گروه بین‌الملل- اتحادیه‌های کارگری در نیجریه می‌گویند آنها با وجود مخالفت دولت اعتصاب خود را آغاز می‌کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، کنگره کارگری نیجریه دیروز گفت آنها بر تقاضاهایشان مبنی بر کاهش قیمت سوخت و نیز مالیات‌ها همچنان اصرار دارند. آنها همچنین درخواست کردند که دولت فروش پالایشگاه‌های نفتی را متوقف کند. تاکنون دولت بسیاری از تقاضاهای اتحادیه‌های کارگری را به جز توقف فروش پالایشگاه‌ها اجابت کرده است. تحلیلگران معتقدند اعتصاب به منزله محک و آزمایش دولت جدید نیجریه است.

دولت نیجریه توافق‌های جداگانه‌ای با اتحادیه‌های کارگری نفت و حمل و نقل پس از اینکه از جمعه قبل اعتصاب را آغاز کرده بودند، دست یافته است.

اتحادیه‌‌ها از اقداماتی که در آخرین روزهای حکومت اوباسانجو انجام شد و به گران شدن قیمت بنزین انجامید، سخت عصبانی هستند.

قیمت بنزین ۶۵نایرا (حدود ۵۱سنت آمریکا) در هر لیتر افزایش یافت و قیمت هر لیتر بنزین را به ۷۵نایرا رساند. به همین دلیل در حال حاضر در خیابان‌های آبیجان پایتخت نیجریه ولاگوس یکی از شهر‌های بزرگ این کشور رفت و آمد اتومبیل‌ها قطع شده است.

دولت قصد دارد قیمت بنزین را به ۷۰نایرا برای هر لیتر برساند.

قیمت خدمات حمل و نقل هم پس از گران شدن بنزین در برخی مناطق به دو برابر افزایش یافته است. به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است تا با تقاضای اتحادیه‌ها مبنی بر افزایش ۱۵درصدی حقوق و دستمزد کامندان و کارگران موافقت کند.

مجمع کارگری نیجریه معتقد است کسانی که در دولت نشسته‌اند، نمی‌دانند مردم چگونه زندگی می‌کنند، در حال حاضر دولت نیجریه در وضعیت خیلی سختی در مورد پالایشگاه‌ها قرار گرفته است.

با اینکه نیجریه یکی از مهم تولیدکنندگان نفت در آفریقا است، پالایشگاه‌های این کشور به دلیل تجهیزات ناکافی و نیز کهنه، ظرفیت و توانایی برای تولید ندارند چه رسد به افزایش تولید به ویژه آن که در چند ماه گذشته، خطوط لوله و تاسیسات پالایشگاهی به طور مداوم مورد حمله شورشیان نیجریه در اعتراض به سیاست‌های اوباسانجو قرار گرفته است.

دولت برای اینکه به صاحبان پالایشگاه‌ها انگیزه برای مدرنیزه کردن پالایشگاه‌ها بدهد، باید یارانه سوخت در کشور را حذف کند. اما این موضوع خشم مردم را برانگیخته است زیرا در نظر آنان دولت به این ترتیب زندگی را برای مردم سخت‌تر کرده است.

علاوه‌بر این دولت متهم است به اینکه در جریان فروش پالایشگاه‌ها و خصوصی‌سازی، صاحبان جدید عمدتا از ثروتمندان نیجریه و کسانی هستند که ارتباط نزدیکی با مقامات دولتی دارند.

تقاضای توقف فروش پالایشگاه ها در اعتراض به این سیاست است. به نظر می‌رسد دولت نیجریه ناگزیر از تن دادن به تقاضای مردم است و گرنه با انفجارهای پیاپی در لوله‌ها و تاسیسات نفتی مواجه خواهد شد، اگرچه اتحادیه‌های کارگری راه آرام‌تری را در پیش گرفته‌اند و فعلا دولت را فقط با اعتصاب تهدید کرده‌اند.