باهره دامغانی - وال‌استریت که پس از انتشار خبر افزایش فروش مسکن در ماه آوریل امید خود برای کاهش نرخ بهره را بر باد رفته دید، روز پنج‌شنبه را با تنزل در ارزش سهام به پایان برد. به گزارش رویتر از نیویورک وزارت بازرگانی ایالات متحده روز پنج‌شنبه آمار مربوط به میزان فروش خانه در ماه آوریل را منتشر کرد.براساس این گزارش میزان فروش مسکن در ماه آوریل ۲/۱۶درصد افزایش داشته است که در ۱۴ سال اخیر بی‌سابقه است.

با این که این گزارش حاکی از تداوم روند رشد اقتصادی ایالات متحده است سرمایه‌گذاران از افت قیمت‌های مسکن در آمریکا ناراحت و نگران هستند. به هر حال اگرچه خبر افزایش فروش مسکن از این جهت که امیدهای وال‌استریت را برای کاهش نرخ بهره زایل کرد اما از آنجا که نشان دهنده تداوم رشد اقتصادی است می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای خرید امیدوار و ترغیب کند.

به قول یکی از استراتژیست‌های بازار گاهی خبر خوب، بد است و گاهی اخبار بد برای بازار امیدوارکننده و مثبت است.

در روز پنج‌شنبه گزارش مربوط به سفارش کالاهای بادوام نیز منتشر شد. براساس این گزارش میزان فروش کارخانه‌های صنعتی در ماه آوریل افزایش داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در وضعی است که کمپانی‌های آمریکایی واهمه‌ای ندارند تا برای تولید پول خرج کنند.

به هر حال به نظر می‌رسد که اخبار اقتصادی روز پنج‌شنبه نتوانست به وال‌استریت انگیزه کافی برای رونق بدهد. البته بازار در آستانه سه روز تعطیلی قرار دارد و توقف و احتیاط سرمایه‌گذاران برای فعالیت پس از هفته‌ها رونق امری طبیعی و عادی است.

شاخص سهام داوجونز در روز پنج‌شنبه ۶۲/۰درصد از دست داد. شاخص سهام داوجونز هم ۹۷/۰درصد تنزل یافت و سهم شاخص سهام تکنولوژی نزدک از فعالیت روز پنج‌شنبه ۵۳/۱درصد افت بود.

در دیگر بازارهای دنیا دو شاخص مهم بازار سهام چین در نتیجه تنزل ارزش سهام خودروسازی کاهش یافتند. در توکیو، بازار سهام این کشور تحت تاثیر تنزل قیمت کالاها و نیز کاهش ارزش سهام چین، روز جمعه را با تنزل در ارزش سهام به پایان بردند. شاخص سهام نیکی ۵۴/۱درصد از دست داد و شاخص سهام توپیکس ۵۷/۱درصد کاهش یافت. صنایع بیمه از مهم‌ترین بازندگان روز جمعه توکیو بودند. تحلیل‌‌گران معتقدند، سرمایه‌گذاران نگران کاهش سرمایه‌گذاری خارجی هستند. وقتی این کاهش بر بازار سهام چین و آمریکا تاثیر بگذارند، عواقب آن دامن بازار سهام توکیو را هم خواهد گرفت.

در اروپا شاخص سهام FTSE لندن، ۷۷/۰درصد از دست داد. داکس آلمان ۵۰/۰درصد تنزل یافت و ۴۰-CAC فرانسه، ۱۷/۱درصد کاهش پیدا کرد.

در بازار معاملات ارزی ارزش ین در مقابل دلار تقویت شد. کاهش سهام در چین یکی از دلایل تقویت ارزش ین پس از ۵ هفته تنزل شد. روز جمعه هر دلار به ازای ۲۴/۱۲۱ ین معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز پنجشنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۴۲/۱۲۱ین معامله شده بود، ارزش ین افزایش محسوسی را نشان می‌دهد. نرخ برابری ین در برابر یورو به ازای هر یورو ۸۸/۱۶۲ ین بود. روز پنجشنبه هر یورو به ازای ۲۳/۱۶۳ین معامله شده بود. همچنین هر یورو در روز جمعه به ازای ۳۴۴۲/۱دلار معامله شده که نسبت به روز پنجشنبه که هر یورو به ازای ۳۴۵۹/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌داد.

قیمت نفت روز پنجشنبه در نیویورک پس از اینکه روز چهارشنبه به بالاترین حد خود در نه ماه اخیر رسیده بود، کاهش یافت و هر بشکه نفت با ۳۲/۱دلار کاهش به ۱۸/۶۴دلار رسید.