ایسنا-وزیر دارایی انگلیس و جانشین احتمالی بلر عقب‌نشینی فوری نیروهای انگلیسی را از عراق رد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ایلاف، گوردون براون، وزیر دارایی و جانشین احتمالی تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس در یک مناظره با مایکل میچر و جان مک‌ دانل دو قانون‌گذار چپ‌گرای انگلیس که رقیب انتخاباتی وی نیز هستند، به مدت ۸۰ دقیقه در خصوص مسائل سیاست خارجی و داخلی‌اش به دفاع از خود پرداخت. براون با دفاع از حقوق نیروهای انگلیس در عراق هر گونه عقب‌نشینی فوری از این کشور را بعید دانست. براون با اشاره به این نکته که تعداد نیروهای انگلیسی از ۴۴هزار تن به ۶هزار تن کاهش یافته تاکید کرد: تعداد نیروهای انگلیسی در عراق تا حد زیادی پایین آمده است اما انگلیس به تعهدات خود در قبال مردم عراق پایبند است.

وی افزود: اختلافات ما هر چه باشد اما اینکه بگوییم نیروهای خود را در‌حال‌حاضر از عراق خارج می‌کنیم، اشتباه کرده‌ایم، چون اکنون زمان مناسبی برای این اقدام نیست.

براون تصریح کرد: ما در عراق وارد مرحله جدیدی شده‌ایم، چرا که عراقی‌ها مسوولیت امنیتی را در سه استان از مجموع چهار استانی که تحت کنترل نیروهای انگلیسی بوده، بر عهده گرفته‌اند.

میچر ۶۷ ساله، وزیر سابق محیط زیست در پاسخ به اظهارات براون گفت: نیروهای انگلیسی باید طی ماه‌های آینده عراق را ترک کنند، چرا که نیروهای اشغالگر مولد عملیات انتحاری در این کشور بوده‌اند.

وزیر دارایی انگلیس با دفاع از اصل مداخله نظامی در دارفور گفت که خواهان حضور نیروهای مشترک اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در دارفور سودان است. براون بار دیگر اظهارات تونی‌بلر، نخست‌وزیر انگلیس را که اعلام کرده بود موافق دخالت جهانی برای متوقف ساختن درگیری‌ها در دارفور سودان است، تکرار کرده و گفت: مساله دارفور تبدیل به مهم‌ترین مساله طی ماه‌های آینده خواهد شد.

وی با بیان این سوال که حال باید چه نوع تحریمی علیه سودان اعمال کنیم؟ تحریم‌ مالی یا هوایی؟ گفت: در نهایت نیروهای مشترک اتحادیه آفریقا و سازمان ملل باید فورا در دارفور مستقر شوند تا ما بتوانیم به حمایت از ساکنان آن بپردازیم.

براون در خصوص فلسطین اظهار داشت: شکست در حل این مشکل باعث بهره‌برداری و موفقیت تروریست‌ها شد.

کلدونیل و میچر، تنها سیاستمدارانی که تاکنون خود را برای رقابت‌های نخست‌وزیری کاندیدا کرده‌اند، مناظره در خصوص اهداف حزب کارگر را در آینده خواستار شدند.

هر دو عضو حزب چپ‌گرای انگلیس از افزایش بی‌عدالتی‌ها در انگلیس شکایت کردند. میچر گفت: ما ارتباطی با رای‌دهندگان خود نداریم و نیازمند تجدید ارتباط واقعی با آنها هستیم. براون نیز با قول کاهش فقر در میان کودکان و مستمری‌بگیران گفت: حزب کارگر طی ۱۰سال گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته اما هنوز راه طولانی در پیش است. وی در عین حال بازگشت به سیاست‌های پرهزینه که دولت‌های پیشین حزب کارگر را تضعیف کرده‌اند را رد کرد.