آناهیتا عبداللهی- امروز پنج‌ عضو دائم شورای امنیت به همراه نماینده آلمان در لندن گرد هم می‌آیند تا گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پیرامون برنامه‌های هسته‌ای ایران بررسی کنند. اگرچه در آستانه این نشست بازار‌های نفتی در تعطیلات آخر هفته به سر می‌برند، اما آخرین روز کاری هفته گذشته میلادی با افزایش چشمگیر قیمت نفت خام تحت‌تاثیر این نشست رو‌به‌رو بود. تعطیلی بازار نفت دیروز فرصتی شد تا تحلیلگران نفتی گمانه‌زنی‌های خود را در مورد آینده نفت‌خام ارائه دهند. این مساله که البرادعی فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را نفی نکرده است به اعتقاد تمامی تحلیلگران یک نقطه امید روشن برای نشست پنج به علاوه یک است. این تحلیلگران عقیده دارند با اعتراف البرادعی به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران احتمال اعمال فشار علیه ایران در نشست لندن به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد، اما گزارش البرادعی حاوی نکته‌ای بود که نشان می‌دهد ایران خواست شورای امنیت در قطعنامه پیشین یعنی تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی را عمل نکرده است. روزنامه فایننشال در ضمیمه دیروز خود با اشاره به این مساله آن را دلیلی می‌داند که می‌تواند گروه پنج به علاوه یک را در نشست لندن به واکنش وادار کند. اعمال فشار بیشتر شورای امنیت بر ایران می‌تواند پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای بازار نفت‌خام به همراه داشته باشد. در صورتی‌که ایران بخواهد از اسلحه نفت در برابر فشارهای خارجی استفاده کند و صادرات نفت‌خام خود را قطع یا محدود کند، این مساله برای بازار نفت یک اتفاق جبران‌ناپذیر خواهد بود که حتی می‌تواند قیمت نفت را به رکوردی بی‌سابقه و تکرارناشدنی برساند. همچنین نشریه اینترنتی اویل پرایس نیز در تحلیل دیروز خود یک بار دیگر موضوع نفت صد دلاری را یادآور شده و نوشت در صورت حاکم شدن تنش بیشتر بین ایران و شورای امنیت و هرگونه تغییر در میزان صادرات نفت ایران احتمال رسیدن قیمت نفت‌خام به یکصد دلار در هر بشکه دور از ذهن نیست.

پایگاه خبری تحلیلی بلومبرگ نیز دیروز در تحلیل خود از وضعیت موجود در بازار نفت به یک سلسله عوامل تکنیکی و درونی بازار نفت در کنار عوامل سیاسی و ژئوپلیتیک اشاره کرد که البته همه این عوامل موجب افزایش قیمت نفت خواهند شد. روند کاهش ذخایر سوختی ایالات متحده که از هفته گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد. مجموع ذخایر نفت و سوخت ایالات متحده هفته پیش ۵میلیون بشکه کاهش یافته که از میان ۳میلیون بشکه آن ذخایر گازوییل بوده است کاهش ذخیره گازوییل تحت تاثیر کاهش تولید پالایشگاه‌های آمریکا اتفاق افتاده است و در میانه فصل زمستان شمال آمریکا این مساله نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. میزان تقاضا برای گازوئیل ایالات متحده هم‌اکنون بیش از ۹میلیون و ۱۰۰هزار بشکه در روز است که این میزان ۶/۳درصد بیشتر از متوسط پارسال در همین زمان است.

بلومبرگ در جدیدترین نظرسنجی خود به گران‌تر شدن نفت در این هفته معاملاتی اشاره می‌کند و عوامل سیاسی و تکنیکی را در آن دخیل می‌داند. بنابراین گزارش ۱۷نفر از ۳۹کارشناسی که مورد سوال قرار گرفته‌اند، اعتقاد دارند که نفت این هفته افزایش قیمت خواهد داشت. این افراد ۴۴درصد نظرسنجی را تشکیل می‌دهند. ۱۶نفر نیز ابراز عقیده کرده‌اند که نفت خام این هفته به دلیل گرم شدن هوا ارزان خواهد شد و بقیه نیز آن را با تغییر چشمگیری همراه ندانسته‌اند. در همین حال علی‌النعیمی وزیر نفت عربستان دیروز در گفت‌و‌گو با رویترز از عدم تغییر میزان عرضه اوپک در آینده خبر داد. بنابراین گزارش النعیمی با اشاره به در تعادل بودن بازار نفت هر گونه تصمیم در مورد کاهش عرضه نفت اوپک در خلال اجلاس ماه مارس این سازمان در وین را رد کرد. نظر النعیمی در حالی عنوان شد که یک روز قبل از آن رافائل رامیرز وزیر نفت ونزوئلا خواستار کاهش تولید اوپک در اجلاس ماه مارس شده بود. ونزوئلا تنها عضو اوپک است که همواره از کاهش عرضه به منظور بالا نگاه داشتن قیمت‌ها حمایت می‌کند.