هدف اوپک کاستن از ذخایر نفتی کشور‌های صنعتی است

ایسنا- هدف از کاهش دو مرحله‌ای ۷/۱میلیون بشکه از تولید نفت اوپک، کم کردن ۱۲۰ تا ۱۵۰‌میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف‌کننده صنعتی بوده که تاکنون کاهش ۹۰ تا ۱۰۰‌میلیون بشکه آن تحقق یافته است. حسین کاظم‌پور اردبیلی، مشاور وزیر نفت و رییس هیات‌عامل اوپک، با بیان این مطلب گفت: در نشست اسفند با تاکید بر ضرورت پایبندی بیشتر اعضا بر کاهش ۷/۱‌میلیون بشکه‌ای کشورهای عضو، خاطرنشان شد که باید سطح ذخایر مصرف‌کنندگان از حجم وسیع قبلی که پوشش ۸۵ روز را تامین می‌کرد، کم‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه بازار نفت هنوز در عرضه مازاد بر تقاضا به سر می‌برد، افزود: عرضه نفت به بازار در شرایط مناسبی است و تغییرات و نوسانات قیمت‌ها در روزهای اخیر ارتباطی با محدودیت عرضه ندارد. در این راستا تنگناهای دیگری در بازار نفت وجود داشته که بخشی ژئوپلیتیک و بخشی مربوط به بسته شدن پالایشگاه‌ها، اعتصاب‌های مربوط به صادرات گاز از فرانسه به آمریکا و تغییرات ذخایر بنزین که مصرف بالایی را داشته است، می‌شود. نماینده ایران در اوپک در ادامه تاکید کرد: در ماه‌های آینده هم احتمالا به دلیل افزایش مصرف بنزین در فصل رانندگی، قیمت نفت خام تحت‌تاثیر قیمت بنزین بیشتر شده و در سطح مطلوب باقی خواهد ماند. همچنین وضع برخی از مقررات سخت‌تر که مراعات مسائل زیست محیطی در آنها نسبت به برخی فرآورده‌های بنزینی بیشتر است، می‌تواند یکی دیگر از تنگناهای قیمتی باشد که موجب بالاتررفتن قیمت شود. وی همچنین از تشکیل نشست بعدی اوپک در ماه سپتامبر خبر داد و گفت: تاکنون نشست دیگری پیش‌بینی نشده، ولی در صورت وجود نوسانات شدید در بازار نفت، اوپک می‌تواند درخواست نشست دیگری را در این فاصله کند. به گفته او، برخی افزایش قیمت‌های نفت را کاهش‌دهنده رشد‌اقتصادی می‌دانند، در صورتی که چنین به نظر نمی‌رسد و برعکس تصور می‌شود سطح قیمت‌های کنونی نفت در تداوم رشد اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده اثر منفی نگذاشته است و آنها همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. کاظم پوراردبیلی، با اشاره به کاهش ۳/۰درصدی رشد اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده نسبت به پارسال یادآور شد: به طور کلی شاهد این هستیم که اقتصاد کشورهایی مانند چین می‌تواند قیمت‌های بالاتر را جذب کنند، بدون اینکه به رشد اقتصادی آنها صدمه وارد شود.

او با انتقاد از برخی سیاست‌های کشورهای مصرف‌کننده مانند سیاست‌های جایگزینی در قالب اتانول یا رفتن به سوی سایر انرژی‌ها مانند انرژی هسته‌ای، تشریح کرد: به نظر ما این گونه حرکت‌ها شتابزده است و خیلی نمی‌تواند قابل اتکا باشند زیرا موجب تردید و کاهش انگیزه در سرمایه‌گذاری کشورهای تولیدکننده خواهد شد. در این رابطه باید میزان گفت‌‌وگوها بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده برای آگاهی از سیاست‌های طرفین در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها و یا سیاست‌های جایگزینی بیشتر شود.

مشاور وزیر نفت، امسال را سال باثباتی از نظر قیمت نفت دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش پالایش انجام شده و کیفیت پالایش ارتقا پیدا کرده است، به طوری که پیش‌بینی می‌شود در دو تا سه سال آینده به مازاد تولید برسیم، بنابراین با سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه تولید انجام می‌شود و به عرضه می‌انجامد، به نظر می‌رسد طی سال‌های آینده ظرفیت مازاد تولید در میان کشورهای عضو اوپک به تدریج تا سال ۲۰۱۲ به پنج تا ۶میلیون بشکه برسد، البته مشروط به اینکه سیاست‌های جایگزینی کشورهای مصرف‌کننده دنبال نشود.