گروه بین‌‌الملل- کاندیداهای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری در ایالات متحده، بر اختلافات خود را درباره سیاست‌های داخلی و خارجی در یک مناظره تلویزیونی در نیوهمشایر سرپوش گذاشتند.

به گزارش بی‌بی‌سی ده‌‌کاندیدای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری که در میزگرد زنده تلویزیونی شرکت کرده بودند، به سوالات مختلف خبرنگاران درباره مسائل داخلی و خارجی پاسخ گفتند. این مبارزه انتخاباتی که برای ریاست جمهوری دور بعدی که انتخابات نهایی آن نوامبر سال آینده برگزار می‌شود، آغاز شده است، در نهایت یک نفر از جمهوری‌خواهان به عنوان کاندیدای برتر به مصاف کاندیدای برتر حزب دموکرات خواهد رفت که به نظر می‌رسد از شانس بیشتری نسبت به رقبای جمهوری‌خواه خود برخوردار باشند.

مهم‌ترین سوال خبرنگاران درباره لایحه مهاجرت بود که بحث داغ این روزهای کاخ سفید، سنا و کنگره است. سناتور مک‌کائین در پاسخ به این سوال گفت: این لایحه باید پاسخی به دغدغه‌های امنیت ملی می‌بود، در حالی که گیلیانی دیگر کاندیدای جمهوری‌‌خواه لایحه را آشفتگی معمول واشنگتن دانست که به امری عادی تبدیل شده است. وی توضیح داد که معیار ارزشیابی قانونگذاری این است که باید قاعدعا امور را بهتر کند اما وقتی به مفاد لایحه نگاه می‌کنید، می‌بینید این لایحه اوضاع را بدتر می‌کند.

سناتور مک‌‌کائین در ادامه سخنان خود از لایجه دفاع کرد و گفت لایحه باید به گونه‌ای نوشته می‌شده است که نظر هر دو گروه موافق و مخالف را تامین ‌کند.

وی گفت: لایحه‌ای که در حال حاضر وجود دارد آن چیزی نیست که احتمالا من می‌نوشتم. مک‌‌کائین گفت: ایراد من هم به این لایحه این است که دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنیت ملی را در نظر نگرفته است.

مت‌رامنی، فرماندار سابق ماساچوست در این باره گفت: این لایحه مهاجران غیر قانونی کنونی را عفو می‌کند اما راه را بر مهاجرانی که تلاش می‌کنند قانونی وارد کشور شوند، می‌بندد.

اگر کنگره این لایحه را تصویب کند، وضعیت ۱۲میلیون کارگر غیر قانونی در ایالات متحده را قانونی می‌سازد. پرزیدنت بوش و یک گروه از سناتورهای دو حزب، سعی کردند لایحه‌ای تدوین کنند که علاوه بر حل مشکل مهاجران غیر قانونی، امنیت را در مرز آمریکا با مکزیک برقرار کند.

جنگ عراق دومین موضوع بحث داغ کاندیداها بود، بحثی که احتمال می‌رود سرنوشت انتخابات و برنده آن را رقم بزند، چرا که پیش‌بینی می‌شود با توجه به نارضایتی مردم از طولانی شدن جنگ و فقدان دستاورد محسوسی در برقراری دموکراسی و امنیت در عراق، مخالفان و منتقدان جنگ وضعیت بهتری داشته باشند. سناتور مک کائین و سام براون بک، اعتراف کردند، آنها جزییات گزارش سازمان امنیت ملی را قبل از تهاجم به عراق نخوانده بودند و همین باعث انتقاد جیم گیلمور فرماندار سابق ویرجینا شد.

با اینهمه سناتور مک کائین از جنگ با عراق طرفداری کرد و دلیل آن را عدم موفقیت تحریم‌های علیه صدام حسین دانست. وی گفت، تحریم ها نتوانست مانع صدام حسین برای دستیابی به سلاح هسته‌ای شود.

جنگ عراق تنها موضوعی بود که اندکی اختلاف در اردوی جمهوریخواهان را نمودار کرد. سناتور مک کائین در پاسخ به این سوال که در مواجهه با وضعیت کنونی در عراق آنها چه تصمیم می‌گرفتند، گفت هر گونه عقب‌نشینی و فراخواندن نیروها، منجر به یک فاجعه می‌شود و من از این کار اجتناب می‌کردم.

رامنی گفت او با تقسیم عراق به سه ایالت، امنیت را تضمین و نیروهای آمریکایی را به کشور بازمی‌گرداند. در این میان تنها وان پل نماینده فعلی کنگره گفت که او سریعا نیروهای آمریکایی را از عراق خارج می‌کرد.

او گفت، رفتن به عراق یک اشتباه بود و ماندن در آنجا هم اشتباه دیگری است. از میان ده کاندیدای ریاست‌جمهوری، یک نفر برای دور آخر رقابت با کاندیدای دموکرات باقی خواهد ماند. به نظر می‌رسد رقیب دموکرات آنها در این انتخابات، رقیب جدی و سرسختی باشد.

تحلیلگران برای هیلاری کلینتون، سناتور سنا و همسر رییس‌جمهور سابق و محبوب ایالت متحده شانس زیادی قائل هستند. پس از وی اوباما قرار دارد که در نزد مردم آمریکا به دلیل مواضع مقبولش از محبوبیت برخوردار است.

اولین دور رای‌گیری، ژانویه ماه آینده در نیو همشایر برگزار خواهد شد و در نوامبر سال آینده تکلیف رییس‌جمهور آینده ایالات متحده روشن می‌شود.