سفر پلوسی به دمشق که یکی از مخالفان سیاست‌های جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا در عراق است، در حالی برگزار شد که بوش طی سخنانی از این اقدام انتقاد کرد. به گفته بوش، سفر پلوسی به دمشق متناقض با تلاش‌هایی است که برای برکناری اسد از حکومت صورت می‌گیرد. بوش گفت: این قبیل سفرها پیامی ‌به مسوولان سوری است مبنی بر این که آنها نیز با وجود همکاری با تروریسم بخشی از جامعه‌ بین‌المللی محسوب می‌شوند. به منظور حل و فصل اختلاف میان سوریه و لبنان

رییس کنگره آمریکا با بشار اسد دیدار کرد

گروه بین الملل - نانسی پلوسی رییس و سخنگوی کنگره آمریکا که به دمشق سفر کرده، از یک بازار و نیز مسجدی در این کشور دیدار کرد. وی همچنین دیروز بعد از ظهر به وقت محلی با بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار کرد.

نانسی پلوسی که به همراه هفت تن از نمایندگان آمریکایی به دمشق سفر کرده، در بدو ورود مورد استقبال ولید معلم وزیر امور خارجه‌ سوریه قرار گرفت.

وی که پس از سال‌ها به عنوان اولین مقام مسوول آمریکایی به سوریه سفر کرده، با بشار اسد رییس‌جمهور این کشور دیدار کرد. این نخستین دیدار دو شخصیت بلند پایه سیاسی دو کشور پس از سال‌ها به حساب می‌آید.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا که روسری به سر داشت، از مسجد الامیه بازدید کرد و با زنان حاضر در این مکان دست داد و با برخی از آنها چند کلمه‌ای گفت‌و‌گو کرد. تصاویر نانسی پلوسی در حالی که روسری به سر داشت به سرعت مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و به نقاط مختلف مخابره شد.

وی همچنین از یکی از معابد مسیحیان دیدار کرد. پلوسی از یکی از بازارهای سوریه نیز دیدار کرد.

سفر پلوسی به دمشق که یکی از مخالفان سیاست‌های جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا در عراق است، در حالی برگزار شد که بوش طی سخنانی از این اقدام انتقاد کرد.

وی تاکید کرد: سفر پلوسی به دمشق متناقض با تلاش‌هایی است که برای برکناری اسد از حکومت صورت می‌گیرد.

بوش گفت: این قبیل سفرها پیامی ‌به مسوولان سوری است مبنی بر این که آنها نیز با وجود همکاری با تروریسم بخشی از جامعه‌ بین‌المللی محسوب می‌شوند.

وی بار دیگر ضمن متهم کردن دولت سوریه به حمایت از تروریسم گفت: تعداد زیادی از مسوولان آمریکایی و اروپایی بلندپایه با اسد دیدار کردند اما هیچ پاسخ مثبتی به درخواست‌های آنها داده نشده و بهترین راه در برخورد با این امر آن است که جامعه‌ بین‌المللی سوریه را مجبور به تغییر سیاست‌هایش کند.

در همین حال، پلوسی ضمن دفاع از موضع‌گیری در قبال سوریه سفرش به دمشق را برای از سرگیری مذاکرات با این کشور و نیز در خصوص عراق و تشکیل دادگاه بین‌المللی برای مجازات عاملان ترور رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان مهم توصیف کرد.

وی اذعان داشت که سفرش در واقع بخشی از مسوولیت‌های وی در قبال امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود.

سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با استقبال مقامات سوری و مطبوعات این کشور رو به رو شد.

مهدی دخل‌ا... وزیر اطلاع رسانی سابق سوریه، این سفر را نشانه شکست تمام تلاش‌هایی دانست که جهت منزوی کردن سوریه صورت گرفته است.

وی افزود: از سرگیری مذاکرات جدید بین سوریه و آمریکا گامی صحیح است که امیدواریم ضمن تداوم این امر دولت آمریکا سیاست‌های شکست خورده خود در منطقه را تغییر دهد.

عماد مصطفی سفیر سوریه در واشنگتن نیز سفر پلوسی را گامی مثبت ارزیابی کرده و عنوان کرد: انجام مذاکرات در فضایی آرام و بی‌تنش به ایجاد تفاهم‌های دو جانبه منجر خواهد شد.

سردبیر روزنامه‌ دولتی البعث سوریه نیز سفر پلوسی را اعتراف آمریکا به نقش سوریه در منطقه دانست و تاکید کرد: ‌اختلاف‌های به وجود آمده در دولت آمریکا بر سر این سفر نشانه آن است که موضع‌گیری‌ها و دیدگاه‌های آمریکا در قبال سوریه متفاوت است.

روزنامه‌ سوری تشرین نیز ضمن استقبال از این سفر نوشت: سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا به دمشق نشان داد که سوریه همچنان آماده انجام مذاکرات جدی و صادقانه با مسوولان آمریکایی است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سفر پلوسی به دمشق به تغییراتی مشخص در موضع‌گیری دولت آمریکا در قبال سوریه منجر نخواهد شد.

مایکل باتلی رییس دفتر منطقه‌‌ای دیپلماسی آمریکا نیز در گفت‌وگو با رادیو بی.‌بی.‌سی گفت: سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا به دمشق هرگز به معنای تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال سوریه نیست.

وی این سفر را نشانه فضای دموکراتیک حاکم بر آمریکا توصیف کرد که اجازه ارایه موضع‌گیری‌هایی متفاوت در دولت آمریکا را اعطا می‌کند.

از سوی دیگر، روزنامه‌ فرانکفورتر آلمان نیز ضمن تاکید بر اهمیت مذاکرات با سوریه این موضوع را در ایجاد پیشرفت در خصوص تلاش‌هایی که جهت برقراری صلح در منطقه صورت می‌گیرد موثر دانست.

این روزنامه نوشت: عدم مذاکره با کشوری همچون سوریه نه تنها سود بخش نخواهد بود بلکه نهایتا مضر و زیان بار است.

نانسی پلوسی از آن دسته سیاستمداران آمریکایی به شمار می‌رود که عقیده دارند در حل مناقشات خاورمیانه نمی‌توان به همسایگان لبنان و فلسطین بی‌توجه بود و همین مساله خشم جمهوری خواهان کاخ سفید را به همراه داشته است.

از سوی دیگر سفر نانسی پلوسی به خاورمیانه و در راس آن سوریه در حالی انجام شده است که کنگره آمریکا بر سر قانون خروج سربازان از عراق به شدت با کاخ سفید اختلاف نظر دارد. دیروز چندیم بار نمایندگان کنگره در گفت‌وگوهای خود با رسانه‌های خبری کاخ سفید را به قطع بودجه نظامی‌در صورت وتو کردن قانون زمان بندی خروج سربازان آمریکایی از عراق تهدید کردند.