حمله به اقتصاد اژدها

گروه بین‌الملل‌ـ وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی هفت کشور صنعتی دیروز در سنگاپور گردهم آمدند تا وضعیت اقتصاد جهانی را مورد بحث و بررسی قرار دهند. وزرای دارایی و مدیران بانک‌مرکزی هفت کشور صنعتی در حالی پیش از نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در سنگاپور گردهم جمع شدند که برخی تحلیلگران آن را با اهمیت‌تر از آن نشست مشترک می‌دانند و تصمیمات اتخاذ شده در آن را مقدمه‌ای بر تصمیمات نشست بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌دانند.

نخستین بحث اجلاس دیروز وزرای دارایی هفت کشور صنعتی که به ریاست وزیر دارایی ژاپن تشکیل شد، کاهش رشد اقتصادی آمریکا و تاثیر آن بر روند جهانی اقتصاد بود. تقریبا از یک ماه پیش که رودریگوراتو، رییس بانک جهانی برای اولین بار هشدار جدی برای بررسی اثر کاهش رشد اقتصادی ژاپن بر اقتصاد جهانی را داد، این بحث همواره از دلمشغولی‌های تمامی جلسات اقتصادی سطح بالا در جهان بود.

به گزارش خبرگزاری رویتر از سنگاپور، ساداکازوتاینگاکی با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: وزرای دارایی گروه هفت با توجه به اهمیت این مساله و تاثیر آن در اقتصاد جهانی قصد دارند راه‌کارهای برون رفت اقتصاد آمریکا از شرایط فعلی را بررسی کنند. آنچه در شرایط فعلی اهمیت دارد جلوگیری از ورود آمریکا به یک اقتصاد راکد است. اقتصاد آمریکا در صورت پویایی می‌تواند به مانند نیروی محرکه اقتصاد جهان عمل کند. تحلیلگر رویتر با اشاره به این مساله نوشت: در این اجلاس به احتمال زیاد هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری و بن‌برنانک، رییس بانک‌مرکزی آمریکا زیر فشار دیگر کشورها قرار خواهند گرفت و این در حالی است که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات کنگره آمریکا آنها از داخل نیز فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. جمهوری‌خواهان اکنون از جانب منتقدان نسبت به سیاست‌های اقتصادی خود به شدت تحت فشار هستند، این فشار را هنری پاولسون به عنوان عضوی از کابینه بیشتر احساس می‌کند. تورم و افزایش بیکاری اکنون تهدیدهای اصلی اقتصاد ایالات‌متحده هستند. کاهش ۵/۰درصدی چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا از ماه آوریل تاکنون زنگ خطر را برای تحلیلگران به صدا درآورده است.

در بخش بیکاری نیز آمریکا اکنون در حال تجربه‌کردن دوران جدیدی است. بیکاری بیش از همه در بخش صنعت این کشور خود را نشان داده است و بسیاری از خودروسازان در حال اخراج کردن کارگران خود هستند. در تازه‌ترین این اخراج‌ها کارخانه فورد دیروز همزمان با اجلاس وزرای دارایی در سنگاپور اعلام کرد که ۱۰هزار شغل ثابت خود را حذف خواهد کرد.

همچنین بخشی از جلسه دیروز وزرای دارایی گروه هفت که در رافلس هتل سنگاپور برگزار شد به بررسی وضعیت جهانی ارز و ارزهای پرقدرت در مقابل یکدیگر اختصاص یافت.

پیراشتینبروک، وزیر دارایی آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: وزرای دارایی همچنین در مورد وضعیت ارزها، کسری تجاری آمریکا و صادرات روبه گسترش و هنگفت چین بحث و تبادل‌نظر کردند. همچنین در مورد دلارهای نفتی و سرنوشت آن نیز در ادامه بحث خواهد شد و این موضوع که اروپا چگونه باید رشد اقتصادی بیشتری به‌دست آورد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اشتینبروک افزود: شرایط رشد اقتصادی جهان اکنون خوب نیست و ریسک‌های زیادی آن را تهدید می‌کند.باید شرایطی به وجود آید که همه چیز در مسیر درست خود قرار بگیرد. اکنون اقتصاد جهانی با پدیده‌های جدیدی همچون افزایش بهای انرژی و تورم‌های نوظهور روبه‌رو است.

تحلیلگر سی‌ان‌ان ‌مانی هم با اشاره به این مساله نوشت: بهای بالای انرژی باعث شده است تا شرایط اقتصادی جهان تغییر پیدا کند اما نکته مهم این است که سررشته این کار از دست کشورهای صنعتی خارج شده است. اما جنجال برانگیزترین بحث اجلاس دیروز وزرای دارایی هفت کشور صنعتی پیرامون چین و تراز تجاری سنگین آن در مقابل دیگر کشورهای جهان به‌خصوص آمریکا بود.

کسری تجاری ۲۰۳میلیارد دلاری آمریکا در مقابل چین باعث ایجاد نارضایتی صادرکنندگان و تولیدکنندگان آمریکایی شده است. تقریبا تمامی کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که چین با دست‌کاری نرخ یوان باعث قدرت گرفتن صادرکنندگان خود شده است. همچنین سیاست‌های حمایتی چین نیز باعث ایجاد عدم توازن در عرصه اقتصاد جهانی شده است.

اما در نشست دیروز مشخص شد که کشورهای اروپایی نیز کم‌کم در حال احساس تهدید صادراتی چین هستند. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شریک تجاری چین است و آنچه بر سر ایالات متحده آمد، اکنون در حال آمدن به سوی اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، وزرای دارایی عضو گروه هفت در اجلاس دیروز تصمیم گرفتند تا فشار بیشتری به چین وارد کنند تا این کشور خود را با ساختار اقتصاد جهانی وفق دهد. همچنین چین باید هرچه سریع‌تر آزادسازی بیشتر نرخ یوان را در برابر دلار را آغاز کند. وزرای دارایی هفت کشور صنعتی تصمیم گرفتند تا با اعمال فشار بر چین روند انعطاف‌دهی یوان را سرعت بیشتری بدهند. اکنون اروپا نیز با احساس خطر صادرات چین، به جبهه آمریکا در جنگ دلار و یوان پیوسته است.

پیش‌بینی می‌شود اعمال محدودیت‌های وارداتی از طریقه سهمیه‌بندی و افزایش و وضع تعرفه‌های واردات از ابزارهای گروه هفت برای فشار آوردن به چین باشد.