دومین قرارداد تجارت آزاد جهان در آستانه توافق نهایی

باهره دامغانی - مذاکرات تجارت آزاد بین آمریکا و کره‌جنوبی در حال رسیدن به نتایج نویدبخشی برای بازرگانان این کشورها است. خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز گزارش داد موانع پیش‌روی مذاکرات و موادی که موجب اختلاف بین آمریکا و کره‌جنوبی شده بود که اکنون به میزان بسیار زیادی برداشته شده است و دو طرف آماده برگزاری آخرین دور از مذاکرات هستند. بنابراین گزارش به احتمال زیاد قرارداد تجارت آزاد (FTA) بین ایالات متحده و کره‌جنوبی به امضا می‌رسد و از آن پس دو طرف مبادلات تجاری خود را برپایه این قرارداد انجام خواهند داد.

تاکنون هفت دور از مذاکرات برگزار شده است که طی آنها دو طرف توانسته‌اند به نقاط مشترکی به خصوص در بخش‌های صادرات و واردات مواد‌غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی و لوازم الکترونیکی و خانگی دست پیدا کنند. به گزارش آسوشیتدپرس در این بخش یکی از اصلی‌ترین موانع موضوع واردات گوشت گاو از ایالات متحده است که کره‌جنوبی برای اطمینان از آلوده نشدن بازار گوشت این کشور چند سال است که واردات گوشت گاو از این کشور را ممنوع کرده است. در جریان مذاکرات دور پنجم که در اواخر پاییز انجام شد کره‌جنوبی برای نشان دادن حسن‌نیت خود ممنوعیت واردات گوشت گاو از ایالات متحده را لغو کرد اما پس از چندی به دنبال عدم پیشرفت مذاکرات این محدودیت دوباره برقرار شد.

اکنون کره‌جنوبی متعهد شده است کلیه موانع مصنوعی جلوگیری از واردات از ایالات متحده را از پیش روی بردارد. بر اساس قوانین تجارت آزاد هیچ‌یک از طرفین قرارداد نمی‌توانند ورود کالاها به کشور خود را ممنوع یا با تعرفه‌ بالا قرار دهند. هشتمین دور مذاکرات بین مقامات تجاری دو کشور طی روزهای ۸ تا ۱۲ ماه مارس در سئول مرکز کره‌جنوبی انجام خواهد شد که به اعتقاد برخی تحلیلگران ممکن است کار به دور نهم نکشد. هر چند وندی کاتلر مذاکره‌کننده تجاری آمریکا در این گفت‌وگوها به خبرگزاری یونهاپ گفت در صورت نیاز به دور نهم مذاکرات، این دور بلافاصله در ادامه ماه مارس برگزار می‌شود. تمامی تلاش‌ها به کار گرفته شده است تا این قرارداد پیش از اول آوریل به امضا برسد.

براساس قوانین داخلی ایالات متحده در روز اول جولای سال ۲۰۰۷ میلادی اختیار مذاکرات تجاری و همینطور مذاکرات تجارت آزاد از دولت جورج بوش سلب می‌شود و از آن پس کنگره آمریکا مسوول هدایت مذاکرات خارجی در تمامی زمینه‌های تجاری خواهد شد. حدفاصل آوریل تا جولای مدت زمانی است که دو طرف برای توافق در مورد جزئیات این قرارداد نیاز دارند.

در همین حال وون اوکایو وزیر دارایی و اقتصاد کره‌جنوبی به خبرگزاری فرانسه گفت: کره‌جنوبی و ایالات متحده طی هفت دور مذاکره انجام شده در پیش از این، شرایط بنیادی عقد قرارداد تجارت آزاد را آماده و پایه‌ریزی کرده‌اند. اما اکنون در آستانه یک اتفاق بزرگ قرار داریم. در صورتی که این قرارداد در مدت زمان تعیین شده به سرانجام برسد، دومین قرارداد تجارت آزاد جهان به امضا رسیده است. هم‌اکنون پیمان‌نفتا بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک بزرگ‌ترین قرارداد تجارت آزاد جهان به حساب می‌آید.

اختلاف بر سر واردات خودرو قطعات یدکی و همچنین کالاهای دارویی اصلی‌ترین موارد اختلاف بین دو کشور بوده است براساس گزارش‌های رسیده اکنون ایالات متحده موافقت کرده که صادرات که صادرات این محصولات به کره جنوبی به صورت کنترل شده و آزمایشی انجام شود تا بازار کره‌جنوبی بتواند با حجم انبوه این محصولات وارد شده تطابق پیدا کند. از آن سو ایالات متحده برخی کالاهای کره جنوبی مانند لوازم خانگی و برخی محصولات رایانه‌ای را مشمول قوانین ضددامپینگ تشخیص داده و ورود آنها را ممنوع کرده بود. اکنون ایالات متحده موافقت کرده است این محصولات را از فهرست کالاهای مشمول قوانین ضد دامپینگ خارج کند. به اعتقاد نویسنده آسوشیتدپرس این بند یکی از گام‌های اساسی در راه رسیدن به نتایج نویدبخش درخصوص قرارداد تجارت آزاد کره‌جنوبی و آمریکا بوده است. اما این قرارداد در حالی به مراحل پایانی و امضا شدن نزدیک می‌شود که دامنه مخالفت‌ها با آن در کره جنوبی روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

کشاورزان اصلی‌ترین گروه معترض به این قرارداد هستند. نمایندگان کشاورزان کره‌جنوبی می‌گویند عقد این قرارداد کسب و کار آنها را ویران خواهد کرد. کشاورزی صنعتی در کنار یارانه‌های فراوانی که ایالات متحده به کشاورزان خود می‌دهد اکنون به تهدیدی برای کشاورزی نیمه‌صنعتی کره جنوبی تبدیل شده است. کشاورزان این کشور دیروز بار دیگر به خیابان‌های سئول و دیگر شهرهای کره‌‌جنوبی ریخته و با آتش زدن محصولات خود خواستار متوقف شدن مذاکرات تجارت آزاد شدند.