰۴، مهاجرت یک درصد به رشد ۳/۵درصدی انگلستان کمک کرد.

انگستان در سال ۱۹۹۸ شاهد جهش ورود اتباع خارجی بود. مهاجرت پس از آن تا سال ۲۰۰۳ در حدود ۱۵۰هزار نفر در سال ثابت باقی ماند. ورود اتباع خارجی بار دیگر در سال ۲۰۰۴ با ورود ده کشور تازه به اتحادیه‌ اروپا افزایش چشمگیری یافت. NIESR می‌گوید مهاجرت احتمالا از سال ۲۰۰۴ تاکنون با رقم بالاتری رشد کرده است.

آمار رسمی‌نشان می‌دهد که از رشد ۳۷۵ هزار نفری جمعیت در سال ۲۰۰۵، دو سوم آن به علت مهاجرت اتباع خارجی به کشور انگلستان بود.

NIESR در گزارش خود آورده است: مهاجرت به انگلستان فواید بسیاری را برای خزانه‌داری این کشور داشته است، چرا که سیستم مالیات این کشور باعث می‌شود که مهاجرت‌کنندگان به چرخه‌ پولی این کشور کمک کنند. مهاجران بالای ۱۸ سال بعید است که به کمک‌های مالی دولتی محتاج باشند و به همین دلیل برای دولت هزینه بر نیستند. منافع مهاجرت این افراد در صورت بازگشت آنان به کشورشان بیشتر می‌شود.

آمار رسمی‌از سال ۱۹۹۷ تاکنون نشان می‌دهد که اتباع خارجی ۵‌درصد نیروی کاری کشور انگلستان را تشکیل داده‌اند. این درصد در میان جوانان بسیار بالاتر بوده است. ۵/۷‌درصد افراد شاغل ۱۸ تا ۲۴ سال و ۶/۱۱‌درصد افراد شاغل ۲۵ تا ۳۴ سال را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

NIESR به تغییری در روند مهاجرت به انگلستان پس از اضافه شدن ده کشور به اتحادیه‌ اروپا اشاره کرده است. تحقیقات این موسسه نشان می‌دهند اتباع خارجی که در سال‌های اخیر وارد انگلستان شده‌اند، جوان‌تر از اتباع گذشته هستند و بیش از بقیه در کارهای کم‌درآمد مشغول به کار می‌شوند. مارتیم ویل،‌ یکی از محققان این مرکز می‌گوید: اقتصاد انگلستان به مهاجرت از سال ۱۹۹۸ عادت کرده بود، ولی ورود اخیر اتباع خارجی از اروپای‌شرقی و مرکزی شوک اقتصادی به حساب می‌آید.

او می‌گوید بسیاری از مهاجرت‌کنندگان دارای درآمد حداقلی هستند و به همین دلیل حقوقشان کاهش پیدا نمی‌کند. در عوض تخمین زده می‌شود که ورود این اتباع باعث افزایش ۲/۰ تا ۳/۰درصدی بیکاری می‌شود، مگر اینکه این افراد وارد مشاغلی بشوند که دیگران از آن پرهیز می‌کنند.

منبع: گاردین