چین از صادرات سیر نمی‌شود

گروه بین‌الملل- در حالی که دولتمردان و تصمیم‌گیران اقتصادی چین به دنبال راهکاری برای کاهش صادرات این کشور هستند تا به این ترتیب از سرعت رشد اقتصادی این کشور که اکنون به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است جلوگیری کنند، جدیدترین گزارش‌‌های رسمی وزارت بازرگانی این کشور از افزایش چشمگیر مازاد تجاری چین خبر می‌دهد. براساس این گزارش میزان مازاد تجاری چین در ماه مه امسال به ۲۲میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳/۷۲درصد افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که مقامات اقتصادی چین در ابتدای امسال از اتخاذ سیاست‌هایی به منظور کاهش صادرات سخن گفته بودند.

به نظر می‌رسد این سیاست‌ها یا به درستی به اجرا درنیامده‌اند و یا اینکه نتوانسته‌اند تاثیری که چین خواهان آن بود را بگذارند.

به گزارش وزارت بازرگانی چین مجموع مازاد تجاری چین در پنج ماه ابتدای امسال به ۸۵میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار رسیده است.

این رقم نسبت به پنج ماه اول سال ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۸۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

یانگ‌هونگ‌بین، معاون وزارت بازرگانی چین در گفت‌وگو با رادیو دولتی این کشور با اشاره به روند صعودی مازاد تجاری چین گفت: پیش‌بینی می‌شود با روند کنونی رشد صادرات از چین میزان مازاد تجاری در پایان شش ماه اول امسال به ۱۱۰میلیارد دلار برسد. پارسال مجموع مازاد تجاری سالانه چین به ۱۷۷میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی بیش از ۷۴درصد افزایش داشت. با روند کنونی پیش‌بینی می‌شود امسال این عدد از مرز ۲۰۰میلیارد دلار عبور کند. برخی محصولات مانند صنایع پوشاک و کفش و همچنین محصولات فولادی با رشد سریع حجم صادرات از چین روبه‌رو هستند. به عنوان مثال حجم صادرات محصولات فولادی از چین به طور متوسط هر سال ۱۱۷درصد افزایش پیدا می‌کند.

تحلیلگران عقیده دارند افزایش صادرات چین نه تنها باعث لگام گسیختگی رشد اقتصادی این کشور و خطر بروز تورم می‌شود بلکه باعث بر هم خوردن روابط تجاری چین با شرکای اصلی تجاریش خواهد شد. حجم صادرات چین در حالی افزایش پیدا می‌کند که روز به روز واردات محصولات به این کشور مشکل‌تر می‌شود. این مساله اکنون به مشکلی برای شرکای بزرگ تجاری چین به خصوص ایالات متحده و اتحادیه اروپا تبدیل شده است. هم اکنون دعوای تجاری چین و ایالات متحده بر سر کسری تجاری به اصلی‌ترین دعوای تجاری جهان تبدیل شده است که در پاره‌ای موارد بر روابط سیاسی دو طرف نیز سایه افکنده است.

ایالات متحده عقیده دارد که چین با دست کاری مصنوعی نرخ ارز و پایین نگه‌داشتن نرخ برابری یوان در برابر دلار باعث شده تا بهای تمام شده کالاهای مشابه در چین بسیار کمتر از دیگر نقاط جهان به خصوص ایالات متحده و اتحادیه اروپا باشد و به همین دلیل صادرات کالا و خدمات به چین دشوار شود. برخی صنایع اروپا همچون کفش و پوشاک در اروپا به همین دلیل در حال ورشکستگی هستند.