روز دوشنبه کمپانی‌ها گزارش درآمد خود در فصل اول سال را آغاز کردند. براساس این گزارش‌ها، کمپانی‌های تکنولوژی و نیز صادرکننده از جمله کمپانی‌هایی بودند که درآمد قوی را در ربع اول سال تجربه کردند و همین موجب ترقی شاخص نیکی و رکورد بی‌سابقه شاخص توپیکس شد.علاوه بر این افزایش یورو که به معنای سود صادرکنندگان ژاپنی از معاملات تجاری با اروپا است،نیز ازدلایل دیگر رونق بازارسهام توکیو بود. تحلیل‌گران معتقدند، بازار ژاپن یک رونق تمام عیار را در روز دوشنبه تجربه کرد، اما پول و سرمایه در برخی کمپانی‌ها در جریان است بنابراین باید منتظر اخبار در آمد سایر کمپانی‌ها و بانک‌ها بود که قرار است در طول هفته و در روزهای آینده منتشر شود. به این ترتیب شاخص سهام نیکی ۶/۱درصد به دست آمد و شاخص سهام توپیکس ۷/۱درصد ترقی کرد که از ۸مارس تاکنون بی‌سابقه است. این در حالی است که شاخص سهام توپیکس در ماه آوریل عملکرد منفی داشت و تنزل پیدا کرد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب در هفته گذشته افزایش پیدا کرد. به اعقتاد تحلیل‌گران تقویت ارزش دلار در هفته گذشته به دلیل اخبار اقتصادی ایالات متحده بود. اخبار مربوط به تولید صنعتی بدبینی درباره چشم‌انداز اقتصادی آمریکا را برطرف ساخت، اگر چه آمار و ارقام اشتغال روند تقویت ارزش دلار را متوقف کرد، اما از ضعف آن هم جلوگیری کرد. روز دوشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۹۸/۱۱۹ ین معامله شد که نسبت به هفته قبل که هر دلار به ازای ۷۱/۱۱۸ ین معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌دهد.

اما وال‌استریت که هفته خود را به دلیل اختلاف ساعت، یک روز دیرتر از توکیو آغاز می‌کند، هفته آینده را تحت تاثیر جلسه بانک مرکزی آغاز می‌کند. بانک مرکزی ایالات متحده قرار است چهارشنبه این هفته تشکیل جلسه دهد و درباره نرخ بهره تصمیم بگیرد. کارشناسان معتقدند با اینکه آمار و ارقام اقتصادی حکایت از اقتصاد نسبتا فعال در آمریکا می‌کند اما بعید است که بانک مرکزی اقدام به افزایش نرخ بهره کند. این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران انتظار دارند بانک مرکزی نه تنها نرخ بهره را افزایش ندهند، بلکه کاهش آن را نیز آغاز کند. برخی از آمار و ارقام اقتصادی به شدت نگران‌کننده هستند. تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه اول سال فقط ۳/۱درصد رشد داشت است و در ماه آوریل تعداد مشاغل ایجاد شده فقط ۸۸هزار شغل بوده است. درآمدها افزایش کمی داشته است و این به معنای عدم افزایش نرخ تورم در آمریکا هم هست. همه این آمار و اخبار به این معناست که رشد اقتصادی در ایالات متحده کند و آهسته است و برای تسریع روند آن، به محرک احتیاج دارد. شاید به همین دلیل است که برخی از کارشناسان اقتصادی امیدوارند که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را کاهش دهد. به هر حال برای سرمایه‌گذاران مرحله اول توقف روند افزایش نرخ بهره است که البته امید آن را سخنان بن‌برنانک، رییس بانک ایجاد کرده است که هفته قبل گفت، بانک بدون دلایل قانع‌کننده و روشن نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.