گروه بین‌الملل- با ادامه موج اعتراض‌ها علیه فیلم توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام (ص) و احتمال تظاهرات گسترده در کشورهای اسلامی، رییس‌ جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با روسای برخی از کشورهای اسلامی از آنها درخواست کرد تا مانع حمله به هیات‌های دیپلماتیک آمریکا در این کشورها شوند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، به دنبال اکران فیلم موهنی نسبت به پیامبر اسلام (ص) در آمریکا، مردم مسلمان در کشورهای مختلف با برگزاری تظاهرات و حمله به سفارتخانه و هیات‌های دیپلماتیک آمریکا خشم و انزجار خود را از پخش این فیلم نشان دادند.

به گزارش ایلنا حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در روز سه شنبه به کشته شدن سفیر آمریکا و سه دیپلمات این کشور منجر شد. رییس جمهوری آمریکا، کشته شدن سفیر و سه دیپلمات این کشور در جریان حمله به کنسولگری ایالات متحده در شهر «بنغازی» را تایید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی بی سی، دفتر «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا بیانیه وی درباره کشته شدن «جان کریستوفر استیونز» سفیر این کشور در لیبی و سه تن از کارکنان این سفارتخانه را منتشر کرد.

اوباما در این بیانیه گفته است که دستور داده بود «تمامی منابع لازم برای حفظ امنیت پرسنل ما در لیبی تجهیز شود و اقدامات امنیتی در تمامی مراکز دیپلماتیک آمریکا در سراسر جهان افزایش یابد.»

ساعاتی پیش از صدور بیانیه اوباما، یک مقام دولت لیبی با اعلام کشته شدن سفیر ایالات متحده، گفته بود که هنگام حمله افراد مسلح به ساختمان کنسولگری، سفیر و سه تن از کارمندان سفارت آمریکا در یکی از اتومبیل‌های کنسولگری بودند.

این مقام لیبیایی گفت که سفیر آمریکا «در اثر خفگی ناشی از این حمله جان خود را از دست داد هر چند جزئیات بیشتری در این مورد در دست نیست.

اوباما کشته شدن سفیر این کشور در لیبی را تایید و از دستور تقویت تمهیدات امنیتی سخن گفته است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به اعتراض‌های مردمی در مقابل سفارتخانه‌ها در کنسولگری‌های آمریکا در کشورهای مسلمان گفت: حمایت از مکان‌های دیپلماتیک آمریکا در کشورهای اسلامی وظیفه دولت این کشورهاست و مسوولیت هرگونه تعدی به سفارتخانه‌ها و یا کادر دیپلمات‌های آمریکایی به عهده این کشورها است. مقامات آمریکایی محتوای فیلم موهن را محکوم کردند و روز گذشته، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، آن را منزجر کننده خواند.

پنجشنبه شب نیز حدود ۲۰۰ مصری برای دومین شب متوالی در برابر سفارت آمریکا در قاهره تجمع کردند تا اعتراض خود را به انتشار فیلمی که به پیامبر اسلام توهین کرده است، نشان دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی سی، پلیس مصر در پاسخ به تظاهرات‌کنندگانی که به سوی سفارت آمریکا سنگ پرتاب کردند، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

وزارت کشور مصر از مجروح شدن ۱۳پلیس ضدشورش در برخورد با تظاهرات‌کنندگان خبر داد. احزاب و جماعت‌های اسلامی طی فراخوان‌هایی دیروز خواستار آن شدند که تظاهرات مردمی در کشورهای اسلامی و عربی در اعتراض به فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام(ص)برگزار شود.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره،دیروز در بیشتر شهرهای مصر در پاسخ به فراخوان‌های گروه «اخوان المسلمین» و «جماعت اسلامی»، علیه فیلم اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام(ص) تظاهرات برگزار شد.

دیروز این دو گروه اعلام کردند که این تظاهرات بر خلاف تظاهرات روز پیش از آن مسالمت‌آمیز برگزار می‌شود. روز پنج‌شنبه معترضان به فیلم اهانت‌آمیز در نزدیکی سفارت آمریک در«قاهره» با پلیس به شدت درگیر شدند.

در همین شرایط دیروز وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که ده‌ها آمبولانس را در میدان «التحریر»و میدان «عبدالمنعم ریاض» و نیز در نزدیکی سفارت آمریکا مستقر کرده و خود را برای تظاهرات این روز آماده کرده است.

