زمان تصمیم برای کشاورزان رومانی فرا رسیده است

گروه بین‌الملل - اعطای حق کشاورزی به مردم کشوری که جامعه روستایی کثیر و بزرگی دارد، گام اصلی و مهمی در جهت نجات زندگی مردم رومانی است. قبل از جنگ دوم جهانی، رومانی مخصوصا به جهت کشت غلات معروف بود. اما اصلاحات ارضی که در این کشور پس از حاکمیت کمونیست‌ها انجام شد، در کشاورزی این کشور یک نوع انقطاع و گسست زمانی ایجاد کرد و باعث شد کشاورزان فقط اندکی بیشتر از خوراک خانواده تولید کنند و به این ترتیب تولید برای فروش معنای خود را از دست داد.

به منظور احیای کشاورزی در این کشور روستایی، اتحادیه اروپا در سال جاری حدود یک میلیارد یورو به بخش کشاورزی رومانی تزریق خواهد کرد و قرار است در سال آینده تا پایان دهه مبلغ این کمک‌ها را چهار برابر کند. اما به اعتقاد تحلیلگران، همه کشاورزان از این کمک‌ها منتفع نخواهند شد.

یک دامدار خوب رومانیایی که یکی از طرفداران پروپا قرص اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، در مزرعه دامداری خود حدود ۶۰۰ گاو دارد. مزرعه کوچک او در نزدیکی بخارست قرار دارد و مجهز به آخرین و پیشرفته‌ترین تجهیزات سرد کردن و نگهداری شیر است. اما این فقط یکی از معدود دامداری‌هایی است که مطابق استانداردهای بهداشتی اتحادیه اروپا ساخته شده است.

چه بخواهند، چه نخواهند از ژانویه سال ۲۰۰۷ حدود ۴میلیون کشاورز رومانیایی به جاده مصیبت‌بار چند میلیارد دلاری پرتاب خواهند شد که «سیاست مشترک اقتصادی» نام دارد. اگر کشاورزان شکایتی از پیوستن به سیاست مشترک و اجرای قوانین جدید نکنند، آنها قادر نخواهند بود حتی شیر تولیدی از دامداری‌های خود را هم عرضه کنند. خود کشاورزان هم معتقدند حمایت از این بخش و اعطای وام هم راه متفاوتی خواهد رفت. آن دسته از کشاورزان که از این قوانین پیروی نکنند، قادر نخواهند بود تقاضای بودجه کمکی از ۳۰میلیارد یورو وام کمکی اتحادیه اروپا به این کشور را بنمایند.

کشاورزان می‌گویند، قبل از انقلاب کمونیستی، مزارع بزرگ و مجهز به آخرین تجهیزات پزشکی و دامداری خیلی زیاد بودند اما اصلاحات ارضی همه چیز را نابود کرد.

پس از اصلاحات ارزی کمونیستی بسیاری از کشاورزان فقط می‌توانستند یک جفت گاو را نگه دارند، این در حالی بود که کشور احتیاج داشت تا مزارع بزرگ و مجهز داشته باشد زیرا تولیدات کشاورزی بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی کشور داشتند. هنوز هم پس از گذشت سال‌ها، کشاورزان ترس عمیقی از کلکتیویسم دارند.

مسائل و مشکلات دیگری هم وجود دارد، همه مزارع بزرگ، مجهز نیستند، برای مثال یکی از سهامداران رومانیایی، گله بزرگی دارد و دام‌های او در محیط تمیز و بهداشتی نگهداری می‌شوند، اما با توجه به تجهیزات دست دوم و سقف‌های شکسته از ارزش دارایی او کاسته شده است. او مجبور است برای توسعه مزرعه‌اش به لحاظ کیفی، بخشی از زمین خود را بفروشد. به اعتقاد خود وی، سیستم‌های مکانیکی سرد کردن شیر و استانداردهای جدید خیلی گران هستند و با هزینه‌هایی که این توسعه دارد، او نمی‌تواند خود را در رقابت با دیگران حفظ کند.

اصلاحات در بخش کشاورزی در رومانی، سرعت و دقت می‌طلبد. کشاورزی این کشور نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. برای افزایش تولیدات این بخش و رساندن آن به سطح استاندارد اتحادیه اروپا، مدرنیزه کردن کشاورزی گام اصلی و ضروری است. وزیر سابق اقتصاد رومانی می‌گوید که «سیاست کشاورزی مشترک» و سیاست‌های منطقه‌ای در حال بررسی مجدد است. وی می‌گوید: اتحادیه اروپا و کمیسیون کشاورزی به علت نارضایتی‌ها و اعتراضات فراوان تصمیم به این کار گرفته‌اند. به همین دلیل رومانی باید این کار را بین سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۰۷ انجام دهد زیرا پس از آن معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد.

به همین دلیل دولت رومانی، کشاورزان و ماموران دولتی با توجه به بودجه‌ای که در دست دارند باید سریع‌تر در زمینه اصلاحات و تغییرات بخش کشاورزی گام بردارند. تغییراتی که برای رومانیایی‌ها ضروری و حیاتی است و می‌تواند اجرای «سیاست مشترک کشاورزی» را در این کشور تسهیل کند و از بار مشکلات محنت‌بار کشاورزان رومانیایی بکاهد.

بی‌بی‌سی