سخنان برنانک، باعث تنزل وال استریت شد

باهره دامغانی- سخنان بن برنانک، رییس بانک مرکزی ایالات متحده در روز سه‌شنبه، امیدهای وال استریت درباره کاهش نرخ بهره را به یاس مبدل کرد و باعث تنزل شاخص‌ها شد. به گزارش رویتر از نیویورک، رییس بانک مرکزی ایالات متحده که در کنفرانس بین‌المللی پول در سیاتل سخن می‌گفت، پیش‌بینی کرد اقتصاد ایالات متحده در سال‌جاری کاملا احیا خواهد شد و رونق گذشته خود را باز خواهد یافت، حتی اگر بخش مسکن همچنان دچار کسادی باشد. این سخنان در حالی ایراد شد که نرخ رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماه اول سال فقط ۶/۰درصد بود و بدترین نرخ رشد اقتصادی را در سال‌های اخیر برای اقتصاد آمریکا رقم زده است اما بن برنانک معتقد است عوامل و دلایلی که موجب کاهش نرخ رشد اقتصادی بودند مانند کسری بودجه هنگفت ایالات متحده در حال برطرف شدن هستند. امید می‌رود کسری بودجه آمریکا در ظرف ماه‌های آینده به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و از طرفی کاهش موازنه تجاری با چین اندک‌اندک کمتر شود.

برای وال استریت سخنان امیدوارنه برنانک درباره رشد اقتصادی به معنای از بین رفتن همه امیدهای سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ بهره بود. بانک مرکزی آمریکا در روز ۲۷ و ۲۸ ژوئن جلسه خواهد داشت و انتظار می‌رود نرخ بهره را ثابت نگهدارد. به نظر می‌رسد کاهش و افزایش در دستور کار بانک نباشد، حال آنکه وال استریت علاقه‌مند به کاهش نرخ بهره است. نرخ بهره ایالات متحده در حال حاضر ۲۵/۵درصد است.

علاوه بر این، موسسه ارائه خدمات مدیریتی در گزارشی اعلام کرد که شاخص بخش خدمات در ماه مه به ۷/۵۹ واحد رسیده است که نسبت به ماه آوریل که این شاخص در حدود ۰/۵۶ واحد بود، افزایش نشان می‌دهد. بنابراین اخبار امید بخش اقتصادی همراه با سخنان برنانک درباره احیای اقتصادی به این معنا است که نرخ بهره نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه احتمال دارد در نیمه دوم سال اندکی هم افزایش یابد، و این بر انگیزه سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشت و موجب تنزل شاخص‌های سهام شد. به اعتقاد تحلیلگران بازار خبر خوب برای وال‌استریت این بود که برنانک به کسادی بخش مسکن اشاره کرد و اینکه کسادی در بخش مسکن بر روند اقتصاد به طور کلی تاثیر نخواهد داشت و خبر بد این بود که نگرانی‌های تورمی هنوز وجود دارد که به معنای بازگشت شمشیر داموکلس نرخ بهره بر سر وال‌استریت است.

به این ترتیب، در روزی که وال‌استریت امید خود را از دست رفته دید، شاخص سهام داوجونز ۵۹/۰درصد از دست داد و با ۱۰۰واحد کاهش به واحد ۱۳۵۹۵ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۵۳/۰درصد یا ۲۳/۸واحد تنزل یافت در حالی که شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۷/۰درصد یا ۰۶/۷واحد کاهش یافت و شاخص به ۶۱۱ ۲ واحد رسید.

