استقبال جهانی از پیروزی سارکوزی

گروه بین‌الملل- نیکولا سارکوزی، کاندیدای حزب حاکم اتحاد برای جنبش مردمی فرانسه (UMP) با کسب ۵۳‌درصد آرا در برابر ۴۷‌درصد آرا اخذ شده به وسیله سگولن رویال، کاندیدای سوسیالیست ریاست‌جمهوری به پیروزی دست یافت. با پیروزی سارکوزی کلید کاخ الیزه اکنون در دستان سایست‌مداری قرار می‌گیرد که برخاسته از نسل جدید فرانسه است، نسلی که هیچ خاطره‌ای از دوران جنگ جهانی دوم به یاد ندارد. نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری منتخب فرانسه، از لزوم تغییرات در کشور سخن گفته و همزمان رهبران چند کشور از انتخاب وی استقبال کرده‌اند.

نیکولا سارکوزی، نامزد راستگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، در پی اعلام پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سخنانی در جمع هواداران خود گفت که مردم فرانسه با رای مثبت به برنامه‌های او خواستار تغییرات شده‌اند و افزود که این تغییرات را به اجرا خواهد گذاشت.

در پی اعلام پیروزی سارکوزی، جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، در یک تماس تلفنی، انتخاب او را تبریک گفت.همچنین دولت ژاپن نیز با صدور بیانیه ای این پیروزی را به مردم فرانسه و شخص نیکولا سارکوزی تبریک گفت. گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از آن است که انتخاب سارکوزی با استقبال دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا رو به رو شده است. در همین حال از نیکولا سارکوزی به عنوان یک سیاستمدار علاقمند به دوستی فرانسه با ایالات متحده یاد می‌شود.

رییس‌جمهوری منتخب فرانسه گفت می‌خواهد به مردم آمریکا اعلام کند که می‌توانند به دوستی فرانسه متکی باشند و هر گاه به فرانسویان نیاز داشته باشند، آنان را در کنار خود خواهند یافت.

در عین حال، وی با اشاره به برخی تفاوت‌ها در نگرش خود و دولت آمریکا، از جمله در زمینه مبارزه با گرمایش زمین، گفته است که «دوستان هم می‌توانند به شکلی متفاوت فکر کنند» و از دولت آمریکا خواسته است مانع تلاش در این زمینه نشود و پیمان کیوتو را امضا کند. سارکوزی همچنین اعلام کرد با دخالت نظامی ایالات متحده در عراق موافق نبوده است.

از دیگر شخصیت‌های خارجی که کوتاه مدتی پس از انتخاب سارکوزی از گزینش وی استقبال کردند آنگلا مرکل، صدراعظم، آلمان بود که او نیز از نظر سیاسی دارای گرایش‌های دست راستی است.

مرکل گفت که انتخاب نیکولا سارکوزی باعث تحکیم محور همکاری آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا می‌شود.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا نیز با تبریک انتخاب سارکوزی گفت که رییس‌جمهوری جدید فرانسه می‌تواند نیروی محرکه‌ای برای اصلاحات در اتحادیه اروپا باشد.

نیکولا سارکوزی از سال ۲۰۰۴ دبیرکل حزب اتحاد برای نهضت مردمی، او ام پی، و عضویت در کابینه فرانسه را برعهده داشته است. حزب اتحاد برای نهضت مردمی حزب اصلی راست میانه در فرانسه است که در حال حاضر اکثریت کرسی‌های مجمع ملی فرانسه را در دست دارد و در سنای فرانسه نیز با حمایت احزاب راستگرای دیگر، از اکثریت برخوردار است.

گرچه ژاک شیراک، رییس‌جمهوری سابق، و دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر نیز از اتحاد برای نهضت مردمی هستند اما در تقسیم‌بندی‌ها داخلی حزب، وابسته به جناح معتدل‌تر آن محسوب می‌شوند در حالی که برخی ناظران از جناح به رهبری سارکوزی به عنوان جناح «نو محافظه کار» فرانسه نام برده‌اند که به خصوص گرایش نزدیک‌تری نسبت به دیدگاه دولت کنونی آمریکا دارد.

یکی از بارزترین مسائل مورد توجه نیکولا سارکوزی در صحنه سیاسی فرانسه تمایل وی به سختگیری بیشتر در مورد ورود مهاجران خارجی به این کشور بوده است.

سخنگوی سارکوزی گفته است که در خلال چند روز آینده وی انتصاب مقامات ارشد دولتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در نظام سیاسی فرانسه، رییس‌جمهوری رییس کشور محسوب می‌شود اما این مقام صرفا جنبه تشریفاتی ندارد و اختیاراتی برای شخص رییس‌جمهوری منظور شده است.

از جمله این اختیارات معرفی نخست وزیر برای کسب رای اعتماد پارلمان بدون حق برکناری وی، وتوی محدود مصوبات پارلمان، به همه پرسی گذاشتن برخی قوانین، انتصاب برخی مقامات ارشد دولتی معمولا با تایید کابینه، و انحلال مجمع ملی است.

به دنبال اعلام نتایج انتخابات سگولن رویال به سارکوزی تبریک گفت و از هوادارانش خواست برای انتخابات پارلمانی آماده شوند.

خوزه‌ لوئیس زاپاترو، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا سارکوزی را سیاستمداری مقتدر خواند. رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا ضمن بیان اینکه سارکوزی پیروزی دلنشین و قابل توجهی را کسب کرده، اظهار داشت: کشور من، دولت و شخص من همچنان فرانسه را هم پیمانی کلیدی می‌داند و شما سارکوزی را دوست خود.

ژان پیر بالکننده، نخست‌وزیر هلند مردم فرانسه را به خاطر انتخاب گزینه اصلاحات و مدرنیزه‌ سازی ستود.

آندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر دانمارک در پیام تبریک خود به رییس‌جمهور منتخب فرانسه خواستار شفافیت سریع مواضع سارکوزی در قبال قانون اساسی پیشنهادی اتحادیه اروپا شد.

عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس‌جمهور الجزایر ضمن تبریک این پیروزی به سارکوزی اعلام کرد فرانسوی‌ها شما را به خاطر اینکه مرد عمل و امید هستید، انتخاب کردند.

هلن کلارک، نخست وزیر نیوزیلند ابراز امیدواری کرد که سطح روابط کشورش با فرانسه در دوره تصدی سارکوزی هم چنان ارتقا یابد.

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس‌جمهور برزیل، عبدالهی واده، رییس‌جمهور سنگال و رییس‌جمهور مجارستان نیز در پیام‌های جداگانه پیروزی سارکوزی را در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به وی تبریک گفتند. نتایج رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه هم چنین میزان مشارکت مردم را در این انتخابات ۸۵‌درصد تخمین زده که این رقم در سه دهه اخیر بی‌سابقه قلمداد می‌شود. سارکوزی ۵۲ ساله در میان جشن و شادی بی‌حد و حصر حامیان خود در پاریس اظهار داشت که به عنوان رییس‌جمهور کل کشورش برگزیده شده است.