توسعه همکاری اقتصادی در ماورای آتلانتیک

گروه بین‌الملل- شتاب اقتصادی کشورهای شرق آسیا و اقتصادهای نوظهور به خصوص در بخش تجارت جهانی کشورهای غربی را به فکر انداخته است تا یکبار دیگر به بررسی جایگاه خود در حال و آینده اقتصاد جهانی بپردازند. به همین منظور رهبران اقتصادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا دیروز در کاخ سفید جمع شدند تا بررسی خود درباره شرایط کنونی اقتصاد جهانی را آغاز کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌وگو درباره خطراتی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کند به همراه بحث در مورد راه‌های مبارزه با این خطرات اصلی‌‌ترین موارد پیش روی سران اقتصادی جهان در نشست واشنگتن است. این اجلاس که تحت عنوان اجلاس سالانه اتحادیه اروپا و ایالات متحده برپا شده است با سخنان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که هم‌اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا و هشت کشور صنعتی موسوم به گروه هشت را در اختیار دارد، افتتاح شد.

مرکل در سخنانش با اشاره به وجود بحران‌های اقتصادی و خطراتی که در کمین اقتصاد جهان است خواستار افزایش و تلاش همه کشورها به خصوص کشورهای توسعه‌یافته برای غلبه بر این بحران‌ها شد.

مرکل با اشاره به افزایش تولید کربن در جهان، گازهای گلخانه‌ای را یکی از تهدیدهای اصلی برای اقتصاد و محیط‌زیست در جهان دانست. صدراعظم آلمان با تاکید بر اینکه لزوم کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به خوبی احساس می‌شود، گفت: ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه مارس توافق کردند تا فعالیت خود را برای کاهش مصرف سوخت‌های هیدروکربنی آغاز کنند. براساس این توافق میزان مصرف گاز طبیعی در منازل باید تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۰درصد کاهش پیدا کند. آلمان به عنوان پیشتاز این طرح قصد دارد در اقدامی موثر مصرف خود را تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۰درصد کاهش دهد.

کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس سالانه اروپا و آمریکا خواستار افزایش همکاری‌های اقتصادی در قالب پیمان شراکت اقتصادی ماورای آتلانتیک شدند. کشورهای ماورای آتلانتیک به کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی که در دو سوی اقیانوس اطلس قرار دارند، گفته می‌شود. به اعتقاد حاضران در نشست واشنگتن این همکاری‌ می‌تواند یکی از قدرتمند‌ترین همکاری‌های اقتصادی در جهان باشد. تشکیل یک بلوک اقتصادی با حضور تمامی کشورهای حوزه ماورای آتلانتیک در نهایت به دلیل حضور کشورهای توسعه‌یافته بزرگ‌ترین قطب تجاری جهان را تشکیل می‌دهد.

به اعتقاد تحلیلگران هماهنگ کردن استانداردهای صنعتی و تولیدی به خصوص در دو بخش صنایع داروسازی و اتومبیل‌سازی می‌تواند نقش بزرگی در افزایش همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای آمریکای شمالی و اروپا داشته باشد. همگون‌سازی استانداردها می‌تواند باعث سهولت صادرات کالاها بین دو منطقه شود. چیزی که هم ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان و هم اتحادیه اروپا نیاز فراوانی به آن احساس می‌کنند.

رشد شتابان اقتصادهای نوظهور به خصوص اقتصاد چین در چند سال اخیر یکی از نگرانی‌‌های کشورهای ماورای آتلانتیک در شرایط کنونی است. آمریکا به عنوان اصلی ترین شریک تجاری چین بیش از کشورهای دیگر این خطر را احساس می‌کندو تجارت خارجی چین به سرعت در حال افزایش است و بسیاری از بازارهای آمریکا و اروپا را به اشغال خود درآورده است. کشورهای شرکت کننده در اجلاس واشنگتن خواستار همکاری بیشتر اروپا و آمریکا به منظور غلبه بر هجوم تجاری چین شدند. هم‌اکنون میزان کسری تجاری آمریکا در برابر چین به ۲۳۰میلیارد دلار رسیده است.

جورج بوش،‌ رییس جمهور آمریکا به همراه آنگلا مرکل و خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا در این اجلاس خطر تروریسم را یکی از دیگر بحران‌های در کمین اقتصاد جهانی دانستند. جورج بوش به مانند تمامی سخنرانی‌های چند سال اخیر خود در این اجلاس نیز با اشاره به لزوم جنگ با تروریسم بر عزم ایالات متحده در جنگ با تروریسم تاکید کرد.