گروه بین‌الملل- با سه برابر شدن هزینه‌های مصرفی انگلیس در ربع‌دوم امسال نسبت به سه ماه پیش از آن، رشد اقتصادی انگلیس به رکورد تازه‌ای دست یافت. دفتر آمار ملی این کشور که در لندن واقع است، دیروز اعلام کرد تولید ناخالص داخلی انگلیس در ربع اول سال افزایش ۷/۰‌‌درصدی را شاهد بود اما این افزایش اکنون به ۸/۰‌درصد رسیده است. سرعت رشد سالانه اقتصاد انگلیس هم از ۳/۲‌درصد به ۶/۲‌درصد افزایش یافته است. گزارش‌های اولیه‌ای که در روز ۲۱ جولای منتشر شد نیز همین اوضاع اقتصادی را پیش‌بینی می‌کردند.

افزایش قیمت مسکن و رقابت‌های جام‌جهانی، باعث افزایش هزینه‌های مصرفی شد. این هزینه‌ها دو سوم اقتصاد این کشور را تشکیل می‌‌دهد و باعث ۵۶‌فصل پی‌درپی رشد اقتصادی در آن شده است. بانک مرکزی انگلیس نرخ پایه بهره بین بانکی خود را برای اولین بار طی دو سال گذشته در روز سوم آگوست افزایش داد. اما سرمایه‌گذاران در پی آنکه برای سومین ماه در ماه جولای نرخ تورم در بالای ۲‌درصد نگهداشته شد، امسال انتظار افزایش بیشتر نرخ بهره ‌را دارند.

یک اقتصاد‌دان به نام نیک‌کونیس از بانک هلندی فوریتس در یک مصاحبه تلفنی به بلومبرگ گفت: هزینه‌های مصرفی در انگلیس فوق‌العاده زیاد شده است. عوامل مثبت زیادی وجود دارند که باعث افزایش تقاضا و روند روبه رشد کل اقتصاد می‌شوند. حدس ما این است که ما شاهد یک جهش دیگر در نرخ پایه بهره بین بانکی تا پیش از پایان سال خواهیم بود.

نرخ بهره سپرده‌های دراز مدت در ماه دسامبر با ۴‌ واحد افزایش به ۱۹/۵‌درصد رسید در حالی که پیش از تصمیم سیاست‌گذاران برای افزایش نرخ بهره این نرخ ۵‌درصد بود.

هزینه‌های مصرفی در انگلیس یک‌درصد افزایش یافت که عامل سه‌چهارم افزایش در تولید ناخالص داخلی شد.

این بزرگ‌ترین افزایش طی دو سال اخیر بود. در ربع اول این افزایش ۳/۰‌درصد بود.

هزینه‌های دولت، یک‌چهارم افزایش در هزینه‌های مصرفی را باعث شد. در ربع اول، این هزینه‌های دولتی تنها ۱/۰‌درصد افزایش یافته بود اما اکنون نسبت به ربع اول یک‌درصد افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و دولت ۹/۰‌درصد افزایش یافت و شرکت‌ها ۹۳۸‌میلیون پوند دیگر (۸/۱‌میلیارد دلار) کالا ذخیره کردند. صادرات انگلیس ۴/۴‌درصد افزایش یافت که این افزایش درست به اندازه افزایش واردات این کشور بود. شرکت جی‌یو‌اس، سومین شرکت خرده‌فروشی بزرگ از لحاظ ارزش بازاری در انگلیس، در روز دوازدهم جولای اعلام کرد که میزان فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این شرکت، طی سه ماه منتهی به ۳۰‌ ژوئن ۷‌درصد افزایش یافت که علت اصلی آن تقاضای زیاد برای تلویزیون‌های صفحه مسطح از سوی طرفداران بازی‌های فوتبال بود. رقابت‌های چهار هفته‌ای جام‌جهانی در روز نهم جولای پایان یافت.

گروه مارکس انداسپنسر، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی پوشاک بریتانیا که علاوه بر آن نیمی از درآمد خود را از بخش مواد غذایی به دست می‌آورد، روز یازدهم جولای اعلام کرد که فروش فروشگاه‌هایش در فصل منتهی به اول جولای ۲/۸‌درصد افزایش یافت.وزیر اقتصاد انگلیس، گوردون براون پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی این کشور در سال‌جاری ۵/۲‌درصد افزایش می‌یابد و بانک مرکزی انگلیس هم اعلام کرده است که این رشد به حدود ۸/۲‌درصد می‌رسد که عامل اصلی آن هزینه‌های مصرفی، صادرات و سرمایه‌گذاری خواهد بود.

درسال ۲۰۰۵‌ رشد اقتصادی انگلیس به کمترین حد خود طی ۱۳ سال گذشته یعنی ۹/۱‌درصد رسیده بود.افزایش رشد اقتصادی می‌تواند ابزار خوبی برای قدرت گرفتن براون‌ باشد تا در رقابت با نخست‌وزیر این کشور تونی‌بلر، بتواند از او پیشی گیرد.