گروه بین‌الملل- گروهی شانزده نفره متشکل از محققان روس و نروژی اعلام کرده است که نشانه‌ای از نشت مواد رادیواکتیوی از زیردریایی‌های اتمی روس که در آب‌های اطراف نروژ به حال خود رها شده‌اند، وجود ندارد. با وجود این یافته، محققان هشدار داده‌اند که ادامه حضور لاشه زیردریایی‌های اتمی روس در این آب‌ها خطری جدی برای محیط زیست محسوب می‌شود. نروژ مرز زمینی کوچکی با روسیه دارد اما سواحل این کشور در معرض آلودگی‌های احتمالی ناشی از زباله‌های اتمی قرار دارد که روسیه در آب‌های خود دفن کرده است.

محققان حدود دو هزار محفظه حاوی زباله‌های رادیواکتیوی را بررسی کردند. اما افزایش قابل ملاحظه‌ای در میزان مواد رادیواکتیوی نسبت به ۱۸ سال قبل پیدا نکردند.

در هر حال نحوه کنترل زیردریایی اتمی کی-۲۷ که از سی سال قبل در عمق ۳۳ متری آبهای دریای کارا جا خوش کرده است، چالشی جدی برای روسیه به شمار می‌رود.

ولفگانگ رنبرگ، کارشناس امنیت هسته‌ای می‌گوید: «هرچقدر این زیردریایی‌ها زمان بیشتری در زیر آب بمانند، خطر انتشار مواد رادیواکتیوی افزایش پیدا می‌کند.»

دریای کارا در حاشیه اقیانوس منجمد شمالی یکی از بزرگ‌ترین مناطق صید ماهی کاد است و مصرف‌کنندگان این ماهی‌ها نگران هستند که ماهی مصرفی‌شان به مواد رادیواکتیوی آلوده شده باشد.