اما در چین پس از سه روز پیاپی نزول، بازار سهام این کشور رونق خود را از سر گرفت. به اعتقاد تحلیلگران، بازار پس از سخنان امید‌بخش رییس بانک مرکزی این کشور آرامش خود را بازیافت و پیشرفت متعادلی پیدا کرد. وو شیولینگ روز چهارشنبه خطاب به سرمایه‌گذاران گفت که ایمان خود را به رونق درازمدت بازار از دست ندهد. وی گفت: نوسانات اخیر ارزش سهام بر جریان چهارمین اقتصاد جهان مادامی که بازار سلامت باشد، تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

احیای بازار، خیال دولت را درباره اقتصاد آسوده خواهد کرد. طی چند روز اخیر، بازار سهام چین شدیدترین سقوط خود را در چند سال اخیر تجربه کرده است اما مقامات دولتی گفتند، آنها ناگزیر بودند برای جلوگیری از شکل‌گیری حباب در بازار، اقدامات احتیاطی انجام دهند تا مسیر رشد اقتصادی را بادوام و مطمئن سازند. افزایش مالیات بر معاملات در روزهای گذشته باعث شد تا شاخص‌های سهام در روز جمعه ۷درصد و در روز دوشنبه ۸درصد تنزل پیدا کنند. اما به نظر مقامات اقتصادی این تنزل برای جلوگیری از رشد لجام‌گسیخته اقتصادی ضروری بود.

رونق بازار سهام چین از روز سه‌شنبه آغاز شد و در روز چهارشنبه ادامه یافت. در روز سه‌شنبه شاخص اصلی شانگهای ۶/۲درصد افزایش یافت که افزایشی محدود و منطقی را نشان می‌دهد و در روز چهارشنبه هم این رونق ادامه یافت. شاخص شانگهای در ساعات اولیه روز ابتدا ۳/۲درصد از دست داد اما در طول روز احیا شد و ضرر خود را جبران کرد و ۹۳/۰درصد ترقی یافت. شاخص شنزن دیگر شاخص‌ مهم بازار سهام چین ۲/۲‌درصد افزایش پیدا کرد.

در توکیو شاخص سهام نیکی روز چهارشنبه پس از چهار روز متوالی رونق در اثر تنزل وال استریت در روز سه‌شنبه کاهش پیدا کرد. شاخص سهام نیکی در روز چهارشنبه ۹۷/۳۲ واحد یا ۱۸/۰‌درصد از دست داد و شاخص سهام توپیکس هم ۲۱/۰‌درصد یا ۷۳/۳‌واحد تنزل یافت. مهم‌ترین بازندگان روز چهارشنبه بازار سهام توکیو،صنعت کشتی‌سازی، حمل ونقل هوایی و معدن بودند و کمپانی‌های صادرکننده با وجود افزایش ارزش‌ ین در مقابل دلار در شمار برندگان بودند. در اروپا،بازارهای سهام همچنان رو به تنزل دارند. تحلیل گران معتقدند اقدام بانک مرکزی اروپا در افزایش نرخ بهره، از دلایل تنزل بازارها در اروپا است در لندن شاخص سهام FTSE ارزن،۴۷/۰‌درصد از دست داد شاخص داکس ۷۱/۰‌درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۷۷/۰ درصد تنزل یافتند.

در اروپا احتمال دارد بانک مرکزی اروپا نرخ بهره از ۷۵/۳ درصد به ۴‌درصد افزایش دهد به این ترتیب هزینه قرض در منطقه یورو را به بالاترین میزان در شش سال اخیر می‌رسد. ژان کلود تریشه رئیس بانک مرکزی اروپا، در باره نگرانی‌های تورمی سخن گفت اما هیچ اشاره‌ای به افزایش نرخ بهره نکرد اما اقتصاددانان و تحلیل‌گران اشارات وی درباره تورم را به منزله افزایش نرخ بهره گرفتند. و اما در بازار معاملات ارزی روز چهارشنبه ارزش دلار در مقابل یورو تنزل یافت.احتمال افزایش نرخ بهره در منطقه یورو یکی از دلایل افزایش ارزش یورو در بازارهای بین‌المللی است روز چهارشنبه صبح هر یورو به ازای ۳۵۲۵/۱‌دلار در لندن معامله شد که نسبت به آخرین ساعات دیروز در نیویورک که هر یورو به ازای ۳۵۲۴/۱‌دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش نشان می‌دهد نرخ ین به ازای هر یورو،۱۲/۱۶۴‌ین بود. روز چهارشنبه هر دلار در برابر ۱۲۱‌ین معامله شد.