گروه بین­‌الملل- انتشار خبر درگذشت مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق بریتانیا سبب برپایی پایکوبی­‌هایی خودجوش در شمال بریتانیا از جمله گلاسکو در اسکاتلند و بلفاست در ایرلند شمالی شد. به گزارش یورو نیوز، همزمان جری آدامز، رهبر حزب ملی­‌گرای شین فن در بلفاست نیز در واکنش به مرگ این چهره سیاسی ملقب به «بانوی آهنین» گفت: «مارگارت تاچر در دوره نخست­‌وزیری­‌اش به طبقه کارگر سراسر بریتانیا و همین طور به مردم اینجا در ایرلند ضربه بزرگی زد. به گمانم بیشتر جمهوری­‌خواهان و ملی­‌گرایان و احتمالا بسیاری دیگر نقش شرم آوری را که وی در طول حماسه اعتصاب غذای سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ میلادی ایفا کرد، به یاد می‌آورند.»

تاچر در دهه هشتاد میلادی از پذیرش عنوان «زندانی سیاسی» برای مخالفان محبوس خود در سرزمین‌­های شمالی بریتانیا خودداری می‌کرد و در واکنش با اعتصاب غذای این زندانیان رو به رو شد.

بابی ساندز، یکی از مبارزان استقلال ایرلند شمالی از بریتانیا که به جرم حمل سلاح گرم و عضویت در سازمان نظامی ارتش آزادی­خواه ایرلند بازداشت شده بود، پس از ۶۶ روز اعتصاب غذا در ماه مه ۱۹۸۱ میلادی در زندان بلفاست جان باخت و به یکی از قهرمانان این جنبش جدایی­‌طلبی بدل شد.

نحوه برگزاری مراسم تدفین تاچر

جسد مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا از هتل ریتز لندن، جایی که در آن درگذشته بود بدون تشریفات خاصی منتقل شد.

البته دولت بریتانیا گفته است که مراسم تدفین او با تشریفاتی مشابه آنچه برای اعضای خانواده سلطنتی صورت می‌گیرد برگزار خواهد شد.

اولین و تنها نخست وزیر زن بریتانیا که سال‌ها در انظار عمومی ظاهر نشده بود در سن ۸۷ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت.

دوران نخست وزیری بانوی آهنین بریتانیا همزمان بود با جنگ ایران و عراق که موضع رسمی دولت بریتانیا بی‌طرفی بود. اما اسنادی که دو سال پیش منتشر شد از تلاش دولت خانم تاچر در مسلح کردن عراق علیه ایران پرده برداشت.

در واقعه اشغال سفارتخانه ایران در لندن در سال ۱۳۵۹ نیروهای ویژه ارتش به دستور تاچر برای نجات گروگان‌ها وارد عمل شدند.

تاچر در بریتانیا نماد یک زن قدرتمند به شمار می‌رود که از طبقه فرودست جامعه برخاست و پله های ترقی را طی کرد.

بسیاری از رهبران سیاسی کشورهای مختلف از جمله باراک اوباما، شیمون پرز و دیوید کامرون از مرگ تاچر ابراز تاسف کرده­‌اند.