دارایی‌های پیونگ‌یانگ آزاد می‌شود

گروه بین‌الملل- ایالات متحده اعلام کرد به فرمولی برای آزادسازی دارایی‌های کره شمالی که هم اکنون در بانک دلتای ماکائو بلوکه شده است دست پیدا کرده است. این فرمول می‌تواند کلید آغاز خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تلاش برای ادامه روند مذاکرات بین کره شمالی و ایالات متحده به منظور پایان دادن به فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی باشد. شعبه‌ای از بانک دلتا

شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با اعلام این مساله گفت: ما اعتقاد داریم راه رسیدن به توافق وجود دارد، اما در نقظه کنونی ایالات متحده نمی‌تواند نقش چندانی ایفا کند . به عقیده کارشناسان این گفته مک‌کورمک به خواست ایالات متحده مبنی بر تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای از سوی کره شمالی بدون پیش شرط اشاره دارد. ایالات متحده خواستار آن است پیش از هر چیز دیگر پیونگ یانگ فعالیت راکتور اتمی خود را متوقف کند و پس از آن مراحل بعدی توافقنامه ۱۳فوریه و مشوق‌های اقتصادی به این کشور داده شود.

مک‌کورمک با اشاره به مذاکرات ایالات متحده و کره شمالی در مورد آزادسازی ۲۵میلیون دلار از دارایی‌های این کشور گفت: در جریان ۱۳روز مذاکره فشرده که در پکن انجام شد طرفین به نتایج خوبی رسیدند و ما فکر می‌کنیم می‌توانیم راه‌حل باز پس‌دادن دارایی‌های کره شمالی را بررسی کنیم. بر اساس فرمول جدیدی که ایالات متحده ارائه کرده است، دارایی‌های بلوکه شدکره شمالی با تعطیلی راکتور یونگ‌بایون آزاد خواهدشد. راکتور یونگ‌بایون بزرگترین راکتور هسته‌ای کره شمالی است و بر اساس موافقتنامه ۱۳فوریه پیونگ‌یانگ ۶۰روز از آن تاریخ فرصت دارد تا فعالیت‌های خود در این مرکز اتمی را متوقف کند.

این فرصت ۵ روز دیگر به پایان می‌رسد و آن زمان در صورت توقف‌ فعالیت‌ این پایگاه بقیه مواد موافقتنامه ۱۳فوریه عملیاتی خواهد شد. یکی از این مواد دریافت ۵۰هزار تن نفت رایگان است که به وسیله اعضای مذاکرات شش جانبه کره شمالی داده خواهد شد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از سفر امروز کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده در مذاکرات شش جانبه به توکیو و دو پایتخت آسیایی دیگر خبر داد. هیل در جریان سفر خود به توکیو تلاش خواهد کرد تا مقامات ژاپنی را به همراهی در اجرای مفاد توافقنامه ۱۳فوریه مجاب کند. ژاپن تنها عضو گروه شش جانبه است که خواستار تضمین‌‌های بیشتر از سوی مقامات کره شمالی است و تا کنون موافقت خود را برای همکاری در دادن مشوق‌های اقتصادی به پیونگ‌‌یانگ اعلام نکرده است.

اصلی‌ترین مشکل مقامات توکیو تعیین تکلیف تعدادی از اتباع این کشور است که در دهه ۸۰میلادی به وسیله نیروهای کره شمالی ربوده و به خاک این کشور برده شدند.

ژاپن خواستار روشن شدن وضعیت سلامتی این افراد است. پیونگ‌یانگ پیشتر از مرگ این افراد خبر داده است اما ژاپن این موضوع را قبول ندارد.

کریستوفر هیل در گام بعدی پس از توکیو به پکن و سئول سفر خواهد کرد تا گفت‌وگوها در مورد جدول زمانی اجرای موافقتنامه ۱۳فوریه را با سران چین و کره‌جنوبی انجام دهد.

اگرچه در فاصله پنج روز تا پایان فرصت تعیین شده برای کره‌شمالی این کشور هنوز تغییری در فعالیت‌ راکتور هسته‌ای خود در یونگ بایون نداده است اما تحلیلگران عقیده دارند این وضعیت به زودی به پایان می‌رسد و کره‌شمالی گام‌های بعدی را سریع‌تر برخواهد داشت.

یک تحلیلگر سیاسی از دانشگاه میشیگان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: رسیدن به توافق ۱۳فوریه یک نشانه روشن مبنی بر تغییر رفتار پیونگ یانگ در برابر دیگر اعضای مذاکرات شش‌جانبه است.

آنچه آنها در ۱۳فوریه به آن دست پیدا کردند یک فرصت طلایی برای دو طرف است و به نظر نمی‌رسد طرفین بار دیگر به مواضع پیشین خود بازگردند.

در همین حال مولی میلروایز سخنگوی سازمان ملل متحد نیز از حصول و پیشرفت موفقیت‌آمیز مذاکرات سخن به میان آورد.

وی با ابزار خوشبینی دبیرکل سازمان ملل از روند مذاکرات شش‌جانبه خواستار تسریع در روند مذاکرات و همچنین در نظر گرفتن منافع جامعه جهانی شد.

از سوی دیگر در حالی که کریستوفر هیل و دستیارانش در حال پیدا کردن راهی برای رسیدن به توافق استوار با کره شمالی هستند، خبرگزاری فرانسه گزارش داد دیروز هیاتی از آمریکا برای گفت‌وگو با مقامات کره‌شمالی راهی پیونگ یانگ خواهند شد.

سرپرستی این هیات با بیل ریچاردلسون، فرماندار ایالت نیومکزیکو است و گروهی از مقامات مختلف آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه او را در این سفر همراهی می‌کنند.

ماموریت این افراد گفت‌وگو درباره چگونگی بازگرداندن اجساد سربازان آمریکایی به ایالات متحده است که در جریان جنگ کره در دهه ۵۰میلادی کشته شده‌اند.

این سفر چهار روز به طور می‌انجامد و به دعوت مقامات کره‌شمالی انجام شده است.

این نخستین سفر یک هیات سیاسی آمریکا به کره شمالی است. پیش از این هیاتی بلندپایه از کره شمالی برای گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط با آمریکا به نیویورک سفر کرده بود.