رهام وزیری - در حالی که مقامات اقتصادی و تجاری ایالات متحده پارسال تمامی تلاش خود را برای مهار و کاهش کسری تجاری ایالات متحده به خرج دادند گزارش نهایی دپارتمان بازرگانی آمریکا که دیروز منتشر شد از شکست این تلاش‌ها خبر می‌دهد.

کسری تجاری آمریکا که نارضایتی بازرگانان و صادرکنندگان آمریکایی از دولت جمهوریخواه جورج بوش را به همراه داشته است همچنان با سرعت فراوان به پیش می‌رود و این در حالی است که هیچ یک از اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است نتوانسته چاره‌ای موثر برای پر کردن این شکاف تجاری باشد.
براساس گزارش دپارتمان بازرگانی ایالات متحده کسری تجاری آمریکا در سال 2006 به رقم خیره کننده 763میلیارد و 600میلیون دلار رسید که به این ترتیب نسبت به سال 2005 نزدیک به 5/6درصد افزایش نشان می‌دهد.
افزایش قیمت جهانی نفت خام در سال ۲۰۰۶ که ارقام بالایی را در واردات ایالات متحده به وجود آورد، در کنار افزایش واردات از چین اصلی‌ترین عوامل افزایش کسری تجاری ایالات متحده در این سال عنوان شده‌اند.
پارسال صادرکنندگان آمریکایی کالا و خدمات مجموعا یک تریلیون و 440میلیارد دلار کالا و خدمات را به دیگر کشورهای جهان صادر کردند که این میزان نسبت به سال قبل از آن 8/12درصد افزایش نشان می‌دهد.
در مقابل، حجم کالا و خدمات وارد شده به مرزهای ایالات متحده در این سال با ۵/۱۰درصد افزایش به ۲تریلیون و ۲۰۰میلیارد دلار رسید.
چالش تجاری آمریکا با چین همچنان اصلی‌ترین چالش این کشور در عرصه تجارت جهانی است. پارسال نیز کسری تجاری ایالات متحده با چین یک رکورد جدید از خود برجای گذاشت.
کسری تجاری دو کشور در سال ۲۰۰۶ به رقم چشمگیر ۲۳۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسید که این میزان نسبت به سال قبل از آن ۴/۱۵درصد رشد نشان می‌دهد. کسری تجاری ایالات متحده با چین بزرگ‌ترین کسری تجاری بین دو کشور در جهان است.
نفت خام در سال 2006 نزدیک به 4 ماه را با قیمت‌های بالاتر از 70 دلار در هر بشکه سپری کرد که این مساله پیامد‌های اقتصادی خوبی را برای واردکنندگان بزرگ نفت خام و کشورهای صنعتی به همراه نداشت.
ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت خام جهان به همین دلیل مجبور به پرداخت هزینه‌های بسیار بالایی برای واردات نفت خام شد.
براساس گزارش دپارتمان بازرگانی آمریکا این کشور پارسال 302میلیارد و 500میلیون دلار صرف واردات نفت خام کرده است که از این نظر یک رکورد جدید به حساب می‌آید. میانگین بهای هر بشکه نفت خام وارداتی به آمریکا در سال 2006 میلادی 58 دلار ذکر شده است.
انتشار این گزارش بازتاب‌‌های وسیعی در سطح جامعه آمریکا به خصوص در میان اعضای حزب دموکرات که اکنون کنترل کنگره آمریکا بر عهده دارند داشت. بلافاصله دموکرات‌ها طی نامه‌ای به جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا نسبت به اثرات منفی افزایش کسری تجاری ایالات‌متحده هشدار داد و خواستار اندیشیده شدن تدابیری از سوی دولت برای مهار کسری تجاری شدند.
سناتور دموکرات چارلز شومر در گفت‌وگو با اینترفکس خواستار حل و فصل هر چه سریعتر این موضوع و جلوگیری از ضررو زیان بیشتر بازرگانان و تولیدکنندگان آمریکا شد. سناتور شومر با اشاره به روند افزایش کسری تجاری ایالات‌متحده گفت: به نظر می‌رسد مقامات اقتصادی دولت آن‌گونه که می‌توانند برای کمک به کاهش شکاف تجاری تلاش نمی‌کنند. این سناتور دموکرات با اشاره به این نکته که کسری تجاری آمریکا با دیگر کشورها نیز در حال افزایش پیدا کردن است گفت: ژاپن یکی از کشورهایی است که کسری تجاری آمریکا با آن کشور در حال زیاد شدن است و این مساله اصلا نمی‌تواند قابل قبول باشد.
آنچه مشخص است اینکه دموکرات‌‌های کنگره اکنون در آستانه اتخاذ یک تصمیم اساسی برای تجارت با چین قرار گرفته‌اند. سناتورهای دموکرات از ماه‌ها پیش که هنوز کنترل را به دست نگرفته بودند طرحی را تهیه کرده بودند که بر اساس آن میزان تعرفه واردات کالا و خدمات از چین ۵/۲۷درصد افزایش پیدا کند. این طرح در آن زمان به‌دلیل دراقلیت بودن دموکرات‌ها مسکوت گذاشته شد. اما اکنون شرایط تغییر کرده و دموکرات‌ها می‌توانند با خیالی آسوده طرح خود را به رای بگذارند.
در برابر این تصمیم دولت بوش موضعی مخالف را اتخاذ کرده است. سوزان شوواب، نماینده ارشد تجاری آمریکلا در این مورد عقیده دارد که این اقدام ممکن است مقابله به مثل دولت چین را به دنبال داشته باشد که این وضعیت شرایط را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌کند.
در یک سال گذشته آمریکا تمام توان خود را برای وادار کردن چین به آزادسازی نرخ یوان به خرج داده است چرا که اصلی‌ترین دلیل افزایش کاهش صادرات به چین را همین مساله می‌داند. چین با پایین نگاه داشتن مصنوعی نرخ یوان در برابر دلار عملا روند صادرات به این کشور را مختل کرده است.

روند افزایش شکاف تجاری ایالات متحده در 11سال گذشته