پاریس و بروکسل میزبان قدرت‌های تجاری جهان

گروه بین‌الملل- رهبران تجاری جهان این هفته یک بار دیگر دور هم جمع می‌شوند تا طی نشست مشترکی راه‌های نجات مذاکرات دور دوحه را بررسی کنند و این مذاکرات را پس از گذشت نزدیک به شش سال به سرانجام برسانند.

این قدرت‌های بزرگ برای نجات تجارت جهانی این هفته در بروکسل و پاریس گردهمایی‌هایی را برگزار می‌کنند که هدف از آنها شناسایی موانع پیش روی موفقیت مذاکرات دور دوحه است. مذاکرات دور دوحه در سال ۲۰۰۱ میلادی در دوحه پایتخت قطر آغاز شد و در جولای سال ۲۰۰۶ به دلیل اختلافات گسترده بین دو طرف مذاکرات یعنی کشورهای فقیر و کشورهای ثروتمند دچار شکست شد. اگرچه تا امروز بارها رهبران تجاری جهان از آغاز مذاکرات سخن گفته‌اند اما این مساله هنوز رخ نداده است و دور دوحه همچنان در بن‌بست به سر می‌برد.

در اولین نشست که در روز چهارشنبه این هفته انجام می‌شود، وزرای دارایی و بازرگانی ۳۰ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در مورد راه‌های احیای مذاکرات دور دوحه گفت‌وگو خواهند کرد.

این کشورها از یک عده کشورهای صنعتی و نیمه‌صنعتی توسعه‌یافته تشکیل شده‌اند.

فرانسه یکی از کشورهایی است که از اعضای موثر سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه به حساب می‌آید.

فرانسه که مقر سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در آن قرار دارد میزبانی این نشست را برعهده خواهد داشت.

با توجه به مواضع اخیری که فرانسه در قبال مذاکرات دور دوحه اتخاذ کرده است، نشست روز چهارشنبه بسیار اهمیت دارد و تا حد زیادی می‌تواند آینده مذاکرات دور دوحه را مشخص کند.

دست‌کم می‌تواند نشان دهد که آیا این مذاکرات امسال می‌تواند به نتیجه برسد یا نه!

نشست دومی که این هفته انجام خواهد شد در بروکسل مقر اتحادیه اروپا خواهد بود و طی آن چهار طرف اصلی درگیر در مذاکرات اجلاسی دوروزه را برگزار خواهند کرد.در این اجلاس سوزان شوواب، نماینده تجاری ایالات متحده و پیتر ماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای توسعه‌یافته صنعتی و کمال نات، وزیر بازرگانی هند و سلسو آموریم، وزیر دارایی برزیل به نمایندگی از کشورهای در حال توسعه و فقیر شرکت خواهند کرد.

عمده مذاکرات این چهار نفر پیرامون کاهش یارانه‌ها و تعرفه‌های کشاورزی خواهد بود.

پیتر ماندلسون پیش از برگزاری این مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفت: ما امیدواریم بتوانیم موافقت ایالات متحده را برای کاهش تعرفه‌های کشاورزی جلب کنیم.

ایالات متحده نزدیک به ۲۲میلیارد دلار در سال یارانه کشاورزی پرداخت می‌کند که بالاترین رقم در دنیا است.

چنین حمایت گسترده‌ای عملا باعث پایین آمدن بهای تمام شده محصولات کشاورزی در این کشور شده و رقابت دیگر کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه را در حوزه کشاورزی عملا غیرممکن کرده است.

از طرف دیگر ماندلسون خبر داد که کمیسیون تجاری اروپا طرحی را در دست تهیه دارد که میزان تعرفه واردات محصولات کشاورزی به این اتحادیه ۶۵ تا ۸۰درصد کاهش پیدا می‌کند.

چنین تصمیمی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی را امیدوار کرده که ایالات متحده با توجه به این تصمیم اتحادیه اروپا، با کاهش یارانه‌های کشاورزی موافقت کند.

اما کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا مستلزم تصمیم جمعی اعضای این اتحادیه است.

برخی کشورها با این درخواست مخالفت کرده‌اند که در راس آنها فرانسه قرار دارد. همین موضع منفی فرانسه نسبت به کاهش تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی است که نشست اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه را مهم جلوه داده و نگاه‌ها را به سوی پاریس معطوف کرده است.

فرانسه در سطح اتحادیه اروپا بالاترین رقم یارانه‌های کشاورزی را پرداخت می‌کند و این کشور هنوز بسیار بیشتر از بقیه کشورهای اروپایی بافت روستایی خود را حفظ کرده است.

جمعیت بالای روستایی فرانسه سبب شده است که دولتمردان فرانسوی تمایلی به کاهش یارانه‌های کشاورزی نداشته باشند. از آن سو کاهش تعرفه واردات کالاهای کشاورزی به این اتحادیه باعث خواهد شد که میزان واردات افزایش پیدا کند و باز هم تولیدکنندگان فرانسوی ناراضی شوند چنین مواضعی هفته گذشته باعث شد تا وزیر کشاورزی فرانسه هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه و پیش‌بینی نشده خواستار توقف مذاکرات دور دوحه شود.

وزیر کشاورزی در اظهار نظر عجیبی گفت: گفت‌وگوهای تجارت آزاد کشاورزی فرانسه را با خطر روبه‌رو خواهد کرد و ما خواستار توقف این مذاکرات هستیم.

پاسکال لامی رییس سازمان تجارت جهانی در آستانه این دو نشست در گفت‌وگو با اینتر فکس اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات بتواند راه را برای رسیدن به نتیجه نهایی و توافق روشن در خصوص مذاکرات دور دوحه باز کند.در همین حال کشور‌های در حال توسعه اعلام کردند که پیشنهاد‌ها برای احیای مذاکرات دور دوحه سازمان جهانی تجارت از بی توازنی شدید رنج می‌برند و همین امر به اقتصاد این کشور‌ها زیان زیادی وارد می‌کند.

کشور‌های در حال توسعه در بیانیه‌ای به تعهد خود بر موفقیت مذاکرات دور دوحه تاکید و اعلام کردند که تمام تلاش خود را برای به ثمر رسیدن مذاکرات انجام خواهند داد. این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که کراوفورد فالکوند، رییس کمیته ویژه کشاورزی سازمان جهانی تجارت، هفته گذشته نامه‌ای به ۱۵۰ عضو این سازمان داده بود و در این نامه از آمریکا خواسته شده بود تا حمایت زیاد خود از کشاورزان داخلی را به زیر ۱۹میلیارد دلار در سال کاهش دهد.

وی گفت: غیر قابل قبول است که آمریکا بیش از ۱۹میلیارد دلاری که به او اجازه داده شده به کشاورزان کمک کند.

این در حالی است که آمریکا در آخرین پیشنهاد خود برای احیای مذاکرات دور دوحه یارانه‌های خود به کشاورزان را به ۲۲میلیارد دلار کاهش داد.

چندی پیش هم دبیرکل سازمان ملل در دوحه از جامعه جهانی خواست تا تلاش‌هایشان را برای موفقیت مذاکرات تجاری دوحه در چند ماه آینده تضمین کنند.