در سودان نیز «مجلس الدعوه»خواستار برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در این کشور شد. رهبران این مجلس اعلام کرده‌اند که دو راهپیمایی را به سمت سفارتخانه‌های آمریکا و آلمان هدایت می‌کنند. این مجلس خواستار اخراج سفرای آمریکا و آلمان شد.

در اردن «ابو محمد الطحاوی» رهبر جریان سلفی جهادی اعلام کرد که هواداران این جریان در نیم مایلی سفارت آمریکا تظاهرات برگزار می‌کنند. در همین شرایط یک منبع امنیتی اردنی گفت که دستگاه امنیتی این کشور منطقه پیرامون سفارت آمریکا را از دیروز به طور کامل بسته است.

در مراکش حزب «عدالت و احسان» خواستار برگزار تظاهرات مسالمت آمیز در محکومیت فیلم توهین‌آمیز به اسلام شد.

همچنین در دیگر کشورهای اسلامی نظیر پاکستان و «سرینگار»پایتخت کشمیر که بخش تحت کنترل هند به شمار می‌رود تظاهرات برگزار شد.

از سوی دیگر روز‌پنج‌شنبه در حمله صدها تظاهرات‌کننده خشمگین یمنی به سفارت آمریکا در «صنعا» و تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی آنها،چهار نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. در حمله تظاهرات کنندگان مصری به سفارتخانه آمریکا در قاهره نیز ۲۲۴ نفر زخمی شدند.

علاوه بر آن شهر«صیدا» در جنوب لبنان، کشورهای مراکش، سودان، تونس، غزه، بنگلادش، عراق و ایران نیز شاهد تظاهرات گسترده مردمی در محکومیت فیلم توهین‌کننده به اسلام برگزار شد. در همین شرایط آمریکا به بهانه کنترل اوضاع در لیبی دو ناو جنگی خود را راهی سواحل لیبی کرده است.

دیروز یک مقام بلندپایه نظامی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: دو ناو جنگی آمریکا ظرف چند ساعت آینده وارد آب‌های لیبی خواهند شد و در آنجا لنگر می‌اندازند اما هدف از اعزام آنها اعلام جنگ علیه لیبی و یا گروه خاصی نیست.

وی ادامه داد: ناوهای اعزامی به آب‌های لیبی حامل موشک‌های «تام‌ هاوک» هستند که ناتو به طور گسترده از این نوع موشک برای سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی استفاده کرده است.

به دنبال دستور اوباما برای اعزام هواپیماهای بدون ‌سرنشین به لیبی، پنتاگون نیز تفنگداران آموزش دیده را راهی بنغازی کرد.

در پی اعتراضات مردمی در لیبی پس از اکران فیلمی موهن به پیامبر(ص) و کشته شدن سفیر آمریکا در این کشور، باراک اوباما، رییس ‌جمهوری آمریکا به بهانه ردیابی افراطیون در لیبی دستور اعزام هواپیماهای بدون سرنشین را به این کشور صادر کرده‌است.

به گفته اوباما این هواپیماها باید اردوگاه‌های آموزشی افراط‌ گرایان و تروریست‌ها را شناسایی و نابود کنند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا نیز تصمیم به اعزام ۵۰ تفنگدار آموزش‌دیده به بنغازی گرفته است. این تفنگداران وظیفه حراست از کنسولگری کشورشان را در پایتخت لیبی برعهده خواهند داشت.

اوباما در سخنانی پس از اعلام کشته شدن کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی قول داد که واشنگتن با همکاری دولت لیبی عاملان این حمله را مجازات خواهد کرد.

استیونز اولین سفیر آمریکا است که طی ۳۰ سال گذشته هنگام انجام وظیفه کشته می‌شود.

اوباما تاکید کرد: ما تمامی تلاش‌ها در جهت توهین به اعتقادات مذهبی دیگران را رد می‌کنیم اما هیچ گونه توجیهی برای اینگونه خشونت‌های بی‌معنی وجود ندارد.

به گفته مقام‌های نزدیک به کاخ سفید، تسلیحات سنگینی که حمله‌کنندگان به کنسولگری در اختیار داشته‌اند نشان می‌دهد که اقدام آنها نمی‌تواند ناشی از شرایطی باشد که به‌ صورت ناگهانی از کنترل خارج شده است.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا همچنین گفته‌اند که تفنگداران اعزامی به بنغازی وظیفه تامین امنیت دیپلمات‌های آمریکا در لیبی را پس از حمله به کنسولگری آمریکا در این کشور برعهده دارند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، اف.بی.آی نیز یک تیم حقیقت‌یاب به لیبی اعزام کرده است.