برندگان و بازندگان

گروه بین‌الملل- در آخرین گزارش سازمان ملل متحد درباره جمعیت جهان، کشورهای آفریقایی و عرب بالاترین نرخ رشد جمعیت را در سال ۲۰۰۶ داشتند. لیبریا، بروندی و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که نامشان در صدر این فهرست قرار دارد و به نظر نمی‌رسد که دلیل افزایش نرخ جمعیت در این کشورها صرفا رونق اقتصادی و یا ثبات سیاسی باشد، هر چند در کشورهایی که براساس این گزارش نرخ جمعیت سیر نزولی طی کرده است دلایل این کاهش بی‌ثباتی سیاسی و افول اقتصادی برشمرده شده‌است.

جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی از جمله کشورهایی هستند که نرخ رشد جمعیت آنان سیر نزولی داشته است و کارشناسان دلیل کاهش را وضعیت بد اقتصادی این کشورها می‌دانند که سبب مهاجرت جمعیت جوان و نیروی کار به کشورهای دیگر شده است.

در اروپا عضویت در اتحادیه اروپا برای جمعیت کشورهای کوچک‌تر و فقیرتر امکانی فراهم کرده است تا در جست‌وجوی کار به بازارهای بزرگ این قاره سفر کنند.

گزارش سازمان ملل درباره جمعیت همچنین به ارزیابی تغییرات جمعیتی در جهان پرداخته است و تحلیل خوش‌بینانه‌ای درباره تقسیم جمعیتی و افزایش فرصت‌ها برای جمعیت جهان ارائه داده است.

این گزارش معتقد است نرخ پایین رشد جمعیت در کشورهای صنعتی و در نتیجه کم شدن جمعیت جوان این کشورها امکان و فرصتی را به جمعیت جوان کشورهای پرجمعیت اساسا آفریقایی و آسیایی می‌دهد.

از طرف دیگر کاهش جمعیت خود سهم افراد را از بازار کار و نیز درآمد آنها را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود تا استاندارد زندگی کل جمعیت بالاتر رود.از طرف دیگر مردمی که عمر درازتری دارند انتظار می‌رود ثروت بیشتری بیندوزند تا بتوانند نیازهای دوران بازنشستگی خود را تامین کنند این موضوع خود سبب سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود که به نوعی شرکت در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی است.علاوه بر این در گزارش جمعیت جهان تایوان پس از بنگلادش بالاترین نرخ تراکم جمعیت را در میان کشورهایی دارد که بیش از ۱۰میلیون نفر جمعیت دارند.تایوان با ۲۳میلیون نفر جمعیت تراکم جمعیتی ۶۳۲ نفر در هر کیلومتر مربع دارد.در حالی که این میزان برای بنگلادش ۹۸۵ نفر در هر کیلومتر مربع است، وضعیت در شهرهای تایوان که بیش از ۷۰درصد جمعیت آن در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، اسفبارتر است.تراکم جمعیت در شهرهای تایوان ۲۶۰۵ نفر برای هر کیلومتر مربع است.