بازگشت عوامل سیاسی به بازار نفت

گروه بین‌الملل- دوره هوای سرد در آمریکای شمالی چندان دوام نیاورد و از ابتدای این هفته میلادی یک بار دیگر هوا شروع به گرم شدن کرد تا بهای جهانی نفت تحت تاثیر آن کاهش پیدا کند. بر اساس گزارش دپارتمان انرژی آمریکا میزان تقاضا برای انواع سوخت‌های گرمایشی به خصوص نفت کوره در آمریکا به شدت کاهش یافته و هم اکنون ۴/۸درصد کمتر از سطح تقاضای معمول در این فصل در سال‌های قبل است. به دنبال این مساله قیمت نفت خام برای سومین روز پیاپی در بورس نفت نیویورک کاهش پیدا کرد. هر چند اخبار موثر دیگری نیز در بازار نفت پیچیده بود که اجازه نداد نفت سقوط آزاد را تجربه کند. تحت تاثیر این اخبار ضد ونقیض قمیت نفت دیروز نوسان‌های زیادی را تجربه کرد. پایین‌ترین قیمتی که نفت خام دیروز تجربه کرد ۰۷/۵۸دلار در هر بشکه بود که نسبت به روز قبل از آن ۳۲/۱دلار در هر بشکه کاهش نشان می‌داد. بالاترین قیمتی که نفت خام وست تگزاس اینتر مدیت دیروز به خود دید ۸۵/۵۸دلار بود.

به گزارش بلومبرگ پالایشگاه‌های ایالات متحده با حداکثر ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و همین مساله باعث شده تا عرضه گازوئیل بر تقاضای آن در این کشور پیشی بگیرد.

از سوی دیگر ایالات متحده همچنان در حال افزودن بر حجم ذخایر استراتژیک خود است. برخی تحلیل‌گران عقیده دارند در حالی که ایالات متحده سرگرم افزودن بر حجم این ذخایر است و ساموئل بادمن، وزیر انرژی این کشور این نکته را اعلام کرده است، باز هم قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، در صورتی که کار انباشت این ذخایر با پایان برسد و این تقاضا از بازار نفت برداشته شود احتمال کاهش چشمگیر قیمت‌ها وجود دارد.

گرم شدن پیش از موعد هوا با عث شده تا موسسات مطالعاتی بازار نفت پیش‌بینی خود از میانگین قیمت نفت خام در سال ۲۰۰۷را کاهش دهند. مرکز تحقیقات بانک ملی استرالیا پیش‌بینی خود برای نفت وست تگزاس اینتر مدیت را ۵/۳دلار کاهش داد و به ۶۲دلار در هر بشکه رسانید. همچنین این مرکز تحقیقاتی پیش‌‌بینی خود از قیمت برنت دریای شمال را نیز ۳دلار کاهش داد و به ۶۰دلار در هر بشکه رساند. این مرکز در تحلیل خود برای بازار نفت به این نکته اشاره می‌کند که اگر چه با گذشت ۲ماه از آغاز سال جدید میلادی میانگین قیمت نفت خام همچنان در محدوده ۵۶دلار است اما پیش‌بینی می‌شود در آینده نقش عوامل ژئوپولتیک و سیاسی در بازار نفت یک بار دیگر پررنگ شود. همچنین ممکن است در ادامه با توجه به سقوط قیمت نفت، اوپک باز هم تصمیم به کاهش مجدد عرضه خود بگیرد که این مساله نیز بدون شک قیمت این ماده ارزشمند را افزایش خواهد داد.

جراردبرگ، تحلیل‌گر بازار نفت بانک ملی استرالیا در این مورد گفت: ما چشم‌انداز خود از قیمت‌ها در بازار نفت را کاهش دادیم چرا که اکنون شرایط پایدارتری نسبت به گذشته بر بازارهای نفتی حکمفرما است. اما این مساله ممکن است در ادامه سال تغییر پیدا کند.

برخی دیگر از پایگاه‌‌های خبری تحلیلی نفت خام نیز دیروز یک بار دیگر از احتمال افزایش قیمت‌ها در روزهای آینده و افزایش نقش تحولات سیاسی در این افزایش قیمت سخن به میان آوردند.

آنچه باعث شده است تا از دیروز یک بار دیگر تحلیلگران به بررسی نقش تحولات سیاسی بر بازار نفت بپردازد پایان یافتن زمانی است که شورای امنیت برای تعیین برنامه‌های هسته‌ای ایران در نظر گرفته بود.

با پایان یافتن این زمان و ایستادگی ایران بر حقوق هسته‌ای خود اکنون این نگرانی در بین معامله‌گران نفتی به وجود آمده که شورای امنیت فشارهای خود بر ایران را زیاد کند و در مقابل ایران نیز به سراغ اسلحه کارآمد خود یعنی نفت خام برود.

ایران هم‌اکنون چهارمین تولیدکننده نفت جهان و دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است. به اعتقاد تحلیلگران هرگونه شوک در عرضه نفت ایران می‌تواند قیمت‌ها را به میزان چشمگیری افزایش دهد. مازاد تولید بازار نفت در شرایط فعلی به میزانی نیست که بتواند کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای را پوشش دهد.

اما نگرانی اصلی بازارهای نفتی اکنون بیش از هر چیز دیگری به تنگه هرمز معطوف شده است.تنگه هرمز واقع در خلیج‌فارس بین دو کشور ایران و عمان قرار گرفته است و روزانه ۲۵درصد نفت خام جهان از آن عبور می‌کند.

به همین دلیل تنگه هرمز را استراتژیک‌ترین تنگه جهان می‌نامند.

کنترل این تنگه در اختیار ایران است و در صورتی که ایران آن را مسدود کند عملا ۲۵درصد نفت جهان در منطقه محبوس شده و اجازه ورود به بازارهای جهانی را پیدا نمی‌کند.این به معنی کم شدن ۲۱میلیون بشکه نفت از میزان عرضه است. اتفاقی که هیچ قدرت نفتی قادر به جبران آن نیست و همچنین هیچ تحلیلگری نمی‌تواند عواقب آن را پیش‌بینی کند.