هند و چین رشوه‌خیز‌ترین اقتصاد‌های جهان

گروه بین‌الملل- جدیدترین گزارش گروه مبارزه با رشوه‌خواری و فساد اداری سازمان بین‌المللی شفافیت نشان می‌دهد که شرکت‌های هند و چین در صدر فهرست رشوه‌خوارترین کشور‌های جهان قرار دارند. دبیرکل حزب کمونیست چین در واکنشی تند گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت را جانبدارانه و غیر کارشناسی عنوان کرد

براسا س این گزارش، پرداخت و دریافت رشوه در هند اکنون به امری عادی در کسب‌وکار تبدیل شده است و بازرگانان و صاحبان مشاغل روزانه برای انجام کار‌های خود چه با شرکت‌های همکار در بخش‌خصوصی و چه بخش دولتی، میلیون‌ها دلار رشوه پرداخت می‌کنند. چین دومین کشوری است که سطح بالای دریافت و پرداخت رشوه را به خود اختصاص داده‌ است. به گزارش روزنامه دیلی‌استار این مساله که اقتصاد‌های دولتی گرفتار مشکلات بسیار رشوه‌گیری هستند، اکنون یک امر بدیهی است، چرا که از سال ۲۰۰۰ تاکنون همواره اقتصاد‌های دولتی توانسته‌اند رتبه‌های بالای جدول رشوه‌گیر‌ترین اقتصاد‌های جهان را به خود اختصاص دهند.

اما پرداخت رشوه در چین و هند تنها به فعالان اقتصادی داخلی محدود نمی‌شود، بلکه اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی فعال در این کشور‌ها نیز راه و چاه پرداخت رشوه و گشایش کار‌ها را آموخته‌اند. براساس گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت، فرانسه و ایتالیا درصدر پرداخت‌کنندگان رشوه در این کشور‌ها قرار دارند.

شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی علاوه بر چین و هند در بسیاری از دیگر کشورهای کم درآمد نیز برای پیشرفت کارهایشان اقدام به پرداخت رشوه می‌کنند. بخش زیادی از ادامه و افزایش حجم رشوه‌خواری در این کشورها به دلیل ضعف قوانین و نبود نظارت کافی بر اجرای قوانین است.

سازمان بین‌المللی شفافیت هر ساله سرشماری فساد اقتصادی را در ۱۲۵ کشور جهان انجام می‌دهد و شاخص رشوه‌خواری یکی از اصلی‌ترین این گزارش‌ها در تعیین سطح فساد اقتصادی است. در مشخص کردن این فهرست ۱۱هزار نفر از فعالان اقتصادی به سازمان بین‌المللی شفافیت کمک می‌کنند. پس از هند و چین کشورهای روسیه و ترکیه قرار دارند. تقریبا بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که روسیه اگرچه سال‌ها است که با دولت کمونیستی خداحافظی کرده است اما ساختارهای اقتصادی آن به‌خصوص در بخش دولتی هنوز نتوانسته‌اند با سیاست شفاف‌سازی اقتصادی و اقتصاد درهای باز کنار بیایند. دولت روسیه هنوز میل به حضور فعالانه در پروژه‌های اقتصادی را حفظ کرده و همین مساله راه را برای رشوه‌خواری مدیران باز کرده است. ترکیه نیز همچنان در فهرست رشوه‌خوارترین اقتصادها جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است و همین مساله باعث شده تا فشارهای بانک جهانی بر این کشور به منظور اصلاحات اقتصادی بیشتر شود.

گزارش ۲۰۰۶ سازمان بین‌المللی شفافیت تنها حاوی نقاط تیره اقتصاد جهان نیست بلکه آن روی روشن اقتصاد جهان را نیز نشان داده است. سوئیس پاک‌ترین اقتصاد جهان از نظر رشوه‌خواری شناخته شده است و پس از آن کشور سوئد قرار دارد. سوئیس که چندی قبل توانسته بود در آمارگیری سالانه مجمع جهانی اقتصاد عنوان نخست رقابتی‌ترین اقتصاد جهان را به دست آورد، در اینجا نیز توانست جایگاه پاک‌ترین اقتصاد جهان را به دست آورد. پس از این، کشور سوئد، یکی دیگر از کشورهای اسکاندیناوی توانست مقام دوم را به دست آورد. بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی شفافیت، وجود قوانین سخت‌گیرانه و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین عوامل کاهش چشمگیر پرداخت و دریافت رشوه در این کشورها است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بروکسل، سوئیس با امتیاز ۸۱/۷ به عنوان مبارزه‌کننده اول علیه رشوه‌خواری در جهان شناخته شده است و هندوستان با امتیاز ۶۲/۴ توانسته به بهشت رشوه‌خواران تبدیل شود. پس از این دو کشور، استرالیا، اتریش و کانادا قرار دارند که توانسته‌اند بیشترین مبارزه را علیه رشوه‌خواری در ساختار اقتصادی خود انجام دهند و بهترین نتایج را بگیرند.