احتمال توقف راکتور یونگ بایون تا پایان هفته

خبرگزاری‌ها- یک مقام اطلاعاتی کره‌جنوبی دیروز اعلام کرد که فعالیت‌های بیشتری در نزدیکی راکتور هسته‌ای اصلی کره شمالی مشاهده شده است. این در حالی است که رسانه‌های محلی کره جنوبی اعلام کرده‌اند ممکن است این فعالیت‌ها در راستای متوقف شدن راکتور هسته‌ای یونگ بایون باشد. به گزارش خبرگزاری رویتر، این اظهارات از طرف این مقام اطلاعاتی کره جنوبی اظهارت یک مقام آمریکایی را که پیشتر اعلام کرده بود واشنگتن نشانه‌هایی را از متوقف شدن راکتور هسته‌ای اصلی کره شمالی ندیده است، رد می‌کند.

این مقام امنیتی کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، گفت: فعالیت‌های غیر عادی در اطراف راکتور هسته‌ای اصلی کره شمالی دیده‌ایم که در حال حاضر در حال بررسی این فعالیت‌ها هستیم.

اما وی اضافه کرد که دولت کره جنوبی از این فعالیت‌های غیر عادی با توجه به گزارش‌های رسانه‌های محلی این نتیجه را نمی‌گیرد که پیونگ یانگ در حال گام نهادن در مسیر متوقف کردن کامل فعالیت‌های راکتور هسته‌ای یونگ بایون است.

روزنامه دونگ آ ایلبو پیشتر به نقل از منابع اطلاعاتی کره‌جنوبی اعلام کرده بود که بر اساس عکس‌های گرفته شده از ماهواره فعالیت‌های زیادی از جمله فعالیت پرسنل و عبور و مرور خودروها در اطراف منطقه راکتور هسته‌ای یوانگ بایون دیده شده است.

در همین حال یک مقام رسمی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تاکنون نشانه‌ای از متوقف شدن فعالیت راکتور هسته‌ای اصلی پیونگ یانگ ندیده است.

این مقام رسمی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: گزارش‌های مخابره شده در رسانه‌های کره جنوبی دقیق و صحیح نیست، ما فعالیت‌هایی در اطراف راکتور هسته‌ای اصلی کره شمالی مشاهده نکرده‌ایم.

براساس توافقنامه ۱۳ فوریه در مذاکرات شش جانبه، کره شمالی توافق کرد که در ازای دریافت ۵۰هزار تن نفت خام فعالیت راکتور هسته‌ای اصلی خود را متوقف کند.

این در حالی است که اگر کره شمالی به طور کامل برنامه‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد ۹۵هزار تن نفت دریافت خواهد کرد.

پیونگ یانگ همچنین اعلام کرده است که در صورتی که دارایی‌های مسدود شده‌اش در بانک دلتا آسیا آزاد گردد، بار دیگر به مذاکرات شش جانبه باز خواهد گشت.

در همین حال روموهیون، رییس جمهور کره جنوبی اعلام کرد که بحث‌ها درباره اینکه پیونگ یانگ چه زمانی فعالیت راکتور هسته‌ای اصلی خود را متوقف خواهد کرد به اتمام می‌رسد.

روموهیون در یک کنفرانس خبری تصریح کرد: مشکلات فنی غیر قابل پیش بینی بوجود آمده است تا باعث تاخیر در اجرای توافق‌نامه ۱۳ فوریه شود.

تمامی اعضای مذاکرات شش جانبه در حال انجام اقداماتی برای حل این موضوع هستند و این مشکلات تقریبا در حال حل شدن است. وی گفت: این تاخیرات باعث فسخ شدن توافقنامه ۱۳ فوریه نخواهد شد.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت، هیچ نشانه‌ای از اینکه کره شمالی در حال اجرای توافقنامه ۱۳ فوریه است، دریافت نکرده‌ایم.

وی گفت: درباره موضوعات اطلاعاتی و یا اخباری که ممکن است درست باشد و یا نباشد نمی‌توانم اظهارنظر کنم.