گروه بین‌الملل- تصمیم دادگاه فدرال در مورد توقف تبلیغات بازاریابی برای سیگارهایی که زیان آنها کمتر از انواع دیگر دخانیات است، یک سوال مهم برای این صنعت ایجاد کرده است، اینکه آیا این محدودیت شامل بازارهای بین‌المللی هم می‌شود. به گزارش آسوشیتدپرس، وکلای پنج‌کمپانی بزرگ تولیدکننده دخانیات پریروز از دادگاه تقاضا کردند تا برای آنها روشن کند که آیا این کمپانی‌ها مجاز هستند فعالیت‌های بازاریابی خود را در بازارهای بین‌المللی دنبال کنند یا خیر. همچنین مدیران عامل این پنج کمپانی از قاضی خواستند تا به آنها اجازه دهد که تبلیغات خود را برای سیگارهای سبک (لایت) و کم‌توتون در بازارهای بین‌المللی ادامه دهند. مقامات قضایی معتقدند برچسب‌های «سبک» و «کم‌خطر» روی سیگارها، گمراه کننده و گول‌زننده است.وکلای این پنج کمپانی معتقدند، ممنوعیت تبلیغات و بازاریابی در بازار‌های بین‌المللی کمپانی‌های تولیدکننده دخانیات در آمریکا را در رقابتی نابرابر با رقیبان آنها قرار می‌دهد.آنها می‌گویند، بازار‌های بین‌المللی باید از این قانون مستثنا شوند.قاضی گلادیس کسلر در هفدهم اوت رای داد که تولیدکنندگان بزرگ سیگار در ایالات متحده از قوانین این کشور درباره قاچاق و تولید دخانیات تخطی کرده‌اند. مطابق رای این قاضی، کمپانی‌ها ملزم شدند تا بر روی سیگار‌های تولیدی خود برچسب بچسبانند و علائم و شعار‌هایی بنویسند که به مصرف‌کنندگان بگوید سیگار‌ها خطرناک و موجد اعتیاد است و کمپانی‌ها با تولید سیگار، نیکوتین به مصرف‌کنندگان می‌دهند.

تحلیلگران معتقدند تنها صنعتی که ۵۰سال با موفقیت دوام آورده است، با یک دستور ساده که «حقیقت را بگویید» به خطر افتاده است.

پنج کمپانی بزرگ دخانیات آمریکایی براون اند ویلیامسون، بریتیش آمریکن توباکو، لوری لارد و فیلیپ موریس این درخواست را امضا کرده‌اند.

سناتور فرانک لوتن برگ که پیشنهاد وضع قانون منع تبلیغات برای نیکوتین را مطرح کرده است، معتقد است، رای قاضی کسلر موجب حرکت انطباقی و مثبت کمپانی‌های دخانیات در آمریکا شده است. او معتقد است، ممکن است کمپانی‌ها ملزم شوند تا فعالیت‌های خود در آمریکا را‌شفاف‌تر کنند، بنابراین آنها می‌خواهند تبلیغات گول‌زننده خود را درباره سیگار‌های سبک و کم‌توتون در آن سوی آب‌ها ادامه دهند.