گروه بین‌الملل- اقتصاد ایالات متحده هنوز در بیم و امید پیشرفت به سر می‌برد اما دیگر این موضوع تحلیلگران اقتصادی را نگران نمی‌کند. در زمان نه چندان دور، نشانه‌های کسادی در اقتصاد ایالات متحده می‌توانست علامت رکود خطرناکی در اقتصاد جهان باشد، اما در حال حاضر تحلیلگران می‌گویند اگر اقتصاد سایر نقاط جهان فعال و پویا باشد می‌تواند جبران کسادی در اقتصاد آمریکا را کرده و حتی به رونق اقتصاد این بازار بزرگ مصرف‌کننده کمک کند. منطق تحلیل اخیر بر پایه پیشرفت و رونق اقتصاد جهان به‌رغم کسادی سال‌های اخیر اقتصاد آمریکا استوار است. اقتصاد شکوفای چین و بازارهای نوظهور و بزرگ توانسته است خلا بازار مصرف آمریکا را تا حدودی حفظ کند و هنوز تقاضا برای کالاهای آمریکایی را حفظ کند.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود اعلام کرد، اقتصاد سایر کشورها باید در موقعیتی باشند تا از وابستگی خود به اقتصاد آمریکا کم کنند و سرعت رشد خود را پایدار و قوی نگه دارند، حتی اگر سرعت رشد اقتصاد آمریکا همچنان آرام و آهسته باشد. این خبر خوبی برای صادرکنندگان آمریکایی است. آمار و ارقام تجارت خارجی که برای ماه فوریه اخیرا منتشر شده است، نشان می‌دهد که تقاضا برای کالاهای آمریکایی به قوت خود باقی است و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که برای ماه مارس و ماه‌های آینده نیز، وضعیت به همین منوال باشد.البته تداوم کاهش ارزی دلار تاکنون به نفع صادرکنندگان آمریکایی تمام شده است و یک دلار ضعیف در مقابل یورو، یمت کالاهای‌آمریکایی را در مقایسه با کالاهای اروپایی ارزان‌تر نگه داشته است و به همین دلیل تقاضا برای آن را افزایش می‌دهد.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که تمایل تولیدکنندگان آمریکایی را به معامله با جهان خارج افزایش می‌دهد و آن افزایش قیمت انرژی است که بر ذهن مصرف‌کنندگان آمریکایی تاثیر می‌گذارد و بر ا عتماد و هزینه آنها اثر می‌گذارد.

همه این دلایل باعث می‌شود که تولیدکنندگان آمریکایی نیز چشم به خارج داشته باشند و بخواهند از رونق اقتصادی حال حاضر بهره ببرند تا بتوانند مشکلاتی که در داخل با آنها سر و کار دارند برطرف کنند.

البته باید توجه داشت که اقتصاد آمریکا هنوز در داخل با مشکلاتی نظیر بیکاری، کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان و نیز افزایش کسری بودجه سر و کار دارد به نحوی که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند کسری بودجه در ماه مارس به دلیل افزایش قیمت نفت افزایش خواهد داشت. در ماه مارس ۲۰۰۶ کسری حدود ۳/۸۵میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن یعنی سال ۲۰۰۵ که کسری بودجه ۷/۷۱میلیارد دلاری بود، افزایش چشمگیری نشان می‌داد. اما تحلیلگران برای افزایش کسری بودجه دلایلی دارند و معتقدند، تنها افزایش قیمت نفت سبب افزایش آن شده است و عوامل خطرناک و ریشه‌دار دیگری در کار نیستند.

با اینکه «چشم‌انداز اقتصاد جهان» روشن است و به نظر نمی‌رسد رشد کند و آهسته اقتصاد آمریکا بتواند رونق اقتصاد جهان را تحت‌الشعاع قرار دهد، در عوض با توجه به مشکلات داخلی اقتصادی، یک اقتصاد پویای جهانی می‌تواند به رشد و رونق اقتصاد آمریکا کمک کند. گسترش تجارت با جهان خارج، داروی حیاتی برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است.