آیا برندهای آمریکایی به هاوانا می‌رسد؟

گروه بین‌الملل- در هاوانا مرکز کوبا از سردرهای طلایی و نورانی مغازه‌ها خبری نیست. در این شهر قهوه‌فروشی‌های استارباکس و فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت شعبه‌ای ندارد و شما نمی‌توانید لوازم کامپیوتری برند دل و اتومبیل شورلت کوروت را خریداری کنید. اما نوشابه‌های غیر الکلی آمریکا همچون پپسی کولا و کوکاکولا به راحتی یافت می‌شوند.

عمر تحریم‌های دولتی ایالات متحده علیه کشور کوبا به بیش از ۴۵ سال می‌رسد یعنی از زمانی که دولت فیدل کاسترو انقلابی دهه ۵۰ میلادی بر سر کار آمد. دولت فیدل کاسترو نیز در این راه قدم برداشت و راه کارخانه‌های آمریکایی را به کوبا مسدود کرد. با این وجود کالاهای تولید شده نایک، مارلبورو و ژیلت و انواع لباس‌های چین تولید شده در آمریکا به راحتی در کوبا یافت می‌شوند و والدین کوبایی به راحتی می‌توانند از دیدن فرزندان خوشحال خود که در حال بازی با عروسک‌های میکی موس هستند هیجان زده شوند و جالب اینکه این کالاها در بازارهای سیاه به فروش نمی‌رسند. این برندهای آمریکایی در لابی هتل‌های دولتی هاوانا و یا سوپر مارکت‌ها و داروخانه‌هایی فروخته می‌شوند که در مالکیت یک دولت کمونیست قرار دارند.

شرکت‌های آمریکایی هیچ‌گونه ارتباط مستقیم و دانشی در مورد بازاریابی و عرضه محصولات خود در کوبا ندارند و اکثر آنها این را بخشی از پروسه جهانی شدن و اقتصاد جهانی می‌دانند. وادا مینجر، مدیر ارزیابی جهانی شرکت نایک در مورد فروش محصولات این شرکت در کوبا می‌گوید: ما تلاش فراوانی به خرج دادیم تا از چگونگی ورود کالاهایمان به کوبا اطلاع حاصل کنیم.

حتی در این راه از پلیس هم کمک گرفتیم اما در نهایت عقیده داریم که در اقتصاد جهانی شده هر چیزی امکان دارد اتفاق بیفتد.

از سوی دیگر معاون وزیر بازرگانی آمریکا عقیده دارد که گاه واسطه‌هایی از سوی دولت کوبا برای خرید و ارسال محصولات آمریکایی به این کشور به ایالات متحده سفر می‌کنند که ماموریت خریداری ندارند اما دولت کوبا تاکنون در برابر این اظهارنظرها موضعی نگرفته است.

تحریم همه‌جانبه‌ای که آمریکا علیه کوبا به راه انداخته شرایط را برای صادرکنندگان دیگر کشورها فراهم کرده است تا بتوانند در نقش سوم ظاهر شده و محصولات آمریکایی را روانه بازار کوبا کنند.

ساخت چین. این کلمه‌ای است که بر پشت بسیاری از کالاهای فروشی در کوبا دریافت می‌شود.

کفش‌های ایرمکس ۹۰نایک در فروشگاه پارک مرکزی هاوانا به قیمت ۱۴۰دلار در هر جفت به فروش می‌رسند.

اما چه کسی می‌تواند مطمئن باشد که این کفش‌ها آمریکایی هستند یا چینی؟!

این کفش‌ها در حالی به قیمت ۱۴۰دلار عرضه می‌شوند که متوسط حقوق ماهانه در کوبا هنوز رقم ناچیز ۱۵دلار است.

همین مسائل به یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان برندهای معتبر در جهان تبدیل شده است.

کوبا به نظر می‌رسد به مرکزی برای فروش کالاهای تقلبی از برندهای معتبر و مشهور آمریکایی تبدیل شده است و این در حالی است که روزگاری همه این بازار در دست خود شرکت‌های آمریکایی بود.

هم‌اکنون نزدیک به یکصد شرکت آمریکایی آماده عرضه محصولات خود در کوبا هستند و این مساله نشان از انگیزه بالای آنها برای حضور در این بازار دارند.

اما از یک‌سو تحریم‌های آمریکا و از سوی دیگر عدم تمایل دولت کمونیست کوبا راه آنها را مسدود کرده است.

در میان نوشابه‌های غیرالکلی کوکاکولا پرطرفدار‌ترین است. اگر چه برندهای غیرآمریکایی نیز در این بازار در کوبا فعال هستند اما مردم‌ هاوانا این نوشابه سیاه را ترجیح می‌دهند. به نظر می‌رسد بیشتر این کوکاکولاها از طریق مکزیک روانه کوبا می‌شوند.

کناره‌گیری فیدل کاسترو در سال ۲۰۰۶ از قدرت و بر سر کار آمدن رائول کاسترو اکنون این ذهنیت را به وجود آورده است که آیا می‌توان راهی برای حضور مستقیم برندهای آمریکایی در کوبا یافت؟ مواضع رائول کاسترو نسبت به برادر انقلابیش معتدل‌تر نشان داده و حتی سیگنال‌هایی بین دو کشور ردوبدل شده است. صاحبان سرمایه و کسب و کار در آمریکا اکنون بسیار امیدوار هستند که بتوانند راهی برای ورود به کوبا پیدا کنند. بازاری که روزی در دست آنها قرار داشت و اکنون در حال تسخیر به وسیله بازرگانان شرق آسیا است.