گروه بین‌الملل- گزارش مجمع تجارت و توسعه سازمان ملل متحد که در اوایل ماه جاری میلادی منتشر شد نشانگر آن است که سرمایه‌گذاری خارجی در حال پخش شدن در سراسر آفریقا است. این یک خبر خوب برای اقتصاد قاره سیاه است. این گزارش نشان می‌دهد در حالی که میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ۱۰ کشور اول آفریقا در سال ۲۰۰۶ کاهش یافته است،‌ مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در سطح این قاره فقیر افزایش چشمگیری داشته است. هر چند آفریقا همچنان کمترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در بین کشورهای جهان دارد.

مجموع سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ۱۰ کشور اول سال ۲۰۰۵ در سال ۲۰۰۶ از یک‌میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار به یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار رسیده است. اما مجموع جذب سرمایه‌های خارجی در کشورهای آفریقایی ۳۱میلیارد دلار بوده است که در نوع خود یک رکورد جدید به حساب می‌آید. اوگاندا یکی از موفق‌ترین کشورهای آفریقایی در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بوده است. براساس گزارش آنکتاد، این کشور ۸۷۶ میلیون و ۶۰۰هزار دلار سرمایه خارجی را در قالب ۲۸۴ پروژه جذب کند. این پروژه‌ها در مجموع برای ۲۸هزار و ۶۹۸ نفر در این کشور شغل ایجاد کرده‌اند.

اما این گزارش همچنان نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی در آفریقا اظهار نگرانی می‌کند. تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در کشورهای زیر صحرا و مرکز آفریقا وجود ندارد و این موضوع می‌تواند در آینده شکاف بین کشورهای آفریقایی را بیشتر کند و عقب‌ماندگی به این قاره دامن بزند. البته بخش زیادی از این عدم تمایل، به شرایط درونی کشورهای آفریقایی باز می‌گردد. بسیاری از این کشورها درگیر جنگ‌های داخلی یا شورش‌های معترضان هستند و دولت‌ها نمی‌توانند امنیت سرمایه‌گذاران خارجی را به خوبی تضمین کنند.

از طرف دیگر در بسیاری از کشورهای آفریقایی زیر ساخت‌های اولیه مورد نیاز همچون شبکه‌های گسترده راه و برق و همچنین نظام بانکی قدرتمند وجود ندارد. همچنین بوروکراسی پیچیده در بسیاری از کشورهای آفریقایی مانع از حضور شرکت‌های چند ملیتی بزرگ در آنها می‌شود.