باهره دامغانی- افزایش سود اوراق قرضه در روز دوشنبه سرمایه‌گذاران وال استریت را از فعالیت بازداشت و در نتیجه شاخص‌های سهام روزی بدون نوسان خاص را پشت سر گذاشتند.

به گزارش رویتر از نیویورک سود اوراق قرضه در روز دوشنبه ۱۶/۵درصد افزایش یافت این در حالی است که در روز جمعه اوراق قرضه ۱۱/۵درصد سود به دست آورده بودند. هفته قبل که علائم و نشانه‌هایی از تورم در اخبار اقتصادی دیده شد، بانک مرکزی هم اعلام نگرانی‌های تورمی کرد و احتمال اینکه بانک ناگزیر از افزایش نرخ بهره به منظور مهار تورم شود، وجود دارد. این موضع و از طرفی عملکرد بازار که رو به سوی بازار اوراق قرضه داشت هم انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران باقی نگذاشت. فعالان بازار معتقد هستند، به نظر نمی‌رسد سیاست پولی شفافی برای نیمه دوم سال ۲۰۰۷ وجود داشته باشد و همین چشم‌انداز بی ثبات و مبهم بر بازار تاثیر می‌گذارد. آنها با اشاره به وضعیت متزلزل بازار، یک روز ترقی و یک روز تنزل می‌گویند، این حالت بازار، بازتاب بی ثباتی در نهادهای مالی و سیاست‌های آنهاست. سکون بازار در روز دوشنبه تنها به دلیل سود و رونق بازار اوراق قرضه نبود. به هر حال بازار به طور کلی انگیزه‌ای برای حرکت نداشت و

به زبان فنی‌تر، هیچ خبری که بتواند جهت بازار را تعیین کند وجود نداشت.

بنابراین در نبود اخبار تعیین کننده و از طرفی انتظار اخباری که قرار است در هفته جاری درباره هزینه مصرف‌کننده منتشر شود، سرمایه‌گذاران صبر را برای فعالیت ترجیح دادند، به ویژه آنکه افزایش قیمت نفت در هفته قبل ناشی از توفان گونو نگرانی‌هایی در زمینه افزایش هزینه خانوارها به وجود آورده است.

به این ترتیب، شاخص سهام صنعتی داوجونز کمتر از ۰۱/۰درصد ترقی یافت و به رقم ۴۲۴‌۱۳ رسید.

شاخص سهام استاندارد اندپورز نزدیک به دو واحد یا ۱۰/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۱۵۰۹ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۰۵/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۵۷۲ رسید.

در بازارهای آسیایی، شاخص سهام نیکی در توکیو در روزی فاقد انگیزه، افزایش اندکی پیدا کرد.

و این وضعیت بازار باوجود گزارش‌ قیمت‌های عمده‌فروشی بهتر از انتظار در ماه مه بود.

تحلیلگران معتقدند بازار سهام ژاپن اساسا تابع وال‌استریت است و سرمایه‌گذاران بی‌انگیزه در روز دوشنبه در نیویورک انگیزه‌های سرمایه‌گذاران در ژاپن را هم تحت‌تاثیر قرار داد.

شاخص سهام نیکی در صبح روز سه‌شنبه ۱۵ واحد و یا ۸/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۷۸۴۹ رسید.

شاخص سهام توپیکس با ۰۷/۰درصد افزایش را با به دست آوردن یک واحد به ۱۷۶۲ رسید.

در چین بازار سهام این کشور که به نظر می‌رسد جریانی متعادل در پیش گرفته، روز دوشنبه را با ۱/۲درصد افزایش سپری کرد.

همچنین روز سه‌شنبه دولت این کشور طی گزارشی اعلام کرد، مازاد تجاری چین در ماه مه بالغ بر ۴/۲۲میلیارد دلار است.

افزایش کسری تجاری چین به دلیل افزایش فروش این کشور در بازار آمریکا و اروپا است.

آمار اخیر می‌تواند آتش اختلاف میان چین و ایالات متحده را دامن بزند که بحث می‌کنند که کالاهای ارزان چینی در بازار آمریکا به شرکت‌های آمریکایی صدمه می‌زنند و چین با دخالت در ارزش پول خود، این آسیب را شدیدتر کرده است.

البته کسری تجاری چین می‌تواند به ضرر چین هم باشد زیرا اگر کسری تجاری آمریکا ناشی از افزایش واردات است، برای چین این مشکل ناشی از افزایش صادرات است که می‌تواند منجر به انباشت پول در این کشور و تورم مهارناپذیر شود.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب افزایش یافت. دوشنبه، پنجمین روز پیاپی ترقی ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی بود.

تحلیلگران معتقدند افزایش ارزش دلار در بازارها ادامه خواهد داشت زیرا اقتصاد آمریکا علائمی از حیات از خود نشان داده است.

دیروز در لندن هر یورو به ازای ۳۳۴۶/۱ دلار معامله شد که نسبت به روز دوشنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۳۳۵۷/۱ دلار معامله شده بود، ارزش دلار در مقابل یورو افزایش نشان می‌داد.

همچنین نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار، ۶۶/۱۲۱ بود حال آنکه روز دوشنبه هر دلار به ازای ۷۳/۱۲۱ین معامله شده بود.

اما ارزش پوند در مقابل دلار حدود ۲/۰درصد افزایش یافت و دیروز در لندن هر پوند به ازای ۹۶۹۱/۱ دلار معامله شد.