اقتصاد ایالات‌متحده از رکود فرار کرد

باهره دامغانی - اقتصاد ایالات متحده در حال پیروز شدن بر رکود حاکم بر بخش مسکن است. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش اقتصادی خود از وضعیت اقتصاد جهانی با اعلام این مساله که دوران تیره‌بخش مسکن در ایالات‌متحده در حال به سر آمدن است، این نکته را خاطرنشان کرد که این مساله باعث بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا و فرار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از شرایط رکود خواهد شد. خروج اقتصاد ایالات‌متحده از رکود و به حرکت در آمدن آن می‌تواند سبب به حرکت درآمدن اقتصاد جهان شود به همین دلیل صندوق بین‌المللی پول گزارش خود را با جمله نگاه اقتصاد جهان به روزهای خوب آغاز کرده است. سیمون جانسون اقتصاددان ارشد جدید صندوق بین‌المللی پول در یک کنفرانس خبری با اعلام این گزارش گفت: تصور ما این است که اقتصاد ایالات‌متحده از مسیر حرکت به سوی رکود خارج شده است. این اقتصاددان که به تازگی به سرپرستی اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول منصوب شده است گفت: کانادا و مکزیک به عنوان همسایگان مرزی ایالات‌متحده هم‌اکنون تحرک اقتصادی آمریکا و بهبود شرایط بخش مسکن را احساس می‌کنند و به زودی این مساله برای دیگر اقتصادهای مرتبط با ایالات متحده نیز قابل تشخیص خواهد بود. در نهایت کل اقتصاد جهانی از به حرکت درآمدن موتور اقتصاد ایالات‌متحده سود خواهد برد.

سیمون جانسون با اشاره به مثبت بودن وضعیت اقتصاد جهان گفت: اگر اقتصادایالات متحده عطسه کند شما انتظار دارید که بقیه نقاط جهان گرفتار سرماخوردگی شده باشند اما در حال حاضر وضعیت به گونه دیگری است و بقیه جهان در سلامت به سر می‌برد. اقتصاد ایالات متحده اکنون ویتامین‌های لازم را دریافت کرده است.

جانسون که در کنفرانس خبری چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول در نیمه اول سال سخن می‌گفت با بیان این مساله که گزارش کامل نیمه نخست سال در هفته آینده منتشر خواهد شد گفت: یکی از چالش‌هایی که اقتصاد جهانی با آن روبه‌رو است عدم توازن در بازرگانی جهان است. به عقیده صندوق بین‌المللی پول این مشکل ممکن است به دلیل کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای عمده جهان برطرف شود. این مساله می‌تواند توازن تجارت جهانی را به دنبال داشته باشد. شکاف تجاری ایالات متحده پارسال به ۷۶۳میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار رسید که بخش‌اصلی آن به شکاف تجاری در برابر چین مربوط می‌شود. ازدیاد کسری تجاری در برابر آمریکا در برابر چین یکی از نگرانی‌های اقتصاد جهانی است. هم‌اکنون چین و ایالات متحده چندین دور مذاکره رودررو را به منظور افزایش ارزش یوان در برابر دلار انجام داده‌اند. ایالات متحده عقیده دارد به منظور نرمال شدن فضای تجاری بین دو کشور، ارزش یوان در برابر دلار باید ۴۰درصد نسبت به میزان کنونی افزایش پیدا کند.بنابرگزارش صندوق بین‌المللی پول انباشت ذخایر ارزی در جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که پیرامون اقتصاد جهان احساس می‌شود. یکی از نگران کننده‌ترین انباشت‌های ارزی جهان در چین در حال انجام است.

کاهش قیمت نفت خام یکی از دیگر عواملی است که اقتصاد جهانی را به سوی روزهای پررونق هدایت خواهد کرد. اگر چه با گذشت ربع اول سال میانگین قیمت نفت خام همچنان در محدوده ۶۰دلار در هر بشکه دور می‌‌زند اما بسیاری از اقتصادهای صنعتی جهان به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی نفت خام دردنیا توانسته‌اند میزان تقاضای خود را متعادل نگاه دارند.

گزارش تحقیقی صندوق بین المللی پول در مورد بازار نفت خام نشان می‌دهد که احتمال رسیدن قیمت نفت خام به سطوح بالای پارسال بسیار اندک است. این مساله باعث پایدار شدن شرایط کارهای تولیدی به خصوص کارهای تولیدی صنعتی بزرگ خواهد شد. با این وصف میزان تقاضای نفت خام امسال بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار بشکه افزایش خواهد یافت که این تقاضا بر افزایش قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

یکی از بخش‌های دیگر گزارش صندوق بین المللی پول در زمینه اقتصاد جهانی به ارزیابی این مرکز مطالعاتی از وضعیت نیروی کار جهان مربوط می‌شود.

در این گزارش با اشاره به افزایش نیروی کار در کشورهای جهان به خصوص چین، هند و کشورهای سابق بلوک شرق از آنها به عنوان نگرانی‌های نیروی کار یاد شده است.

احتمال مهاجرت نیروی کار از این کشورها به کشورهای همسایه آنها وجود دارد که این امر می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.