دنیای اقتصاد- کاهش قیمت نفت دیروز به میزان 04/2 دلار در هر شبکه رخ داد تا یک بار دیگر نفت در مرز 60 دلار قرار گیرد این سقوط بزرگ‌ترین سقوط قیمت نفت در 2 هفته اخیر بوده است اکنون که عربستان، کویت، ونزوئلا و نیجریه مجموعا نزدیک به 350هزار بشکه از تولید روزانه اوپک را کاسته‌اند، به نظر می‌رسد که بازار نفت هنوز با مازاد عرضه روبه‌رو است.

نفت بار دیگر به مرز ۶۰ دلار نزدیک شد
حربه اوپک چهار روز اثر کرد
گروه بین‌الملل - کاهش ۱۷۰هزار بشکه‌ای تولید اوپک، سازمان کشورهای تولیدکننده نفت در روز اول اکتبر به همراه کاهش تولید بنزین و دیگر مواد سوختی در ایالات متحده باعث شد تا قیمت نفت روز دوشنبه یک بار دیگر به مرز ۶۳ دلار برسد و در ساعاتی از این روز از ۶۳ دلار هم عبور کند. این افزایش قیمت چهارمین روز متوالی افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بود. اما دیروز روند قیمت‌ها چرخش کرد و قیمت‌ها یک بار دیگر در سراشیب سقوط قرار گرفتند.

کاهش قیمت نفت در شرایطی که کمبود تولید اوپک همچنان وجود دارد این ذهنیت را برای تحلیلگران به‌وجود آورده است که بازارهای نفتی اکنون بیش از هر زمان دیگری منعطف شده‌اند و این مساله بیش از آنکه به سود تولیدکنندگان باشد، مطلوب مصرف‌کنندگان نفت‌خام است.
کاهش قیمت نفت دیروز به میزان 04/2 دلار در هر شبکه رخ داد تا یک بار دیگر نفت در مرز 60 دلار قرار گیرد. این سقوط بزرگ‌ترین سقوط قیمت نفت در 2 هفته اخیر بوده است .قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در نیمروز معاملاتی دیروز نیویورک به 64/60 دلار در هر بشکه رسید. کاهش قیمت نفت در شرایط کاهش عرضه اوپک اکنون تمامی نسبت‌های موجود در عرضه و تقاضا نفت را با تردید مواجه کرده است.
تاکنون به نظر می‌رسید که بازارهای نفتی از مازاد عرضه بالایی برخوردار نیستند و بازار در تعادل است و فقط در این میان رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا بود که به شدت عقیده داشت بازارهای نفتی با یک‌میلیون بشکه مازاد عرضه در روز روبه‌رو هستند. اکنون که عربستان، کویت، ونزوئلا و نیجریه مجموعا نزدیک به ۳۵۰هزار بشکه از تولید روزانه اوپک را کاسته‌اند به نظر می‌رسد که سخنان رافائل رامیرز درست بوده و بازار نفت هنوز با مازاد عرضه روبه‌رو است. در این میان تحلیلگرانی هم وجود دارند که می‌گویند به غیر از این چهار کشور احتمال دارد بقیه اعضای اوپک هم از تولید خود کاسته باشند اما سطح تولید جدید خود را اعلام نکرده باشند. این مساله در صورت صحت، این نکته را که بازار نفت دارای مازاد تولید بیشتری است، اثبات می‌کند.
آنتونی نونان تحلیلگر بازار نفت عقیده دارد: اگرچه تولیدکنندگانی بزرگ همچون عربستان و نیجریه اعلام کرده‌اند که تولید نفت خود را کم کرده‌اند اما اگر همه تولیدکنندگان نفت با ظرفیت کامل خود تولید کنند، آنگاه رسیدن نفت به بشکه‌ای 40 دلار دور از ذهن نخواهد بود. به عنوان مثال تنها ونزوئلا اکنون یک‌میلیون زیر سقف مجازش نفت پمپ می‌کند. ظرفیت این کشور 3میلیون و 200هزار بشکه است که این کشور تنها 2میلیون و 200هزار بشکه تولید می‌کند. حال اگر همه کشورها با سقف کامل تولید کنند بازار نفت با یک مازاد تولید نزدیک به 5/6میلیون بشکه‌ای روبه‌رو خواهد شد و در این شرایط قیمت‌ها به شدت فرو خواهند ریخت.
اما همچنان کابوس زمستان بر فراز بازار‌های نفت در حال چرخ زدن است و این مساله اجازه نمی‌دهد که معامله‌گران شیرینی قیمت‌های پایین را با لذت بچشند. میزان مصرف روزانه نفت‌خام جهان نزدیک به ۸۰میلیون بشکه است و این احتمال وجود دارد که در آستانه زمستان این میزان افزایش پیدا کند. میانگین مصرف روزانه نفت طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نزدیک به ۸۳میلیون و ۸۰۰هزار بشکه بوده است و این گمانه‌زنی وجود دارد که اکنون تولیدکنندگان نفت می‌توانند روزانه ۸۵میلیون بشکه را به راحتی به بازار‌های جهانی پمپ کنند. جدیدترین پیش‌بینی تحلیلگران بلومبرگ نشان می‌دهد که قیمت نفت در سال آینده بالاتر خواهد رفت. در این نظرسنجی ۲۹تحلیلگر بلومبرگ پیش‌بینی خود را از قیمت نفت در آینده ارائه کرده‌اند.این تحلیلگران کف قیمت را برای سال آینده ۶۴دلار و سقف آن را ۷۰/۷۶دلار تعیین کرده‌اند.