افزایش در میزان ساخت و ساز، باعث رونق وال استریت و به ویژه ترقی شاخص سهام مرغوب داوجونز در روز سه‌شنبه شد. به گزارش رویتر از نیویورک: وزارت بازرگانی روز سه‌شنبه وضعیت ساخت‌وساز در بخش مسکن را طی گزارشی اعلام کرد، بر اساس این گزارش، بخش مسکن که مدتی است عامل نگرانی سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان شده بود، بار دیگر فعال شده است. در ماه مارس ساخت‌وساز حدود ۸ درصد نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرده است. رونق ساخت و نیز گزارش مربوط به هزینه مصرف‌کنندگان، به سرمایه‌گذاران جرات خرید داد، امسال سهام، روزهای بدی را تحت تاثیر اخبار مربوط به کاهش ساخت‌وساز و عدم تمایل مردم به گرفتن وام و خرید مسکن گذراند. اما پس از ماه‌ها، این روند دگرگون شد و رونق مسکن، اقتصاددانان را به رشد اقتصادی آمریکا امیدوار ساخت. البته در وال استریت هنوز نگرانی درباره احتمال افزایش نرخ بهره وجود داشت. تورم بدون احتساب هزینه غذا و سوخت در ماه مارس ۶ درصد افزایش پیدا کرد که البته مطابق انتظار و پیش‌بینی بود، این نرخ تورم، احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی را از بین نبرده است، به ویژه آنکه اقتصاددانان معتقدند، اقتصاد آن اندازه قوی است که تحمل افزایش نرخ بهره را داشته باشد.

به این ترتیب در روز سه‌شنبه شاخص سهام داوجونز ۴۱صدم درصد افزایش پیدا کرد، استاندارد اند پورز ۲۰ صدم درصد اضافه کرد و شاخص سهام نزدک ۰۵/۰ درصد به دست آورد. در هفته آینده اخبار مربوط به درآمد کمپانی‌ها منتشر خواهد شد، تقریبا نیمی از کمپانی‌‌های زیرمجموعه شاخص داوجونز، در هفته جاری از میزان درآمد خود آگاه خواهند شد. با توجه به افزایش هزینه مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران امیدوارند که درآمد کمپانی‌ها قوی و راضی‌کننده باشد.

سهام در توکیو هم به سبب رونق پی‌درپی وال‌استریت روز چهارشنبه را با افزایش سپری کرد. در این میان، به ویژه رونق سهام صنعتی داوجونز، برای سرمایه‌گذاران ژاپن امید بخش بود. در صبح روز چهارشنبه، شاخص نیکی ۵۲/۰ درصد به دست‌آورد و شاخص سهام توپیکس ۳۹صدم درصد ترقی یافت. در اروپا، شاخص سهام در صبح روز چهارشنبه اندکی کاهش پیدا کردند. کاهش ارزش دلار صادرکنندگان اروپایی را متضرر ساخت. شاخص FTSE لندن ۲۱/۰ درصد تنزل یافت. شاخص داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه نیز هر یک ۱۰ صدم درصد از دست دادند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب یعنی یورو و پوند استرلینگ کاهش پیدا کرد. روز چهارشنبه در اروپا هر یورو به ازای ۳۵۹۵/۱ دلار معامله شد که در مقایسه با روز گذشته در نیویورک که هر یورو به ازای ۳۵۶۷/۱ دلار معامله شده بود، ارزش دلار باز هم تنزل نشان می‌دهد.

همچنین ارزش پوند در روز سه‌شنبه در اروپا به دو برابر دلار رسید. هر پوند به ازای ۰۱۱۲/۲ معامله شد و در روز چهارشنبه هر پوند به ۰۱۳۳/۱ دلار رسید. نرخ برابری ین در برابر دلار هم ۷۱/۱۱۸ ین به ازای هر دلار بود. کاهش ارزش دلار بیش از آنکه علامت ضعف اقتصادی آمریکا باشد، صادرکنندگان ژاپنی و اروپایی را متضرر خواهد کرد، زیرا باعث گران شدن کالاهای این دو منطقه در مقایسه با کالاهای آمریکایی می‌شود.