دنیای اقتصاد- روزهایی که سپری شد بازار نفت‌خام یکی از پر‌تلاطم‌ترین دوره‌های خود را در هفت‌ماه اخیر سپری کرد دستگیری ۱۵ ملوان انگلیسی که به آب‌های سرزمینی ایران در منطقه اروند‌رود تجاوز کرده بودند بازار نفت خام را ملتهب و آماده انفجار کرد. همچنین افزایش ریسک‌های سیاسی منطقه در آستانه سال نو قیمت طلا را به عنوان مطمئن‌ترین دارایی در مقابل فشارهای تورمی بیش از ۱۶دلار بالا برد. نفت به بالاترین قیمت در هفت ماه گذشته رسید

سایه سنگین ملوانان انگلیسی بر بازار نفت

گروه بین‌الملل - در روزهایی که سپری شد بازار نفت‌خام یکی از پر‌تلاطم‌ترین دوره‌های خود را در هفت‌ماه اخیر سپری کرد. دستگیری ۱۵ ملوان انگلیسی که به آب‌های سرزمینی ایران در منطقه اروند‌رود تجاوز کرده بودند بازار نفت خام را ملتهب و آماده انفجار کرد.

روزهای پایانی سال ۸۵ با تب و تاب تصمیم شورای امنیت در مورد ایران و رایزنی‌های گروه پنج به‌علاوه یک سپری شد. این مساله و واکنش احتمالی ایران به تصمیم شورای امنیت که در آن زمان هنوز اتخاذ نشده بود سبب شد تا بازار جهانی نفت‌خام آماده یک جهش قیمت شود. جهشی که بسیاری از تحلیلگران آن را چشمگیر پیش‌بینی می‌کردند. این نگرانی باعث شد تا نفت خام با قیمتی فراتر از ۶۰ دلار در هر بشکه سال ۸۵ را به پایان برساند. با دستگیری ملوانان انگلیسی تیر نهایی به این انبار باروت شلیک شد و در آخرین ساعات کاری بازار نفت نیویورک در روز چهارم فروردین قیمت هر بشکه نفت‌خام وست‌تگزاس از مرز ۶۳ دلار گذشت. بازارهای نفت نگران بروز تنش‌های گسترده‌تر بین ایران و انگلستان بر سر موضوع اسارت ملوانان انگلیسی بودند و همین مساله التهاب بازار نفت را دوچندان می‌کرد. دخالت‌های بی‌مورد برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی باعث شد تا این مساله ابعاد جدیدی پیدا کند. همچنین تلاش بریتانیا برای رسانه‌ای کردن این اتفاق و خارج کردن آن از مسیر طبیعی، نگرانی‌ها را افزایش داد و دست آخر باعث شد تا نفت به بالاترین قیمت خود در هفت‌ماه گذشته برسد.

بریتانیا با تهیه پیش‌نویسی خواستار صدور بیانیه‌ای شدید علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. این درخواست و باز شدن پای شورای امنیت به این موضوع باعث شد تا نگرانی‌ها در بازار نفت بیش از پیش افزایش پیدا کند و همین مساله قیمت نفت را به بالاترین سطح خود پس از ماه آگوست رسانید. به مجرد تصویب بیانیه شورای امنیت در این خصوص علیه ایران بهای نفت در بازارهای جهانی به شدت بالا رفت و به ۱۷/۶۹ دلار در هر بشکه رسید. این نخستین بار پس از ماه آگوست سال ۲۰۰۶ میلادی بود که نفت خام چنین قیمتی را تجربه می‌کرد. ایران دارنده دومین ذخایر نفت خام جهان و چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان است و به همین دلیل کارشناسان و تحلیلگران هرگونه تغییر یا کاهش در عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی را یک شوک عرضه دانسته و آن را برای ثبات بازار نفت خطرناک می‌دانند. هرچند ایران در تمامی یک سال گذشته همواره در برابر تحولات بین‌المللی علیه خود خویشتن‌داری نشان داده است اما نگرانی بروکرهای نفتی از استفاده ایران از اسلحه نفت همواره وجود داشته است.به دنبال این مساله و در حالی که همه خود را برای عبور نفت‌خام از مرز ۷۰دلار آماده کرده بودند ایران یک بار دیگر بر حل و فصل این موضوع از مجرای قانونی و دیپلماتیک تاکید کرد و همین موضع منطقی کشورمان سبب شد تا قیمت‌ها روند نزولی را در پیش بگیرند. به این ترتیب در نخستین روز ماه آوریل قیمت هر بشکه نفت خام به ۲۰/۶۴دلار در هر بشکه رسید و بازار نیویورک با این قیمت به استقبال تعطیلات آخر هفته رفت.

افزایش قیمت نفت‌خام در بازار نیویورک افزایش قیمت نفت در بورس لندن را به دنبال داشت. براین اساس هر بشکه نفت‌خام برنت دریای شمال در آخرین روز کاری هفته گذشته میلادی به ۶۰/۶۴دلار در هر بشکه رسید. به موازات افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهان قیمت سبد نفتی اوپک نیز با جهش روبه‌رو شد. براساس آخرین گزارش رسمی این سازمان که بر روی پایگاه اینترنتی آن قرار گرفته است بهای سبد نفتی اوپک دیروز به ۱۹/۶۱دلار در هر بشکه رسید. قیمت بالای ۶۰دلار نفت این سازمان می‌تواند لبخند رضایت را بار دیگر بر لب اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت بنشاند.

اما تحلیلگران بین‌المللی نفت عقیده دارند با توجه به حل نشدن بحران بین ایران و انگلیس بر سر تجاوز ۱۵ملوان این کشور به آبهای سرزمینی ایران، همچنان احتمال افزایش قیمت نفت و عبور آن از مرز ۷۰دلار وجود دارد. مایکل فیتز پاتریک تحلیلگر ارشد بازار نفت در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها ناشی از یک ترمز در معاملات باشد. بروکرها هم‌اکنون منتظر هستند تا آینده بازار را شاهد باشند و همین مساله حجم تقاضا را کاهش داده است. اما سرانجام از ابتدای هفته آینده آنها ناچار از خرید هستند و این مساله بار دیگر سطح تقاضا را افزایش می‌دهد. با توجه به حل نشدن عوامل موثر ژئوپلتیک، افزایش تقاضا می‌تواند قیمت‌ها را به طور چشمگیری افزایش دهد.