رویارویی مسکو و واشنگتن در میدان کوزوو

گروه بین‌‌الملل- جورج بوش، رییس‌جمهوری ایالات متحده پس از شرکت در اجلاس سالانه سران هشت کشور صنعتی در آلمان، تور اروپایی خود را آغاز کرد. او در این سفر می‌کوشد بحث استقرار موشک‌های ضدموشک بالستیک ایالات متحده را در شرق اروپا پیگیری کند. در این سفر جورج بوش موضوعاتی را پیگیری می‌‌کند که مورد حساسیت کرملین است و دولت ولادیمیر پوتین بارها نسبت به آنها اعتراض کرده است.

بوش در چهارمین مقصد اروپایی خود به آلبانی سفر کرد. کشوری کوچک در منطقه بالکان که یکی از حساس‌ترین نقاط اروپا به حساب می‌آید. بوش در این سفر با سالی برشیا، نخست‌وزیر آلبانی دیدار و گفت‌وگو کرد. محور اصلی گفت‌وگوهای جورج بوش با نخست‌وزیر آلبانی بحث استقلال کوزوو از صربستان بود. نکته‌‌ای که یکی دیگر از حساسیت‌های اروپایی روسیه است. به عقیده تحلیلگر دیلی میرور، مشاوران کاخ کرملین به خوبی این مساله را دریافته‌اند که کوزوو به مجرد استقلال از صربستان به سمت ایالات متحده متمایل خواهد شد و این مساله اصلا خوشایند دولتمردان مسکو نیست.

کوزوو که اکنون بخشی از خاک صربستان است دارای اکثریت آلبانیایی تبار است و به همین دلیل آلبانی نیز از استقلال این کشور حمایت می‌کند. جورج بوش در دیدار با نخست‌وزیر آلبانی از طولانی‌شدن روند استقلال کوزوو سخن گفت و آن را باعث ناخشنودی واشنگتن عنوان کرد. جورج بوش همچنین در سفر هفت‌ساعته خود به آلبانی با آلفرد مویسیو، رییس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

رییس‌جمهور آمریکا در سفر به آلبانی با وجود مخالفت‌های شدید روسیه خواستار استقلال هر چه سریع‌تر کوزوو از صربستان شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جورج بوش، اولین رییس‌جمهوری آمریکا که به آلبانی سفر کرده است، گفت: روزهای مذاکرات بی‌پایان در مورد موضوع استقلال استان کوزوو که اکثریت آلبانیایی تبار دارد، به پایان رسیده است. وی همچنین از رو به پایان بودن صبر واشنگتن در خصوص این موضوع خبر داد.

بوش در کنفرانس خبری مشترک با سالی بریشا، نخست وزیر آلبانی در تیرانا، پایتخت این کشور گفت: لازم است به حرکت ادامه دهیم حرکتی که نتیجه‌اش در نهایت استقلال کوزوو است.

رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به این که وی از نخست‌وزیر آلبانی درخواست کرده است برای حفظ‌ آرامش در روند اعطای استقلال به کوزوو با رهبران این استان همکاری کند، تصریح کرد:‌ اگر این اتفاق رخ‌ندهد مجبور هستیم اقداماتی انجام دهیم. هدف استقلال کوزوو است. نخست وزیر آلبانی نیز گفت: بوش برجسته‌ترین و متمایزترین مهمانی بوده است که ما میزبان او بوده‌ایم.

سخنان اخیر بوش در حالی اعلام شده است که واشنگتن و مسکو بر سر موضوع اعطای استقلال به کوزوو اختلافات زیادی دارند.

روابط واشنگتن - مسکو هم‌چنین به دلیل طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا تیره شده است. روسیه این طرح را تهدیدی برای امنیت خود محسوب می‌کند.

بوش اعلام کرد کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا برای تصویب یک قطعنامه قابل قبول در شورای امنیت سازمان ملل تلاش خواهد کرد.

درخواست مارتی آهتیساری، نماینده سازمان ملل در امر استقلال کوزوو برای اعطای استقلال به این استان با استقبال و حمایت رهبران آلبانی، واشنگتن و اتحادیه اروپا و با مخالفت روسیه و صربستان مواجه شده است.

صربستان نیز بی‌درنگ به این اظهارات بوش پاسخ داد و اعلام کرد: بلگراد با هرگونه اعلام یک جانبه استقلال کوزوو مخالفت خواهد کرد.

یک منبع در کابینه صربستان گفت: اگر جدایی‌طلبان آلبانیایی به طور یک جانبه اعلام استقلال کنند، دولت صربستان بلافاصله قانونی را به اجرا درخواهد آورد که این تصمیم یک جانبه را باطل کند و آن را بی‌اعتبار و بی‌ارزش سازد.

در همین حال آندریجا ملادنویچ، سخنگوی حزب وویسلاو کوشتونیتسا و نخست‌وزیر صربستان اعلام کرد که تمامی موسسات دولتی بلافاصله هرگونه اعلام استقلال کوزوو را رد خواهند رد.

رییس‌جمهور آمریکا پس از توقف هفت ساعته در آلبانی و دیدار با آلفرد مویسیو، رییس‌جمهور و سالی بریشا، نخست‌وزیر این کشور راهی بلغارستان شد.