گروه بین‌الملل- مزارع بزرگ کاکائو در ساحل عاج به وسیله کودکان آباد می‌شود. بسیاری از این کودکان به مدرسه نمی‌روند و برخی دیگر کار و کودکیشان را به ازای یک وعده غذای روزانه و سرپناه می‌فروشند. این کودکان حتی توسط خانواده‌های خود استثمار می‌شوند و به بیگاری کشیده می‌شوند. هشت سال پس از اولین گزارش درباره کار کودکان و بردگی آنها در ساحل عاج، به نظر می‌رسد پیشرفت اندکی در ممانعت از کار کودکان در این کشور اتفاق افتاده است.

جنگ، تفاوت‌ها و اختلافات فرهنگی و اهمیت درآمد کاکائو برای اقتصادهای غرب آفریقا همه و همه به خارج شدن این بحث از مباحث جهانی و مورد توجه منجر شده است. ساحل عاج که پررونق‌ترین کشور آفریقایی محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین تولید‌کننده کاکائو در جهان است برای دهه‌ها و سال‌ها این کشور مقصد کارگران مهاجر از کشورهای شمالی ساحل عاج مانند مالی و بورکینافاسو بوده است.

اخبار اولیه در مورد کار کودکان برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۹ منتشر شد که حاکی از قاچاق کودکان از کشورهای دیگر به ساحل عاج برای کار در مزارع بود. در سال ۲۰۰۲، این خبر را گزارش یک موسسه صنعتی درباره تعداد کودکانی که در مزارع کار می‌کردند، تکمیل کرد. موسسه بین‌المللی کشاورزی، تعداد کودکان مشغول به کار در کشورهای آفریقایی غربی را رقم خطرناک ۲۸۴۰۰۰ برآورد کرد که حدود ۲۰۰هزار نفر آنها فقط در ساحل عاج کار می‌کردند.

بسیاری از این کودکان در مزارع والدینشان کار می‌کنند و برخی دیگر در مزارعی دور از خانه و خانواده، کار می‌کنند. تصور اینکه کودکان در آفریقای غربی در مزارع کاکائو کار می‌کنند تا برای کودکان غربی (آمریکایی و اروپایی) شکلات درست کنند، بسیار دردآور است. در سال ۲۰۰۱ شرکت‌ها وکمپانی‌های فعال در این صنعت پروتکلی را امضا کردند که موجب آن سیستمی برای نظارت و کنترل مزارع کاکائو در سال ۲۰۰۵ به وجود آید اما وقوع جنگ در این کشور عملا نظارت را ناممکن ساخته است. در سال ۳-۲۰۰۲، جنگ داخلی موجب دوپاره شدن کشور ساحل عاج شد و البته باعث افزایش قیمت کاکائو در بازارهای جهانی شد.

البته صدور کاکائوی ساحل عاج به بازارهای جهانی، این موضوع را ثابت کرد که مردم درگیر جنگ داخلی به سود و منافع خود در فروش کاکائو واقف هستند و به همین دلیل جریان تولید و صدور کاکائو هرگز قطع نشد، به همین دلیل منتقدان می‌گویند اگر کاکائو می‌تواند به بازارهای جهانی حتی به هنگام جنگ صادر شود، پس باید امکان نظارت هم وجود داشته باشد. با وجود افزایش قیمت کاکائو، کشتکاران و مزرعه‌داران ساحل عاجی می‌گویند اگر کاکائو به قیمت بالاتر از ما خریداری شود، به ما امکان استخدام کارگر و فرستادن کودکان به مدرسه را می‌دهد.

امروز اول ماه مه و روز جهانی کارگر است. روزی که به طور نمادین مبارزه کارگر علیه استثمار و بهره‌کشی از کار آنها را ارج می‌گذارد. اروپا در دوره‌ای شاهد مبارزه کارگران برای احقاق حقوق خود بود که از عصر کار کودکان در کارخانه‌ها گذشته بود. امروزه برای کارگران کم سن و سال که به وسیله خانواده‌هایشان به مزارع فرستاده می‌‌شوند، چه تدبیری می‌‌توان اندیشید. جامعه فقیری که مدارس کافی ندارد و خانواده‌ها معتقدند با به کار گماردن کودکان در مزارع کاکائو، به آنها کشت و تجارت کاکائو را می‌آموزند و آینده آنها را رقم می‌زنند. آنها فکر می‌کنند بهترین کار را برای کودکان خود انجام می‌دهند یکی از مقامات سازمان مبارزه با کار کودکان می‌گوید: اصل موضوع در اینجا فقر است.