ایسنا- در حالی که ژاپن نگران، هم چنان بر موضع خود مبنی بر امتناع از سرمایه‌گذاری در معاهده اخیر مذاکرات شش جانبه پافشاری می‌کند. دیروز بار دیگر به توکیو اطمینان خاطر داد که پیشرفت در توافق هسته‌ای کره شمالی اولین گام مناسب در این راستا است. به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ دیک چنی، معاون اول رییس‌جمهور آمریکا طی سفر به ژاپن مذاکرات خود را با مقامات این کشور آغاز کرد و قصد دارد طی این مذاکرات همکاری‌هایی میان واشنگتن و توکیو درباره موضوع هسته‌ای کره شمالی و جنگ عراق ایجاد کند. چنی قرار است بعد از ژاپن به استرالیا نیز سفر کند و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. ژاپن یکی از شش کشور حاضر در مذاکرات شش جانبه است که اخیرا در این مذاکرات توافقی میان نمایندگان مذاکرات شش جانبه بر سر موضوع هسته‌ای کره شمالی حاصل شد. پیونگ یانگ پذیرفته است که در ازای دریافت اولیه ۵۰‌هزار تن نفت ظرف ۶۰ روز آینده فعالیت راکتور هسته‌ای اصلی خود را متوقف کند.

همچنین ژاپن به دلیل حل نشدن مناقشه این کشور با کره شمالی بر سر موضوع ربوده شدن چند شهروند ژاپنی به وسیله پیونگ یانگ از ارائه کمک‌های امور انرژی به دولت کره شمالی امتناع کرده است.

تارو آسو، وزیر امور خارجه ژاپن که دیروز با چنی دیدار کرد هشدار داد که اگر پیونگ یانگ درباره مناقشه ربوده شدن شهروندان ژاپنی صادق نباشد، توکیو حتی می‌تواند تحریم‌های قبلی خود علیه کره شمالی را شدیدتر کند.

لئا آنه مک براید، سخنگوی چنی گفت، معاون اول رییس‌جمهور آمریکا طی صرف صبحانه با یاسوهیسا شیوزاکی، دبیر کابینه ژاپن درباره موضوع ربوده شدن شهروندان ژاپنی به وسیله کره شمالی بحث و گفت‌وگو کرده است.

مک براید گفت: چنی خطاب به مرد شماره دو دولت ژاپن اعلام کرد که توافق بر سر موضوع هسته‌ای کره شمالی، اولین گام مناسب در راستای پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی است. مک براید افزود: آنها توافق کردند که برای نظارت بر کره شمالی با یکدیگر همکاری کنند.

معاون اول رییس‌جمهور آمریکا هم چنین قرار است با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کند. آبه سخنان وزیر امور خارجه ژاپن مبنی بر تحریم‌های جدید علیه کره شمالی را رد کرد اما گفت که وی به چنی درباره اقدامات توکیو برای حل موضوع ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط کره شمالی توضیحاتی خواهد داد و به وی اعلام خواهد کرد که این موضوع چقدر برای ژاپن مهم است.

آبه تصریح کرد: من درباره موضوع ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط کره شمالی با معاون اول رییس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو خواهم کرد و به او می‌گویم اگر پیشرفت در این موضوع حاصل نشود، متاسفانه ما توانایی همکاری برای ارائه کمک‌های نفتی به پیونگ یانگ را نخواهیم داشت. از سوی دیگر چنی قرار نیست که با فومیو کیوما، وزیر دفاع ژاپن دیدار کند چون کیوما در ماه ژانویه اعلام کرده بود که جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا در حمله به عراق مرتکب اشتباه شده است. این در حالی است که مایکل بویل، رابط مطبوعاتی در سفارت آمریکا در ژاپن اظهارات کیوما را کم اهمیت جلوه داد.

وی گفت: ما مطمئن هستیم که چشم انداز دولت آبه در ایجاد ارتباط با ما چشم اندازی مستحکم و پابرجا است. وی گفت، چنی قصد دارد به ژاپن و کل منطقه‌ اطمینان دهد که پیمان ما بسیار قوی و مستحکم است.