پلوسی در اندیشه آزادی سیاسی زنان سعودی

آناهیتا عبدالهی - نانسی پلوسی رییس کنگره آمریکا و پادشاه عربستان آخرین تحولات منطقه و جهان و در راس آن تحولات اخیر فلسطین و اتفاقات در حال وقوع در عراق را بررسی کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نانسی پلوسی پس از دیدارش از سوریه و گفت‌وگو با مقامات سوری و در راس آنها بشار اسد، با ملک عبد‌‌ا... بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و دیگر مقامات مسوول و عالی رتبه‌ دولت عربستان دیدار کرد.

محور اصلی گفت‌وگوهای پادشاه عربستان و رییس کنگره آمریکا بر ارزیابی آخرین تحولات منطقه و جهان در راس آن تحولات اخیر فلسطین و اوضاع جاری در عراق متمرکز بود.

دولت عربستان سعودی پیش از این در نشست ریاض به شدت از اشغال عراق به وسیله آمریکا انتقاد کرده بود. پلوسی با اعضای شورای قانونگذاری عربستان سعودی که یک نهاد ۱۵۰ عضوی انتصابی به وسیله پادشاه است نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این شورا هیچ زنی حضور ندارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اظهار نگرانی شدید از اوضاع جاری در عراق به خصوص در زمینه‌ ورود افراد مسلح خارجی از طریق مرزهای کشورهای همجوار به این کشور گفت: ما خواهان برقراری صلح در منطقه هستیم و مطمئنا سوریه و دیگر کشورهای همجوار نیز چنین تمایلی و چنین خواستی برای منطقه در سر دارند.

پلوسی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع عدم حضور زنان در میان اعضای شورای مشورتی عربستان را با مقامات این کشور مطرح کرده است یا خیرگفت: در این سفر درباره‌ این موضوع با مقامات عربستانی گفت‌وگو کرده‌ام.

پلوسی در این دیدار مورد استقبال شیح صالح بن حومید، رییس شورای مشورتی عربستان قرار گرفت وی که امام جمعه مکه نیز است، در این دیدار و براساس یک سنت در این کشور که روحانیان عربستانی با هیچ زنی دست نمی‌دهند دست‌اش را بر روی سینه‌اش به عنوان ادای احترام به پلوسی گذاشت و با او دست نداد. یکی از اعضای این شورا اعلام کرد که در دیدار رییس مجلس نمایندگان امریکا از این شورا، پلوسی درباره‌ مشکلات مردم عربستان در دریافت ویزای آمریکا پس از حملات ۱۱سپتامبر با مقامات این شورا گفت‌وگو کرد.

رییس کنگره آمریکا پیش از ورود به عربستان، در سفرش به دمشق که به گفته‌ بسیاری در حکم چالش وی با سیاست‌های کاخ سفید است در دیدار با بشار اسد تاکید کرد: راه رسیدن به دمشق راه رسیدن به صلح است. دیدار نانسی پلوسی از سوریه خشم شدید دولت بوش را که از مذاکرات مستقیم با دمشق اجتناب می‌کند به همراه داشته است. گوردن جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی بوش گفت: متاسفانه راه رسیدن به دمشق از مسیر قربانیان تروریست‌هایی که از سوریه به عراق می‌آیند، گذر می‌کند! این تاسف‌آور است که پلوسی دست به چنین سفر یک جانبه‌‌ای زده که از نظر ما تنها نتایج منفی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: راه رسیدن به سوریه گذر از قربانیان لبنان است، کسانی که برای برقراری دموکراسی در کشورشان می‌جنگند. گذراز فعالان حقوق بشری است که برای آزادی و دموکراسی در سوریه فعالیت می‌کنند. از نظر ما این دیدار هیچ جنبه‌ مثبتی ندارد. با این حال ما به نتایج سفر پلوسی پس از بازگشتش از خاورمیانه گوش خواهیم داد. آمریکا با دیگر کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی برای ارسال این پیام به سوریه که آنها باید عملکرد خود را تغییر دهند، همکاری خواهد کرد.

پلوسی عالی‌رتبه‌ترین سیاست‌مدار آمریکایی است که از سال ۲۰۰۳ و تیره شدن روابط دمشق - واشنگتن به این کشور سفر می‌کند. آخرین سفر مقام‌های آمریکایی به دمشق در ماه مه ۲۰۰۳ و سفر کالین پاول، وزیر امور خارجه‌ وقت این کشور به دمشق بود.

دیدار پلوسی از سوریه نشانگر افزایش تنش‌ها میان دولت و کنگره دموکرات‌های آمریکا نیزبود. کنگره‌ای که تلاش‌هایش را برای وادار کردن رییس‌جمهور به تغییر سیاست‌های خاورمیانه‌ای و جنگ عراق دو چندان کرده است. با این حال بسیاری از دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان معتقدند امتناع دولت بوش از مذاکره با سوریه راه‌ها را برای پیشرفت احتمالی در حل و فصل بحران خاورمیانه می‌بندد.

پلوسی در دیدار سه ساعته‌اش با بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه اظهار داشت: من با امید دوستی و با این عزم و تفکر که راه دمشق راهی به سوی صلح است، به این جا آمدم.

وی در دیدار با اسد نگرانی کشورش را از ارتباط سوریه با حزب‌‌‌ا... لبنان و حماس و شبه نظامیانی که از سوریه وارد عراق می‌شوند، اعلام کرد.

وی تاکید کرد باوجود اختلافات موجود در آمریکا بر سر مذاکره با سوریه هیچ اختلاف جدی میان هیات نمایندگی همراه وی و رییس‌جمهور آمریکا در خصوص مسایل مورد نگرانی وجود ندارد.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین به بشار اسد گفت که حامل پیامی از ایهود المرت، نخست وزیر اسراییل برای وی مبنی بر آمادگی دولتش برای آغاز مذاکرات صلح با سوریه است.